Annons

Diafilm ihop med Canon EOS 30

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Förra veckan fick jag tillbaka mitt livs tre första framkallade diafilmer (eller rättare sagt inramade dior). Det var fantastiskt kul att kunna kolla på diorna i en projektor (dock har jag ingen egen ännu).

En sak som jag upptäckte var att en ansenlig del av mina bilder var något överexponerade. Eftersom en del av motiven jag fotograferat var människor i snö/vatten/is-omgivning så hade jag överexponerat mellan ½-1 steg (vilket är det som folk brukar säga att man ska göra).

Det jag undrar är om det är så att EOS 30 har så pass bra ljusmätare att den "förstår" vad jag vill fotografera och därför blir det inte korrekt exponerat när jag överexponerar ½-1 steg?

Vad har ni andra för erfarenheter? Brukar ni få kompensera exponeringen något?

Jag ska på bilresa i USA i sommar och vill få så många tips som möjligt på fotografering med dia. Självklart måste jag knäppa ytterligare några rullar innan man åker iväg. Hmm.. det får nog bli någon negfilmrulle också.

Om det är av intresse så körde jag med:
Canon EOS 30
Canon EF 28-135 IS USM
Diafilmerna: Sensia 100, Provia 100F och Velvia 50

Här är iaf en bild från diorna som blev OK:

Tännforsen
 
EOS 30 har en bra ljusmätare, men den kan aldrig gissa exakt vad du fotograferar..

Kör du rakt av så blir ju det vita grådassigt.

När du fotograferar snö och is så väljer ju kameran oftast en kortare tid och därmed blir ju snön underexponerad. Därför har du gjort helt rätt när du lagt på ½-1 steg.. Men detta gäller bara vid mycket snö.. Typ helt vitt..

Det innebär att allt i bilden blir överexponerat. Även hudtoner och annat mörkare..
 
kanske svar

Är det så att personerna på bilderna täcker en ganska stor del av bildytan bör du nog inte överexponera pga snön. Är personerna dessutom klädda i mörkare kläder så blir bilderna ytterligare överexponerade pga detta. Rådet att överexponera i förhållande till snön gäller då det är just snö och is på merparten av bilden. Din kamera har nog inte smartare exponeringsprogram än andra kameror i samma klass.
 
njaaa.. personerna på bilden tar inte upp större delen av bilden. Dessutom så var det helt vitt. Det var personer som satt ute på isen på en sjö, så det får väl anses vara "helt vitt".

I framtiden får man väl testa att köra lite mer "bracketing"...
 
skärpning jeppe!

Hudtonerna blir inte överexponerade om du exponerar +1/2 - 1 steg i förhållande till en vit snöyta!!! (Fast du kanske inte menade så?)
 
Kalibrera mätare med isoinställningen!

Daniel jag tycker att du ska kalibrera din ljusmätare så att du vet om den stämmer. Alla mina Canonkameror (EOS3, EOS 100, EOS620) (Även mina Nikon) mäter fel om jag ställer in isotalet "rätt". Ska du fota med dia är det viktigt att du gör detta. Leta reda på ett normalgrått motiv t.ex en stenmur i medsolljus och fota en serie där du ändrar isotalet från t.ex 50 - 200 i småsteg om du använder 100-film. Jämför sedan bilderna på ljusbordet och du vet hur du ska ställa in isotalet.
 
personligen brukar jag mäta delar av bilden jag tycker är viktig för att se var på skalan de 'hamnar'. brukar oftast börja med att fylla hela bilden med snö och sedan kompensera 1½ steg. sedan mäta skuggor och himmel osv. oftast brukar min 30:a vilja ha 1 - 1½ steg för vit snö.
 
Re: skärpning jeppe!

Tonyeagle skrev:
Hudtonerna blir inte överexponerade om du exponerar +1/2 - 1 steg i förhållande till en vit snöyta!!! (Fast du kanske inte menade så?)

Nja.. jag menade mer att om du kör mätning rakt av och bara kompenserar det värdet.. Då lär man få överexponering i de lite mörkare zonerna. Men lägger du snön i en ljusare zon så blir det förståss rätt.
 
Kanon-ljusmätare

Min uppfattning är att ljusmätaren är otroligt kompetent i Eos 30. En enorm skillnad mot vår gamla Eos 500N. Även när jag fotat i direkt motljus med dia har den aldrig felexponerat mer än ett steg med Eos 30. Jag har aldrig behövt kompensera när jag fotat på ljusa stränder med solbelyst vatten. Jag kör nästan uteslutande med evaluerande mätning och det tycker jag funkar. Gråkort är kul vid osäkerhet och du kan ju alltid använda utsnittsmätaren...
 
I de lägen jag kompenserar exponeringen på min eos 30 utgår jag alltid från centrumvägd eller utsnittsmätningen. Annars kör jag mest med den evaluerande mätningen. Jag vet inte om det är korrekt av mig att resonera så, men man vet inte riktigt hur den evaluerande mätningen 'tänker' i alla lägen. Därför kan det vara svårt att veta hur kameran har bedömt utgångsläget från vilken jag gör min exponeringen.

Jag skulle gärna höra era synpunkter om mitt resonemang. Det kanske framstår som att jag ser evaluerande mätningen som en högre tänkande inteligens. Så är ju inte fallet, utan jag tycker helt enkelt att det är lättare att intuitivt begripa hur centrum/utsnittsmätningen fungerar.

mvh

Nic
 
Jag håller med Nic att i de fall man vill kompensera exponeringen bör kameran vara inställd på centrumvägd mätning. Utvecklingen har gått mycket långt när det gäller evaluerande mätning där kameran har inbyggd intelligens som analyserar bilden och exponerar efter den del av bilden som den anser vara huvudmotiv. Det är omöjligt att som fotograf veta hur "intelligent" mätning kameran har gjort för att kompensera detta. Om du ställer in Centrumvägd mätning vet du hur kameran mäter och kan stå för inteligensen själv.

Själv använder jag på min EOS 30 nästan uteslutande manuell inställning och utsnittsmätning. För bilder med solbelyst snö gör jag en mätning mot snön, överexponerar 1.5 steg. Sedan gör jag en kontrollmätning mot huvudmotivet för att se hur ljust detta är.
 
Nu har jag visserligen ingen Canon, utan en Pentax, men detta med att det är omöjligt att lära sig den evaluerande mätaren - det håller jag inte med om. Men man måste tänka annorlunda och ofta bakvänt jämfört med de mer traditionella mätmetoderna, detta därför att evaluerande mätare har en inbyggd kompensation för extrema hög- och lågdagrar.

Fotar jag en bild med solreflexer i en sjö, exempelvis, så kompenserar kameran som jag själv skulle gjort med centrumvägd- eller spotmätning, dvs. den kompenserar för den underexponering som annars skulle bli med centrumvägd mätning. Men, jag tycker den kompenserar lite för mycket, så jag kompenserar kamerans kompensering med -0.5 och får en perfekt bild.

Och det borde ju gå att lära sig med Canon också.
Men visst, det är ju enklare att köra centrumvägd- eller spotmätning så det finns ju ingen anledning till att lära sig den evaluerande mätningen egentligen. Om man inte tycker det är kul förstås, som jag. :)

Med vänlig hälsning
Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.