Goldfish
Aktiv medlem
Förra veckan fick jag tillbaka mitt livs tre första framkallade diafilmer (eller rättare sagt inramade dior). Det var fantastiskt kul att kunna kolla på diorna i en projektor (dock har jag ingen egen ännu).
En sak som jag upptäckte var att en ansenlig del av mina bilder var något överexponerade. Eftersom en del av motiven jag fotograferat var människor i snö/vatten/is-omgivning så hade jag överexponerat mellan ½-1 steg (vilket är det som folk brukar säga att man ska göra).
Det jag undrar är om det är så att EOS 30 har så pass bra ljusmätare att den "förstår" vad jag vill fotografera och därför blir det inte korrekt exponerat när jag överexponerar ½-1 steg?
Vad har ni andra för erfarenheter? Brukar ni få kompensera exponeringen något?
Jag ska på bilresa i USA i sommar och vill få så många tips som möjligt på fotografering med dia. Självklart måste jag knäppa ytterligare några rullar innan man åker iväg. Hmm.. det får nog bli någon negfilmrulle också.
Om det är av intresse så körde jag med:
Canon EOS 30
Canon EF 28-135 IS USM
Diafilmerna: Sensia 100, Provia 100F och Velvia 50
Här är iaf en bild från diorna som blev OK:
Tännforsen
En sak som jag upptäckte var att en ansenlig del av mina bilder var något överexponerade. Eftersom en del av motiven jag fotograferat var människor i snö/vatten/is-omgivning så hade jag överexponerat mellan ½-1 steg (vilket är det som folk brukar säga att man ska göra).
Det jag undrar är om det är så att EOS 30 har så pass bra ljusmätare att den "förstår" vad jag vill fotografera och därför blir det inte korrekt exponerat när jag överexponerar ½-1 steg?
Vad har ni andra för erfarenheter? Brukar ni få kompensera exponeringen något?
Jag ska på bilresa i USA i sommar och vill få så många tips som möjligt på fotografering med dia. Självklart måste jag knäppa ytterligare några rullar innan man åker iväg. Hmm.. det får nog bli någon negfilmrulle också.
Om det är av intresse så körde jag med:
Canon EOS 30
Canon EF 28-135 IS USM
Diafilmerna: Sensia 100, Provia 100F och Velvia 50
Här är iaf en bild från diorna som blev OK:
Tännforsen