Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diafilm fågelfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Hej!
Är det någon som vill dela med sig av erfarenheter av diafilm till fågelfoto? Har försökt söka i forumen, men inte riktigt hittat vad jag söker...

Tänkte fota fågel och har ett 100-300 4,0 med 1.4x-konverter, så största bländaröppning blir 5,6. Jag misstänker att det blir på morgonkvisten, så ljuset är inte så starkt. Jag fotar gärna handhållet om tiderna räcker.

1. Vilken film skulle ni rekommendera? Hur ljusstark film brukar ni använda?

(Beror naturligtvis på ljusförhållanden, men ni kanske har någon favorit..?)

2. Hur blir resultatet om man pressar Provia 400F till ISO 800?

M v h
Tomas

När jag fotar så brukar jag tänka som så. Antigen så fotar jag fiiiina korn eller med så stora att det förstärker och blir en del av uttrycket i bilden. Att pressa dias är DYYYrt så jag undviker det så länge som möjligt.

Jag har fotat mest med Kodak 100VS och ibland pressad ett steg.

Provia 100F har jag fotat med men aldrig pressat, fin film med mer neutrala färger än VS,en.

Om jag idag skulle köra med höga ISO så hade jag pressat negativ ISO400 till 800 eller 1600 och då underexponerat lite för tryck i de korniga tonerna.

/Niclas, som rekommenderar 100VS eller 100F om motiven är blandade (opressade)!!

Arlemo skrev:

2. Hur blir resultatet om man pressar Provia 400F till ISO 800?
När det gäller Provia 400F så är den rätt bra att pressa. Visst blir kornet något mer märkbart och kontrasten något hårdare, men jag har aldrig upplevt det som störande i sammanhanget. Det är ju trots allt den rådande situationen som har krävt pressningen och då får man väl anpassa sina önskemål efter detta.

Niclasfoto skrev:
...Att pressa dias är DYYYrt så jag undviker det så länge som möjligt....
Dyrt? Jag kör mina dia hos Prolabbet. Dom har aldrig tagit ut en krona extra för att pressa. Det finns säkert fler seriösa labb som inte tar ut extra avgift för detta.

Fotoquick (och är som alla vet ett enkelt snabblabb) har heller aldrig tagit ut någon extra avgift när jag lämnat in pressad dia, enda skillnaden var att de ville ha längre tid på sig.

Hansi skrev:

Dyrt? Jag kör mina dia hos Prolabbet. Dom har aldrig tagit ut en krona extra för att pressa. Det finns säkert fler seriösa labb som inte tar ut extra avgift för detta.

Fint för dig höll jag på att utbrista här;))

Jag har då inte stött på ett enda labb varken här i sverige eller i norge som inte tar xtra betalt för den tjänsten, men iof har jag bara ett par ggr fått vänta längre för att få jobbet gjort!

Detta skall jag kolla upp närmare, tackar!

/Niclas,

Jag har använt Provia 400 och tyckte den var lite "grådaskig", liksom inget "stuns" i den, men det kanske kommer mer om du:

* Använder varmtonsfilter

eller

* Kör den som ISO 648 och ber dem framkalla den som 800

Vad vet jag?

HEJ HOPP GALOPP!!!!

Niklas
www.niklaswibom.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar