Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia-skanner vägrar skanna rtg-bild..

Produkter
(logga in för att koppla)

Platypus

Aktiv medlem
Jag har ett lite märkligt problem. På jobbet har vi en diaskanner, Nikon LS-2000. Den fungerar finfint för det mesta, men vägrar skanna diabilder förställande röntgen-plåtar (dvs väldigt svartvita dior). Den försöker skanna, det kommer upp ett fånigt meddelande av typen "Programmet har utfört en förbjuden åtgärd", jag startar om programmet, provar med en mer normal diabild, och allt fungerar perfekt... Jag använder Nikons eget skanning-program. (Hade kanske Vuescan varit bättre?)

Vid närmare eftertanke har jag nog aldrig lyckats skanna vanliga sv-vita neg med någon större framgång heller, men skannern har i alla fall inte lagt av helt.

Misstänker att det finns någon finurlig inställning som skulle kunna vara till nytta.

Tacksam för alla tips!

Jag slutar aldrig att förundras över felmeddelanden, som t ex

"Programmet har ufört en förbjuden åtgärd" - Varfär lägger programmakarna ned tid på sånt som inte får göras?

"Ett oväntat fel uppstod" - Innebär det att det finns fel som förväntas uppstå och varför byggs det in fel i programmen?

Standardtricket för liknande problem brukar vara att först avinstallera och sedan installera om programvaran. Och eftersom det är en scanner så kan det vara en bra idé att även installera om TWAIN- eller WIA-drivrutinerna.
Om det inte hjälper så sulle jag prova på en annan dator. Och givetvis se till att använda de senaste drivrutinerna och programuppdateringarna.

Men det låter konstigt att vissa bilder funkar men inte andra. Varken scannern eller scannerprogrammet borde känna av om det är färg/svart-vitt/negativ/etc, förutsatt att du inte har valt nån speciell inställning för varje.

ANNONS