Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia ramar

Produkter
(logga in för att koppla)
Man vet ju sedan gammalt att diaramar med glas ofta får mögel, men jag var inne på GePe's hemsida och där stod det att i deras ramar så finns det inbyggda luftspalter osv för att undvika svamp angrep och dylikt.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan man lugnt börja glasa sina dia eller ska man ta det säkra före det osäkra och fortsätta med oglasade.

Tja, det låter ju lite som trolleri med både luftväxling och dammtätt. Det viktigaste är nog att filmen är torr när den monteras, den bör ha legat ett par veckor efter framkallningen.

Gelatin är ett hygrosokopiskt material, det bör få en chans att jämvikta sig med omgivningen innan man stänger ramen. Gelatin kan angripas av många svampar och ett fåtal bakterier, men de fordrar fuktig miljö för att växa.

Jag kommer att fortsätta montera mina originaldia utan glas (jag har dem i Trema-hängmappar). Ytterligare ett skäl för glaslöst är att slippa putsa fyra glasytor. Allt glas blir ju grått med tiden (kolla finglasen som används sällan) och det är ett evigt putsande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar