Annons

Dia och felexponering, är det kört??

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Jag klantade mig igår...tog kort på barnen, snyggt riggade på en pall framför ett mörkt skynke med nya TTL-blixten monterad på kameran, tog ett gäng bilder och var så nöjd så.

MEN idag upptäckte jag att den var inställd på 1stegs underexponering...vad tror ni?

Kommer bilderna att vara HELT svarta eller kan jag ha sån tur att det "bara" är bakgrunden som blivit kronsvart?

Just att det är TTL mätning på blixten gör ju att jag anar ett mööörkt resultat...Hade jag inte haft det så hade väl iaf chansen funnits att blixten varit för stark från början.

Suck, visst, bara att vänta på framkallningen och se vad som hände men surt är det.

Om det hade varit ett stegs överexponering hade det nog varit kört. Men ett stegs underexponering kan gå att rädda med lite tur. Med lite genomtänkt justering av kurvorna i t.ex. Photoshop bör bilderna gå att rädda. Men det blir inte samma resultat som om bilderna vore rätt exponerade.

okej...då får man hoppas på det bästa då...jäkla nybörjar fel *s*

tycker man tänker på allt men icke då.

pul skrev:
okej...då får man hoppas på det bästa då...jäkla nybörjar fel *s*

tycker man tänker på allt men icke då.

Sånt händer även efter 25 års fotograferande. Det är den så kallade mänskliga faktorn. Antar att man är inblandad på något vis...

Det skulle nog kunna funka så om det inte vore för att jag har 26 andra rätt exponerade bilder på övriga rullen tyvärr.

Men som sagt, har jag lite flyt så löser det sig, lovar att återkomma med bildbevis hur det gick!!

såhär blev det

Fick mina bilder igår, efter scanning och lite fix i photoshop för att få dem att se ut som "orginalen" så kan jag visa att det blev såhär...liite mörkt då...fast en belysning bakifrån på håret hade nog räddat dem rätt bra.

Bilagor

• fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    20.9 KB · Visningar: 98
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar