Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Dia i färgframkallning (fortsättning)
- Trådstartare onosoul
- Start datum
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Hehe... det är min flickvän på bilden
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Jasså du är den Ola.
Då har vi ju träffats
Då har vi ju träffats
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
En grej som jag varit inne på att testa men som jag inte "hunnit" med än är att fota med ett brunfärgat filter på objektivet när man plåtar dia som ska framkallas i C41.
Varför? Jo, färgen på ett vanligt neg är ju just brunaktigt när det är framkallat. Alla som provat att framkalla dia i C41 vet att det blir rätt rejäla färgstick på bilderna om man inte kompenserar rätt ordentlig vid kopieringen. Diafilmen blir dessutom svagt lila färgad i basen i stället för brun som neg.
Min tanke var då att man kanske kan kompenserar en del mot färgsticken genom att använda ett filter som har samma färg som vanliga neg...
Vad tror ni om det? Kanske någon redan har provat?
Varför? Jo, färgen på ett vanligt neg är ju just brunaktigt när det är framkallat. Alla som provat att framkalla dia i C41 vet att det blir rätt rejäla färgstick på bilderna om man inte kompenserar rätt ordentlig vid kopieringen. Diafilmen blir dessutom svagt lila färgad i basen i stället för brun som neg.
Min tanke var då att man kanske kan kompenserar en del mot färgsticken genom att använda ett filter som har samma färg som vanliga neg...
Vad tror ni om det? Kanske någon redan har provat?