Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia framkallning med papperkoopior

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej !

Använder idag negativ men är intresserad av kombinationen dia och papperframkallning. För och nackdelar?

Tips efterlyses också vem som kan göra detta jobb. Gärna som ett "paket" för hela rullen. Odenlab har ex för 220 kr råkopior och inramning. Men finns det andra kanske förmånligare alternativ?

Mvh Olof

Hej. Jag brukar låta excellera i Malmö kopiera mina dia till papper. Dyrt men bra. Jag finner det väldigt onödigt att kopiera upp alla mina bilder. Dels så kastar jag många och dels är det inte alla bilder som jag vill ha på papper heller. Då är det bättre att framkalla filmen, gå hem och bestäm vilka bilder du vill ha kopierade och sen gå tillbaka till labet och beställ kopior.

//Uffe

Hur blir det med färgerna då?
En kompis gjorde så åt mig med väldigt roliga färger, men går det att få "normala färger"?

Självklart går det att få normala färger. Jag är supernöjd med mina kopior. Det vill nog till att man anlitar ett setiöst labb om man vill ha det perfekt. Men det gäller ju även kopiering från neg.

Ha det.

//Uffe

Leta upp ett Fuji-labb som använder Frontier-maskinen. Det blir inga vita horisontella ränder som kan vara ett problem annars, skärpan är bra och det är relativt billigt. Färgerna går att justera och labben brukar ha olika förinställda kanaler för olika filmer, så att de slipper göra alla inställningar manuellt. Färgerna bör alltså bli "normala". Varje bild bedöms manuellt och ljusas upp/mörkas ner efter behov. Förvänta dig inte samma upplevelse som med genomfallande ljus med papperskopior, det är helt enkelt inte samma sak.

/Pontus

låter mer som om att han menar att det inte blir somma upplevelse med papperskopian som att se dian mot duk.

rätt mig om jag har fel.:)

Kan förstå att det inte blir samma som på duk.

Odenlab kör väl Frontier. De tar 10 kr per kopia. Är det någon som vet någon som är lite förmånaligare?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar