Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia-filmer

Produkter
(logga in för att koppla)

nv02migu

Aktiv medlem
Vad kan man göra med diafilmer? Kan man fotografera vanligt(med vanlig 135), med dia filmer. Har hört talas om Kodak chrome etc. Vad är fördelen med dia?

/// En mycket nyfiken kille

Man kan projicera dem. Eller kika på ljusbordet. Eller skanna. Eller kopiera traditionellt (fast på specialpapper). Ja, det mesta man kan göra med negativ film.

Dia har högre kontrast. Det gör att du får sämre teckning i högdagrar och skuggor och att det blir viktigare att exponera noggrant. Men det är helt vanlig film som du använder i helt vanliga kameror.

För min del använder jag dia för att jag gillar arbetsflödet. Från labbet får man en färdig produkt som man kan bedöma på ljusbordet utan att andra variabler som kopiering och dylikt är inblandade. Arkiveringen är lättare, man behöver bara hålla koll på diorna, inga kontakt- eller råkopior.

jimh skrev:
Dia har högre kontrast. Det gör att du får sämre teckning i högdagrar och skuggor och att det blir viktigare att exponera noggrant. Men det är helt vanlig film som du använder i helt vanliga kameror.

Rätta mig om jag har fel, men såvitt jag är underrättad har DIA ett mindre kontrastomfång än negativ film? Där negativ film har ett kontrastomfång på 7-8 ligger DIA på runt 5.

Magnus, det är bara språkbruk. Stort omfång innebär låg kontrast. Vi säger samma sak.

Borde inte, rent språkmässigt, "stort omfång" innebära att mycket innefattas av språnget mellan två yttervärden, d.v.s. stort kontrastomfång=allt mellan låg och hög kontrast?

Ett stort omfång betyder att avståndet mellan yttervärdena är stort (många steg). När avståndet är stort blir kurvan flack och kontrasten låg (långsam densitetsökning).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar