Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Dia-filmer
- Trådstartare nv02migu
- Start datum
Man kan projicera dem. Eller kika på ljusbordet. Eller skanna. Eller kopiera traditionellt (fast på specialpapper). Ja, det mesta man kan göra med negativ film.
Dia har högre kontrast. Det gör att du får sämre teckning i högdagrar och skuggor och att det blir viktigare att exponera noggrant. Men det är helt vanlig film som du använder i helt vanliga kameror.
För min del använder jag dia för att jag gillar arbetsflödet. Från labbet får man en färdig produkt som man kan bedöma på ljusbordet utan att andra variabler som kopiering och dylikt är inblandade. Arkiveringen är lättare, man behöver bara hålla koll på diorna, inga kontakt- eller råkopior.
Dia har högre kontrast. Det gör att du får sämre teckning i högdagrar och skuggor och att det blir viktigare att exponera noggrant. Men det är helt vanlig film som du använder i helt vanliga kameror.
För min del använder jag dia för att jag gillar arbetsflödet. Från labbet får man en färdig produkt som man kan bedöma på ljusbordet utan att andra variabler som kopiering och dylikt är inblandade. Arkiveringen är lättare, man behöver bara hålla koll på diorna, inga kontakt- eller råkopior.
_lkerdun
Aktiv medlem
jimh skrev:
Rätta mig om jag har fel, men såvitt jag är underrättad har DIA ett mindre kontrastomfång än negativ film? Där negativ film har ett kontrastomfång på 7-8 ligger DIA på runt 5.