Annons

Detta vill jag fota! Vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Navqual

Medlem
Jag är ute efter ett(kanske två) nya objektiv till min D60 då jag under nästa år ska till Thailand och just nu har jag ett 18-55(kit) som jag börjar växa ifrån vill ha skarpare. Jag vill fota landkap, macro och porträtt. Gärna ett med "lite" mer tele än 55, dock inte för stort.

Dessa har jag kollat på:

Nikon 18-70/3,5-4,5G IF ED
Nikon 35mm/1,8G DX AF-S

Vill gärna ha fler förslag.

Jag har en budget på runt 5000kr
 
Varför inte ett telemakro som detta:

Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon AF

4875 på Cyberphoto. Du får ett hyggligt ljusstarkt teleobjektiv och ett bra makro. Ser ut som ett perfekt komplement till ditt nuvarande kitobjektiv.
Jag är ute efter ett(kanske två) nya objektiv till min D60 då jag under nästa år ska till Thailand och just nu har jag ett 18-55(kit) som jag börjar växa ifrån vill ha skarpare. Jag vill fota landkap, macro och porträtt. Gärna ett med "lite" mer tele än 55, dock inte för stort.

Dessa har jag kollat på:

Nikon 18-70/3,5-4,5G IF ED
Nikon 35mm/1,8G DX AF-S

Vill gärna ha fler förslag.

Jag har en budget på runt 5000kr
 
Det skall väl inte vara värre än med ditt nuvarande. Att växla mellan fuktigt uteklimat och kallt/torrt innneklimat i hotell ex vis är ett problem. Går du ut med en kall kamera i fukten så blir det kondens lite här och var och det är inte bara objektivet som är problemet utan även kameran. Men jag har aldrig haft något problem i Kina och Hongkong. Kan man låta kameran med objektiv värmas upp i en kameraväska eller plastpåse innan den utsätts för den varma fukten så löser det sig. Annars får man vacket vänta tills dess imman försvunnit från gluggen. Menara du regn så är det inte våtare än i Sverige.
[QUOTE =Navqual;1334052]Hur skulle Sigma 105 stå sig i ett fuktigt klimat som i thailand?[/QUOTE]
 
Hur skulle Sigma 105 stå sig i ett fuktigt klimat som i thailand?
Troligtvis bättre än kitobjektivet. ;)

Ett annat alternativ som kanske blir lite smidigare (men mycket mer av en kompromiss) är Sigma 17-70/2,8-4,5 HSM, som kostar ungefär 3500kr. Då får du en normalzoom med bättre ljusstyrka, större omfång och hyfsad närgräns. (20cm över hela omfånget)

Ett riktigt macroobjektiv levererar på ett helt annat sätt när det gäller just macro, och är troligtvis bättre överlag rent optiskt. Dock innebär det att du kommer att behöva byta objektiv beroende på vad du vill fota, vilket kanske inte är så roligt när man är ute och reser.

Btw, Sigmas 105mm ger inte autofokus med D60'n. Bara så du vet. :)
 
Jag vill fota landkap, macro och porträtt. Gärna ett med "lite" mer tele än 55, dock inte för stort.

Landskap kan du väl fota utmärkt med kitzoomen. För macro och porträtt borde du kolla in Tamron 90 som borde vara perfekt för båda dessa ändamål. Den har ju fått mycket bra recensioner och väger ju heller inte så jättemycket.
 
Kittobjektivet är skarpare än 18-70 och ungefär lika skarpt som 35/1.8G. Kittobjektivet byter man ut om man vill ha bättre ljusstyrka, byggkvalité och snabbare AF. Inte för att få bättre bildkvalité och absolut inte för att någon på ett internetforum säger att det är dåligt. För övrigt har skärpan väldigt liten betydelse i en bild.

Tamron 90/2.8 skulle nog passa bra. Perfekt brännvidd för porträtt och dessutom är det ett macroobjektiv.
 
Fasta och tätade objektiv borde vara de som klarar sig bäst i fuktiga länder eftersin det inte är lika mycket luft som pumpas runt.
 
Okay är väldigt inne på Tamron 90, men funderar även på nikon 60mm och vet inte vilke jag ska välja, för/nackedelar?
 
Okay är väldigt inne på Tamron 90, men funderar även på nikon 60mm och vet inte vilke jag ska välja, för/nackedelar?

Eftersom du skrev från början "gärna ett med lite mer tele än 55" så låter ju Tamron rimligast. 60 blir ju annars väldigt likt kitzoomen.

Om du å andra sidan inte vill byta objektiv så ofta är ju 60 lite mer allround (fast ändå inte speciellt allround). :)
 
Kittobjektivet är ungefär lika skarpt som 35/1.8G. För övrigt har skärpan väldigt liten betydelse i en bild.

Mitt 35/1.8G är klart skarpare än kitzoomen, men kitzoomen har ngt mindre CA.

För mig är skärpan väldigt viktig, men smaken är ju som bekant delad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.