Annons

Detta med storleken på LR biblioteket

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Folk klagar på att LR biblioteket är enormt stort. Själv är min 2Gb stor.
Håller i skrivande stund tanka över alla backupfiler efter min arbetsdator helt kollapsade igår.
Lägger märke till att mina previews ligger över 100GB. Tror den beräknade den till 160GB innan den startade kopiera. Ska dubbelkolla sen när hårddiskarna lugnat sig.

Inget problem för mig. Men några i forumet beklagade sig på att Lrcat är så stor. Det är liten i jämförelse med alla previews. Min är stor eftersom jag valt 1:1 och har även smart previews.
Passar mig bäst.

Det är väl inte så många som klagar?

Dessutom, om du har en lrcat-fil på 2GB så är väl det en "stor" fil och om du dessutom har 160GB i previews så är det väl rejält med utrymme som "äts upp" av Lightroom.

Du, om någon, borde ju klaga på att det tar plats! :)

Skämt åsido, det är för väl att hårddiskutrymme är billigt, men samtidigt, de som kör SSD måste ju vara observanta på hur mycket utrymme som Lightroom tar.

Du kan väl ställa in hur mycket plats previews får ta,

Kan man det?

Man kan bestämma storlekar och hur länge de skall "leva" men det går väl inte att sätta en disk-kvot i Lightroom?

På Camera Raw cachen går det att sätta utrymme.

Eller har jag missat något nu igen!? :)

Min previewskatalog skadades vid datorkraschen. "Bara" att generera nya och det är knappast gjort i en handvändning oavsett prestanda på dator och hårddisk :(

Att begränsa LR:s cache; klicka Redigera, Inställningar, fliken Filhantering, gå ned till Inställningar för Camera Raw-cacheminnet, ange önskad maxstorlek.

Jag har programmet på en SSD, men har lagt katalog och cache på en annan (vanlig) disk.

Bör inte cachen ligga på den snabbaste HDn? Visste inte att cache och previews var samma. Borde inte vara det

Nej, cache och previews är inte samma sak. Previews skapas för alla bilder, i diverse olika storlekar. Sen cache'as de senast använda bilderna. Hur många beror på storleken på cachen.

Nej, cache och previews är inte samma sak. Previews skapas för alla bilder, i diverse olika storlekar. Sen cache'as de senast använda bilderna. Hur många beror på storleken på cachen.

Där ser man, jag hade fått för mig att de hör ihop. Men man kan ju i alla fall begränsa hur länge 1:1 previews sparas. Jag tittade på min previewsmapp nu, den är på 8GB så den rymmer inte för samtliga bilder i katalogen.

Om SSD, enligt Adobes prestandarekommendationer har det ingen dramatisk effekt på snabbheten att ha katalogen där. Adobe länkar till denna artikel:

http://www.computer-darkroom.com/blog/will-an-ssd-improve-adobe-lightroom-performance/

Red/ Länk till Adobes egna sida
http://helpx.adobe.com/se/photoshop/kb/optimize-performance-photoshop-cs4-cs5.html

Red 2/ Och inte lyckades jag få rätt länk till LR-prestanda hos Adobe heller...
Kommer här:
http://helpx.adobe.com/se/lightroom/kb/optimize-performance-lightroom.html

Där ser man, jag hade fått för mig att de hör ihop. Men man kan ju i alla fall begränsa hur länge 1:1 previews sparas. Jag tittade på min previewsmapp nu, den är på 8GB så den rymmer inte för samtliga bilder i katalogen.

Storleken på preview-mappen säger inget om hr många bilder den innehåller.Previews genereras automatiskt vid import. De skapas i "standardstorlek" och vad det är ställs in i LR's inställningar. De ligger kvar så länge du inte tar bort dem manuellt. Om du tar bort dem så återskapas de automatiskt så fort du tittar på en bild i LR. Stora previews kan tas bort automatiskt efter en viss inställbar tid, för att spara diskutrymme.

Oavsett, LR's databas (katalogfilen, nånting.lrcat) är i allmänhet betydligt mindre i storlek än mappen med previews.

Jag syftar inte på rendering av bilder. Man redigerar previewsbilderna. Jag syftade på flytet av att hela tiden hämta info från filer från biblioteket, previews. Småfiler som SSD är bra för.
Dvs upplevelsen av att jobba inne i LR. Samma
Upplevelse man får när ökar minnet. Snabbheten att rendera blir detsamma,
Men flytet blir himmelrike.

Jag startade en tråd tidigare då jag tyckte att min lrcat vuxit snabbt. Inte för att det var ett problem i sig utan för att jag var orolig att den var korrupt på något sätt, fått cancer eller något annat som gjorde att den vuxit snabbt. Det visade sig dock snabbt att den inte var onormalt stor.

Angående storleken på previews så kan den variera väldigt. Dels såklart om man väljer att spara 1:1 eller inte som redan nämnts. Men även storleken på "standard previews" har stor betydelse, och kvalitén på dem också.

Inget problem för mig. Men några i forumet beklagade sig på att Lrcat är så stor. Det är liten i jämförelse med alla previews. Min är stor eftersom jag valt 1:1 och har även smart previews.
Passar mig bäst.

Blir Lightroom segare med en större Lightroom Catalog Previews.lrdata? Håller på att göra 1:1 på mina 40 000 bilder :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto