Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Detta infernaliska damm!

Produkter
(logga in för att koppla)

JJ.

Aktiv medlem
Hur fasen blir man av med det ordentligt?
Det sätter sig på både spegel och sensor och när man blåser bort det, flyttar det sig bara till ett annat ställe inne i kamerahuset!
För att sen, åter, landa på sensorn!:(
Finns det "verktyg" för att effektivt avlägsna dammet?
Typ, nå´n grej med statisk elektricitet?
Eller nå´n annan lösning?

Tips 1: Stäng av kameran när du byter objektiv. Så slipper sensorn vara laddad.

Tips 2: använd dammsugaren istället för massa annat skit.

Anvnder du blåsborste så blåser du ju bara runt skiten i kameran,

Håll kameran upp och ner, när du suger ut dammet..

Håll inte dammsugaren för nära, för då tar du väl med sensorn i sugaren :D

/adam

Det funkar alltså?

Har en tillbehörssats till dammsugaren som man rengör datorn med!
Ska testa den!
Bra tips!
Fast kameran (Canon 10D) måste nog vara igång när man kör sensorrengöring?!

Tack!

snacka damm med mig...

...var på ett av sveriges största sågverk idag och fotade..
Fy -f-n vad damm...
Vågar inte tänka på hur det ser ut i huset efter några gluggbyten..
Damsugare på!

>>Ulf-Göran

Förstår att du inte bytte några objektiv vid sågklingan?!:)
Ja, jag ska testa med dammsugaren!

Damm har aldrig varit en fotografs vän någonsin, det nya är att vi "amatörfotografer" nu pga det digitala börjat att bry oss. Nått nytt fenomen är det således ej, välkommen in i klubben.:)

mvh Niclas.

Ps, dammet är som smärtan i lumpen, ngt man lär sig njuta av till slut:-//

Samma problem här

Köpte min kamera i oktober och jag gör inget annat än att klona bort hemska dammkorn numera på alla mina bilder. Håller på att bli tokig på detta. Är det säkert att det funkar med dammsugarn? Har inte testat den ännu. Eller är det så att jag måste lämna in kameran en gång i halvåret för rengöring?

Ciao Annika

Jag kör alltid med dammsugaren.. Funkar perfekt..

Och så stänger jag av kameran när jag byter objektiv självklart ;-)

Låter synnerligen olämpligt, av flera skäl, att dammsuga inuti ett kamerahus. Sätt åtminstone en strumpa eller något fram på röret för att slippa riskera att suga in annat än damm och sänk effekten eller/och håll munstycket en bra bit ifrån för att minimera övriga tänkbara risker.

Johan A skrev:
Låter synnerligen olämpligt, av flera skäl, att dammsuga inuti ett kamerahus. Sätt åtminstone en strumpa eller något fram på röret för att slippa riskera att suga in annat än damm och sänk effekten eller/och håll munstycket en bra bit ifrån för att minimera övriga tänkbara risker.

**

**LER**=Ja, den nästa STOra funktionen som "innovativa Canon" kommer med är väl ett kamerahus som suger sig själv,, hehe kunde inte låta bli:))!!

Skämt och sido,, Med förnufft och försiktighet så fungerar nog dammsugaren till kameran också, men visst låter det som lite väl riskabelt...

Dammsugaren sätter också mycket damm i rörelse där man är så det kan nog också ge motsatt effekt om man inte slutar efter kort tid,,

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Gör det ute!! Damsug alltså. Så slipper man annat damm i omgivningen som åker in i stället. Gäller främst ren utemiljö som Lappland.:0)
Mvh/-Anders

Re: snacka damm med mig...

uge skrev:
...var på ett av sveriges största sågverk idag och fotade..
Fy -f-n vad damm...
Vågar inte tänka på hur det ser ut i huset efter några gluggbyten..
Damsugare på!
Ojojoj! Har mycket svårt att tänka mig något dammigare...
En fördel med film är ju att man byter 'sensor' för varje bild...

Chano skrev:
Gör det ute!! Damsug alltså. Så slipper man annat damm i omgivningen som åker in i stället. Gäller främst ren utemiljö som Lappland.:0)
Mvh/-Anders

Huga! Blir nog ingen DSLR för mig om jag måste åka upp till lappland & dammsuga den med jämna mellanrum!

Det finns små portabla dammsugare på 12 volt. Bara att ta bilbatteriet på ryggen, och du kan ju ladda mobilen med det också...

...eller så köper man ett 20-1200mm zoom och aldrig behöver öppna ..............
/Ha en bra hälljjjj......

ANNONS