Annons

Detta hopplösa blixtljus...

Produkter
(logga in för att koppla)

Snö

Aktiv medlem
Problemet är att blixten på min Minolta DiMAGE F200 (4 MP) kompaktkamera är...hemsk. ALLA "blixtbilder" som tas i någorlunda mörker blir precis likadana. Motivet har en onaturlig färgnyans och bakgrunden blir nattsvart. Jag har märkt att det spelar viss roll var man fokuserar osv för ljuset i bilden, men det blir ju inte bra.
Typexempel (dock var det ingen spännande bakgrund på den här iofs...): http://hem.bredband.net/antpol/Gronan/Gronan_avslutningsfest-2004-09-06/PICT1098edit640.JPG
Har ni några tips? (Och ja, jag ska köpa ordentliga leksaker snart). Men just nu, har ni några "instant action"-tips?

(Upplys mig gärna om äldre trådar, har letat men inte hittat precis rätt...)

(Kameran är för övrigt förvånansvärt bra jämfört med andra kompaktkameror, bildkvalitén är bättre än många årsnya kameror..)
 
Kolla om du har någon inställning med långsam blixtsynk, typ "nattporträtt" eller likn., så att du får med mer av bakgrundsljuset... brukar bli roligare bilder.
 
Slowsync exponerar förgrunden med blixten och låter sedan slutaren vara öppen och släpper in ljus så att tex bakgrunden åxå blir exponerad.
Kan du ställa tiden manuellt kan du även ta bilder med lite längre slutartid för att få in lite befintligt ljus över hela bilden och bara lätta upp med blixten. 1/30 eller 1/15 är inga problem, beroende på brännvidd, eftersom blixten frysen motivet (till viss del). (Kanske inte så användbart i exemplet ovan dock...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.