ANNONS
Annons

detektivarbete vid förstoringsapparaten

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Jag ville lägga en kväll på att försöka testa mitt färghuvud och mina papper lite bättre, men jag stötte snart på oväntade huvudbry.

Jag har en gråkil med 13 fält i steg om 0.5EV (0.15 till 1.95 i steg om 0.15 o.d) som jag (med en glasskiva över) kontaktkopierar på en bit fotopapper (Kentmere Fineprint).

Exponering 1: 10sek@bl8. De 7 översta fälten på testremsan blir *pappersvita*.

Exponering 2: Jag vill förskjuta gråskalan ett par fält uppåt och exponerar med dubblad tid (20sek@bl8). Skalan förskjuts 2 fält uppåt, *MEN* de 5 sista fälten (1.35od och uppåt alltså) har nu en svag homogen *gråslöja*!?.

Exponering 3: Jag skyller på dåligt mörkrumsljus och gör om exakt samma procedur, men i totalt mörker. Fortfarande en jämn grå slöja över de sista 5 fälten.

Exponering 4: Jag tänker nu att förstoringsapparaten ljusskadar pappret vid längre exp.tider. Jag kör samma totala exponering som nyss, men istället för 20sek@bl8 kör jag [email protected]. Fortfarande en svagt grå slöja, trots samma tid som vid exponering nr 1.

Exponering 5: Jag "kör om" exponering nummer 1, men med 20sek@bl16 (dvs samma totala exponering). 7 st pappersvita fält utan gråslöja.


Det som förbryllar mig här är att gråslöjan verkar uppträda först då man försöker lysa igenom de lite tätare fälten i kombination med att samtliga av de övre fälten får samma ton, utan gradation sins emellan. Någon som har förslag på förklaring till denna effekt? Desto tätare film, desto svårare att få en pappersvit kopia!?

Pust....jag önskar att jag inte vore så petig med tekniska detaljer ibland...
 
Problemet löst!

Pinsamt, men när jag inspekterade gråkilen genom en stark belysning upptäckte jag att dess sista steg var flera cm, istället för 5mm som de andra, och att jag helt enkelt "bottnat" exponeringen....
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar