Annons

Det stora fågeläventyret på TV ikväll

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Vet inte om detta platsar i denna forumsdel, men tänkte ändå bara tipsa om ett program som börjar ikväll kl 20:00 på SVT, ett gäng kändisar som ger sig ut med fågelskådare och tävlar. I avsnitt 2 kommer dom vara i Fulufjället. Kanske finns något att lära sig om man fotar fåglar. :) Om inte annat är det kanske roligt att följa serien.
 
Japp popcorn redo! :)
Har sett trailern och de springer omkring med en varsin
systemkamera och fotar på. Såg inga närbilder på kameran men
man hoppas ju att de valt den rätta kameran ;-)
 
Japp popcorn redo! :)
Har sett trailern och de springer omkring med en varsin
systemkamera och fotar på. Såg inga närbilder på kameran men
man hoppas ju att de valt den rätta kameran ;-)

Härligt :) Ja det ska även bli roligt att se vad för system och objektiv de använder, lär väl antagligen inte vara nå billiga saker. :p

Blev överraskad och glad att de ska till Fulufjället i nästa avsnitt då min första resa dit bär av snart och tänkte fota fåglar där, så hoppas på några tips. :)
 
Härligt :) Ja det ska även bli roligt att se vad för system och objektiv de använder, lär väl antagligen inte vara nå billiga saker. :p

Blev överraskad och glad att de ska till Fulufjället i nästa avsnitt då min första resa dit bär av snart och tänkte fota fåglar där, så hoppas på några tips. :)

Kul sammanträffande! Då blir nog avsnitt 2 extra spännande kan jag tänka mig.
Vet själv inte vad det är för ställe riktigt så det kommer bli intressant.
 
Kul sammanträffande! Då blir nog avsnitt 2 extra spännande kan jag tänka mig.
Vet själv inte vad det är för ställe riktigt så det kommer bli intressant.

Ja precis :)

Poängsystemet verkar inte riktigt genomtänkt enligt mig, världens oskarpaste bild får bättre poäng än med en i fokus och bra exponering.. :p Bara för den oskarpa täcker större del av bilden. :p
 
Ja precis :)

Poängsystemet verkar inte riktigt genomtänkt enligt mig, världens oskarpaste bild får bättre poäng än med en i fokus och bra exponering.. :p Bara för den oskarpa täcker större del av bilden. :p

Hehe håller med. Var ju till och med svårt att avgöra om det var en fågel
på vissa bilder.

Just det momentet handlade dock om att komma nära en fågel så
vi får väl inte klandra dem allt för mycket :)

Tycker det var rätt så underhållande ändå. Ser fram emot fler avsnitt.
 
Hehe håller med. Var ju till och med svårt att avgöra om det var en fågel
på vissa bilder.

Just det momentet handlade dock om att komma nära en fågel så
vi får väl inte klandra dem allt för mycket :)

Tycker det var rätt så underhållande ändå. Ser fram emot fler avsnitt.

Ja de har du rätt i, då spelar kanske den tekniska biten mindre roll. :)

Vet inte vad för objektiv de använde, men kan inte varit så himla mycket tele, trodde de skulle komma med stora vita gluggar, haha. :)

Ja om en vecka blir de igen.
 
Inte för att jag är nån större fan av programmet då jag tycker det mest känns som en generisk "reality"-serie, men jag funderar på hur det är med inställningarna på kamerorna egentligen, det måste väl vara nån som ställer in kamerorna åt dom? Dom är ju uppenbarligen inga fotografer liksom.. Eller så kanske dom bara kör på auto ;P

Kamerahusen är ju uppenbarligen Canon, kan dock inte riktigt avgöra vilket hus specifikt. Har även svårt att avgöra vad det är för objektiv dom kör med.
 
Jag gissar på Canon 7d Mk II med ett 70-300mm objektiv.
Tänker att någon borde lära dem att ställa in kontinuerlig fokus och ställa "back button focus". Underlättar ju endel.
 
Är det Canon kameror dom har? Kan någon se vilken modell det är?
Och vilket objektiv?

Min kompis fångade bifogade bilder från premiärprogrammet. Vad jag kan få det till så är det Canon 7D mk I (alltså den förra modellen och inte mk II) med Canons "gamla" EF 70-300/4-5,6 IS USM.
 

Bilagor

  • 2017-02-22 10_03_05-Clipboard.jpg
    2017-02-22 10_03_05-Clipboard.jpg
    44.4 KB · Visningar: 85
  • 2017-02-22 10_05_55-Clipboard.png
    2017-02-22 10_05_55-Clipboard.png
    522.4 KB · Visningar: 118
Ja, jag har undrat vad det är för kameror de använder. Själv har jag aldrig varit särskilt mycket för fågelfoto men efter att ha varit ute och provat med en gammal analog kamera en gång blev jag lite sugen. Fast som motiv att titta på är jag fortfarande tveksam. Snarare är det utmaningen att få en skarp bild med bra exponering och komposition som är det roliga. Lite som med vissa idrotter - roliga att utöva men själva resultaten som sådana är inte så mycket att titta på. :)
 
Kan iaf konstatera att i princip alla skådarna har en Swarovski hängande runt halsen.

Det är en statusgrej. Swarovski eller Zeiss ska det vara, så dyr som möjligt. Man kan även komma undan med Kowa eller Leica, men det gäller att inte avvika från pingvinflocken för mycket :)
Inget snack om att Swarovski håller extremt bra kvalité, men vad gäller en 8x42 handkikare fäller en prislapp på 10k eller 25k sällan avgörandet i de användningsområden en handkikare har för en skådare. Då är tuben mycket viktigare.
 
Det är en statusgrej. Swarovski eller Zeiss ska det vara, så dyr som möjligt. Man kan även komma undan med Kowa eller Leica ...
Fast det jag tyckte var intressant och lite anmärkningsvärt var att såvitt jag kunde se använde ingen av de medverkande skådarna Zeiss eller Leica. För 20 år sedan hade det sett helt annorlunda ut, så var nog Zeiss det vanligaste.

För övrigt låter det där "så dyr som möjligt" mest avundsjukt. Själv ägnade jag åtskilliga timmar åt att välja handkikare för 15 år sedan och kom -- trots att jag inte alls började leta i den prisklassen -- fram till att Swarovski var outstanding och faktiskt prisvärd. Något jag tycker bekräftas varje gång jag lyfter kikaren till ögonen. Utslaget per timme kostade kikaren faktiskt inte många kronor.
 
Och jag tycker att min Lidl-kikare är helt OK. :)
(Tack för tipset!).

Det handlar väl, som med mycket annat, om hur mycket man använder sin grunka och hur man värderar bekvämliget. Jag skulle förmodligen köpa en bättre kikare än Lidl-kikaren om jag vore fågelskådare och faktum är att jag redan hade en lite bättre, men inte i närheten av Swarovskiklass. Den lite dyrare kikaren får ligga nära till hands vid ett fönster för den händelse att det kommer en ovanligt intressant flygade gäst till fågelbordet. Lidl-kikaren tar jag med mig på hundpromenaderna i skogen och jag behöver inte vara ett dugg rädd om den för den kostade ju nästan ingenting.
 
Fast det jag tyckte var intressant och lite anmärkningsvärt var att såvitt jag kunde se använde ingen av de medverkande skådarna Zeiss eller Leica. För 20 år sedan hade det sett helt annorlunda ut, så var nog Zeiss det vanligaste.

Det beror på att Swarovski i slutet av 1990-talet släppte EL-modellen (8,5x42 och 10x42) med så kallad open bridge-konstruktion. Denna modell blev snabbt den ledande handjagaren bland erfarna skådare på grund av optisk och teknisk prestanda, vikt och ergonomi.

De båda andra stora kvalitetsmärkena, alltså Zeiss och Leica, halkade efter på grund av lanseringen av några modeller som inte höll måttet ur fågelskådningshänseende, även fast de var riktigt bra.

/ Daniel
 
Urspårning?

Har inte detta spårat ur nu. Det började med "Det stora fågeläventyret på TV" och nu harvar ni på med kikare och kameror som inte har något med programmet att göra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.