Annons

Det skrivna ordet tryckt på vitt papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

masur

Aktiv medlem
Har sälv inget egentligt behov av att läsa fototidningar inför ett köpbeslut. Även om jag läser en del fototidningar har internet haft en avgörande betydelse för köp av digitalkamera. Min första digitalkamera, Olympus Camedia 900, beställdes hösten 1998 långt innan den fanns att köpa i svenska butiker. Den kostade då ca 9.000kr. När Olympus släppte sin första kompaktkamera med 3X optisk zoom passade den som handen i hansken för mina behov. Den byggde dessutom byggde på ett beprövat koncept där Olymus lyckats bra med tidigare modeller. Fick dessutom ett lite bättre pris via en kompis.
Min senaste digitalkamera, Nikon Coolpix 4500 köptes förra sommaren samma dag som den släptes av svenska Nikon. Hade egentligen tänkt vänta ut Olympus Camedia 5050 men behövde en ny kamera inför semestern. Det blev ett beprövat koncept i ny version. Fick ett bra paketpris hos en av Stockholms etablerade fotoaffärer efter att ha jämfört mot svenska nätpriser. Ville inte lägga ned för mycket pengar med tanke på vart utvecklingen var på väg och valde därför bort prosumer kameror. Sigma SD9 med foveons CMOS-sensor var redan känd och framtiden kändes oviss. Idag med facit i handen är det lätt att konstatera att mitt resonemang höll. Är snart redo att byta till en bättre prosumer kamera men tänker vänta in Sony Cybershot DSC-F828 och Olympus E1. Mina tidigare digitala kameror har varit lyckade köp och förhoppningsvis fortsätter trenden.
Det här är två exempel där det skrivna ordet i fototidningar inte kunde hänga med i svängarna. Samtidigt är det ett bevis för internets ökade betydelse. Forum typ Fotosidan.se är ett bra ställe för den vetgirige som inte har tid att invänta fototidningar. Delvis kan de även ses som en ersättare till det tryckta ordet. Dessutom har butikerna sällan produktbroschyrer med de senaste modellerna och kamera manualen levereras ofta på en CD och inte i tryckt form.
Det skrivna ordet har minskat i betydelse för produktinformation liknar allt mer färskvara.

Du har i mångt och mycket rätt i ditt resonemang, men en nackdel har internet gentemot tidningar.
Det är lättare att ta med sig en tidning i sängen eller in på dass.
Dessutom är det roligt att läsa tidningar som bivit ett par år gamla, man får sas facit i handen då, och en hel del info håller än.
Säger Christer, som ofta bläddrar i gamla Foto och Aktuell Fotografi fråm 70 och 80-talet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar