Annons

Det perfekta stativet

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Nu har mitt tredje manfrotto-stativ på två år gått sönder och är inte sugen på att köpa tre tusenkronorsstativ till. Det har varit allt från att kulledens "pinne" har brytits av till att alla j*vla plastspännen pajar i vintern. Nu är jag på jakt efter det perfekta stativet - prisklass; runt två tusen kronor.

(Det finns många andra trådar, men har läst dem och läst stativguiden och vänder mig nu till er)

Efterlyses:
Ett stativ som har vanliga manfrottospännen fast tåliga. Stativet måste klara kyla. Ska stå stabilt med en 450D med EF-S 10-22 monterad. Jag är ca 180cm så ett högt stativ vore bra, så att jag slipper höja mittpelaren och få eventuell oskärpa. Såg att manfrotto hade en mittpelare man kunde vinkla så att den ligger vågrätt, värt? Sedan undrar jag lite om kolfiber, är det värt priserna tycker du?

Dar kikat på detta huvud: Manfrotto 322RC2 kulled med snabbgrepp, någon som kan uttala sig om det fungerar bra?

Sedan undrar jag om jag ska satsa på manfrotto igen, jag har haft jävligt mycket problem med mina stativ där ifrån, otur eller dålig kvalitet p.g.a. priset eller märket?

Tack
Anton

Manfrotto brukar vara bra, men de är kanske inte gjorda för kyla.... Kolfiber är bra om du vill ha stadigt och lätt, annars är väl trästativ lockande då de är statdiga och hyggligt billiga (jämnfört med kolfiber iaf), dock tyngre.

trä orkar jag nog inte underhålla, kolfiber är nog för dyrt. kan du ge några schyssta tips på vanliga stativ, finns det inget bättre alternativ än manfrotto?

Som Calle nämner så är Gitzo ett utmärkt alternativ till Manfrotto. Jag har själv haft ett par Manfrotto i både alu och kolfiber. Byggkvalitén anser jag vara betydligt högre på Gitzo:s grejjer, dock har jag aldrig hittat någon kulled som passat mig från dem...

Försök att hitta ett Gitzo G1320 beg. tror att detta stativ hette reporter tidigare (någon som kan rätta mig?). De brukar gå för 1000-1500kr beg. nypriset ligger runt 4000kr.

Kommer vi sedan till kulleder så kanske det blir svårt att hitta något vettigt under 1500kr. Men, köper du bra grejjer på en gång så kommer de att hålla livet ut.

Vill du ha grejjer som håller så kanske du skall överväga att lägga ett par lusentappar till.

Lycka till, mvh // Martin

Det perfekta stativet finns inte! Precis lika lite som den perfekta väskan. Har nog en 4-5 väskor och 3 stativ som jag växlar mellan

Mitt huvudstativ är ett Manfrotto 190pro med dessa "jävla" plastspännen. Jag har dock inte haft några problem med dem överhuvud taget.

Manfrotto har ju en trevlig egenskap jämfört med tex Gitzo och det är priset. Vanligtvis är de rätt mycket billigare. Just 190:an har dessutom funnits i en simplare variant med vanliga tumskruvar för låsningen av benen. Vet dock inte om det fortfarande finns kvar i sortimentet men det kan ju vara värt att kolla. Dessa tumskruvar är av metall så det lär nog inte gå av. Fördelen med Gitzos lösning är att dess låsringar är att de är snabba och självjusterande. När de slits så drar du bara ringen lite till. Du märker inte ens av att de slits. Men som sagt: de kostar mer än motsvarande Manfrotto

Kolfiber köper du om du skall släpa runt på det, vikten är lägre för jämförbara stativ. Annars är det inte värt slantarna. De är ju skitdyra

ps. Med "jämförbara" och "motsvarande" menar jag de vikter som de kan hantera och finneser. Inte priserna.

Senast ändrad:
*skrattar* Själv kör jag med ett 15 år gammal alustativ som säkert inte tilltalar någon finsmakare, men benlåsen har hållt iaf även om det börjar bli slitet både här och där - faktist lite

Jag missade att du skulle köra med en 10-22mm glugg. Då spelar stabiliteten lite mindre roll än om du skulle köra med längre grejjer.

Men jag hävdar fortfarande att 2000kr är för lite för att få ihop en vettig kombination stativ/kulled. Givetvis beror det på vilka krav man har...

Cheers // Martin

hallå, har haft samma "problem" med stativ som gått sönder och gärna när man laggt ut mer pengar på ett dyrare stativ som lovordats, köpte senast ett Digipod a2841p . riktigt trevligt stativ, lite tngre men hållbart som få. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17270 kan varmt rekommenderas, och som dock inte kostar så mycke, köpte det på mediamarkt för strax över 600kr komplett med kulled strax innan jul.

/mvh Micke

Klart det perfekta stativet finns...Sachtler tripods: http://www.sachtler.com/index.php?id=652

Tillsammans med: Really Right Stuff (RRS) BH-55 LR: http://reallyrightstuff.com/index.html

Kostar en j-a massa kronor/stålar... javisst.. men se´n behöver man inte bry sig.

//Ove Q
När jag skrev att det perfekta stativet inte finns så menar jag det verkligen. Visst är sachtlern perfekt om det enbart är stabilitet till varje pris du vill åt men det vill jag ju inte alltid. Ibland skall jag bära runt på stativet i en storstad någonstans i världen. Hur trevlig är Sachtlern då? Inte speciellt mycket. Eller på fjällvandringen

Mitt huvudstativ är som sagt ett Manfrotto 190Pro med en 468 kulled/snabbkoppling. Det har jag valt för att kompromissen vikt/stabilitet funkar ok för det jag använder det till. Ibland är det dock både för tungt eller för vekt. Därför har jag två till. Ett större och kraftigare (och jättegammalt) samt ett litet smidigt som nästan går ner i fickan. Inte mycket stabilitet utdraget men utan uppdrag och ihoptryckta ben så funkar det faktiskt även med min D300 och 70-200. Visst, det blir litet men det håller kameran tillräckligt stabil för längre slutartider

Så slutsumman är som vanligt. En Ferrari för racing, en Scania för transporter och en minibuss för vardagslunket. För hur kul är en Scania på racingbanan eller försök lasta 50 ton gods i en Ferrari.

Mitt val föll efter en del hjälp här i forumet på Velbon Sherpa 630 (neo carmagne). Dock det med skruvlås eftersom man eliminerar precis det du nämner. Felande lås. Det är smidigare än jag trodde (skruvlåsningen alltså) och jag är mycket nöjd. Jag vågar dock inte uttala mig om huruvida det håller bättre än manfrottostativen du tittat/tittar på. Har inte haft några manfrottostativ och velbonstativet har inte fyllt ett år än. Men känslan är mycket bra och det är inte större/tyngre än att det faktiskt får följa med ut när det kan förväntas behövas. Lite dyrare än din budget men beställer du från HångKång som jag gjorde så blir det inte mycket dyrare än icke kolfiberalternativen hemma...

Mvh
Jerka

...
Så slutsumman är som vanligt. En Ferrari för racing, en Scania för transporter och en minibuss för vardagslunket. För hur kul är en Scania på racingbanan eller försök lasta 50 ton gods i en Ferrari.

*ler*
Tror du träffade huvudet på spiken där.
Har även jag läst igenom otaliga trådar om stativ i jakten på "Stativet!"
Om jag bortser från +6000:- grunkorna har jag i dagsläget kvar:
* Velbon Sherpa
* Manfrotto 055

Och just nu letar jag pris på:
* Feisol

Jag tackar alla för deras inlägg i just min jakt på mitt stativ. Men samtidigt tror jag för min del att der kommer bli just en kompromis när det gäller pengar/funktionalitet/vikt vilket så klart försvårar det hela. Men jag vill ha ett stativ och inte fler.

Åtminstone inte idag.

När jag skrev att det perfekta stativet inte finns så menar jag det verkligen. Visst är sachtlern perfekt om det enbart är stabilitet till varje pris du vill åt men det vill jag ju inte alltid. Ibland skall jag bära runt på stativet i en storstad någonstans i världen. Hur trevlig är Sachtlern då? Inte speciellt mycket. Eller på fjällvandringen

Mitt huvudstativ är som sagt ett Manfrotto 190Pro med en 468 kulled/snabbkoppling. Det har jag valt för att kompromissen vikt/stabilitet funkar ok för det jag använder det till. Ibland är det dock både för tungt eller för vekt. Därför har jag två till. Ett större och kraftigare (och jättegammalt) samt ett litet smidigt som nästan går ner i fickan. Inte mycket stabilitet utdraget men utan uppdrag och ihoptryckta ben så funkar det faktiskt även med min D300 och 70-200. Visst, det blir litet men det håller kameran tillräckligt stabil för längre slutartider

Ett Sachtler Speed Lock® CF väger 2 kg + ett Really Right Stuff (RRS) BH-55 LR väger 843g…totalt 2.843 gr och din kombination väger beroende på modell (på stativ och huvud) mellan 1.940 till 2.640 gram så vad är problemet? Samtidigt pratar vi om stabilitet och livslängd…Ok, det kostar en j-a massa kronor i jämförelse.

Mvh/Ove som inte kör Fiat

Jag har aldrig jort sönder ett stativ- hur gör man det...?
jag fick et gammalt "Tudor" i början av 80-talet - funkar än...men stabilt är det inte... ;-)
Köpte ett Manfrotto 455 (variant på 055'an) med 168-kulled på...funkar kanon, men är lite tungt (knappt 3 kg) men det har varit med på fjället på vandring, det har hängt på ryggen i alperna när jag åkt skidor etc... inte krånglat en gång...det har varit i Afrika ett par gånger också förutom otaliga resor til städer i EU ch USA
Och stabilt är det så det räcker och blir över...och man blir stark av att släpa på det.. ;-)

/Magnus

Ett Sachtler Speed Lock® CF väger 2 kg + ett Really Right Stuff (RRS) BH-55 LR väger 843g…totalt 2.843 gr och din kombination väger beroende på modell (på stativ och huvud) mellan 1.940 till 2.640 gram så vad är problemet? Samtidigt pratar vi om stabilitet och livslängd…Ok, det kostar en j-a massa kronor i jämförelse.

Mvh/Ove som inte kör Fiat

Inget mer än att jag inte kollade upp alla fakta. Tack för rättelsen......Men jag är fortfarande tillräckligt nöjd med mitt Manfrotto. Pengarna som blev över räckte till en Seat diesel.

Och i varje fall så har jag ju fortfarande sparat in minst 200gr! men å andra sidan hade plånboken varit avsevärt lättare om jag köpt det stativ du förslagit så summan hade nog varit att ditt stativ är lättare i alla fall....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar