Annons

Det närmar sig ett köp av OM-D E-M10 men

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
Men vilket objektiv ska man köpa med? Jag har gott om fasta objektiv men ingen standard zoom. Den fick min dotter när hon fick min PL1.

Jag trivs inte med zoom men tänkte att det kanske är dax att köpa ett i alla fall när jag köper ny kamera. Ibland saknar jag ett, t.ex. på semester.

Vilket ska jag välja? Det gamla 14-42 som Cyberphoto ger Guld eller det nya EZ som enligt vad jag hört är sämre men väldigt litet.

Jag lutar åt det gamla men kommer nog tveka in i det sista. Ge mig lite råd! Alternativet är att köpa utan objektiv och spara till 12-40/2,8 men är inte det lite stort för semester?

Kanske nya Panasonic 12-32/3,5-5,6?
Lite kort i långa ändan, men å andra sidan 12 i stället för 14 mm som max vidvinkel, det skulle jag nog värdesätta högre. Litet och lätt. Och såvitt jag förstår ska det optiskt vara ordentligt bra.
(http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1661/cat/69)

Tyvärr förlorar det då effekten eftersom denna kan jag inte köpa i paket med M10. Jag vill inte lägga 3500:- på en zoom jag kanske bara använder ett par gånger per år. Då köper jag hellre en begagnad Panasonic 14-42 PZ för en dryg tusenlapp som funkar bra med min GX1 eftersom det är troligtvis denna kamera som linsen mest kommer att sitta på. Att välja till zoom när jag köper E-M10 var bara för att få en ny zoom billigt istället för att köpa en begagnad.

Så de som är aktuella är

- Nya kompakta 14-42 EZ 1800:- extra
- "gamla" 14-42 II R 900:- extra
- alternativ inget alls i samband med kameran och sen ev. spara ihop till 12-40/2,8

Jag använder som du nästan bara fasta objektiv, just för de är mindre.

Har en 12-35/2.8 men använder den inte så ofta numera sedan jag köpte en XZ-1 som kostade 1/4 av priset av vad ett sådant objektiv kostar :) den är kanon på semester och som komplement till m43'an med en fast bra glugg på. Har med båda på riktiga fotoutflykter.

Så det är mitt tips, istället för en dyr zoom köp en bra kompaktkamera :)

Jag använder som du nästan bara fasta objektiv, just för de är mindre.

Har en 12-35/2.8 men använder den inte så ofta numera sedan jag köpte en XZ-1 som kostade 1/4 av priset av vad ett sådant objektiv kostar :) den är kanon på semester och som komplement till m43'an med en fast bra glugg på. Har med båda på riktiga fotoutflykter.

Så det är mitt tips, istället för en dyr zoom köp en bra kompaktkamera :)

Jag har en Canoon S95 men de få gånger den får följa med så saknar jag min GX1:a men jag kanske skulle testa som du och ha med båda!

Nu har jag beställt en M10 med ez objektiv!

Hoppas att du blir nöjd. Jag har själv precis köpt det paketet idag och första intrycket är positivt. Fantastiskt mycket kamera i liten storlek. Den går utan vidare in i jackfickan när kameran är avstängd och objektivet tryckt ihop sig.

Jag var ute i vårsolen idag och flanerade med kameran. När jag kom hem så kunde inte lightroom känna igen raw-filerna vilket jag iofs misstänkte. Jag tog mig till labs.adobe.com och hämtade hem deras dng konverterare i beta (release candidate), och efter att ha omvandlat raw-filerna till dng så kunde dom importeras till LR.

Jag var tveksam till att köpa ez zoomen, men tror nog att den kan bli användbar trots allt. Dock så ska det bli några fasta gluggar så småningom.

Kul med nya leksaker. :)

Jag får inte mitt paket förrän om någon veckor. Beställde silver och med grepp. Inget av det i lager :-( Men den som väntar på något gott...

Jag har en handfull fasta gluggar, bla samyang 7,5 där jag hoppas fokus peaking ska ge mig lite hjälp.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Jag har en handfull fasta gluggar, bla samyang 7,5 där jag hoppas fokus peaking ska ge mig lite hjälp.
Till just det objektivet behöver man inte så mycket hjälp med fokuseringen. Det fungerar alldeles utmärkt att ställa det på ett hyperfokalavstånd. Vad man däremot behöver hjälp med är att undvika att få med sina egna tår på bilden. :)

På korta avstånd med bländare 2,8 behöver jag lite hjälp får att få det bra.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar