Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det har hänt något konstigt, filmen oexponerad på ena halvan.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
När jag framkallade min andra rulle 6*6 tagen med min Ikoflex blev jag väldigt besviken när jag tog upp filmen (Europan 400) ur dosan.
Vänstra halvan av hela filmen var oexponerad (helt genomskinlig).
På vissa rutor syns det dock en del teckning.

Det är en suddig övergång, alltså ingen skarp kant.
Där filmen har exponerats korrekt tycker jag att det ser mycket bra ut.
Det oexponerade är det som har varit nedåt i dosan, och borde ha varit i vätskan hela tiden.

Kan jag ha dabbat mig när jag satte i filmen i kameran? Så att ljus har läckt in.
Har ett svagt minne av att jag "öppnade" filmen innan jag satt i spolen, och att den då snurrade upp sig något. Men jag är inte helt säker på att det var på denna filmen, har flera kameror.

Det är inte helt genomskinligt, det är ljust rosa i ett band som över halva filmens bredd längs med hela filmen. Filmbasen är ljust ljus grå.

Är filmen genomskinlig har du inte ljusläckage. Då skulle den ju vara kolsvart.

Så antingen har du något vajsing typ att det ligger kvar pappersbacking i kameran som täcker halva filmen, eller otillräckligt med framkallare. Pappersscenariot känns inte så troligt, så jag skulle tippa på att du använt småbildsmängd av framkallare till 120-filmen. Då måste du också komma ihåg fel om vilken del som varit nedåt i dosan.

Det kan vara en scenario när slutaren eller spegeln går inte upp helt. Det har hänt med mig med länge sendan att spegeln hackade up sig halva vägen på mitt Nikon och fick en haverad rulle på längden.

Pappret tror jag inte heller på men som Jim har sagt kan mycket väll stämma. För lite soppa i burken.

Den så kallad missfärgning får du på grund av att filmen icke är exponerad där så det finns inte nån tå (grundslöja). DVS hela emulsionen oxiderats bort eftersom framkallningen är en redoxprocess.

Ps: Jag kom på att nåt måste finnas där (mycket svag skuggor) eftersom han får lite soppa med agitering. Har du agiterat?

Du hade rätt Jim, du store fotoguru ;)

För lite framkallare beroende på obetänksamhet.
Det var dock inga värdefulla bilder även om de såg ut att vara fina.
Har en lite viktig plåtning till helgen, så det var bra att jag fick göra bort mig lite nu istället.

Nu har jag framkallat en AGFA APX 100 som var pressad två steg (knäppt i bälgkamera med ljussvag optik) och den såg ut som den skulle.

Det finns nog ingen som plåtar både 135 och 120 som inte gjort den missen nån gång. Eller att man hällt i för en 135-film när man soppat två. Själv har jag lyckats med bådadera, dock inte samtidigt (än) :)

Dez skrev:
Det är en suddig övergång, alltså ingen skarp kant.
Där filmen har exponerats korrekt tycker jag att det ser mycket bra ut.
Det oexponerade är det som har varit nedåt i dosan, och borde ha varit i vätskan hela tiden.

Om det är som du säger, att det oexponerade varit neråt i dosan, borde ju inte felet bero på för lite volym framkallare.

Då låter franks teori om att spegeln eller slutaren inte öppnar helt troligare. Fast då borde det ju inte finnas teckning alls i de ljua områdena. Och med tanke på hur Ikoflexen är konstruerad borde felaktig spegeluppfällning inte ge oexponerat längs med filmen, utan halva rutor på tvärs mot filmens längd.

Återstår fel på slutaren. Eller att du misstagit dig på vilken del av filmen som varit neråt i dosan och då är Jims teori den mest sannolika. Speciellt som det finns lite teckning i de ljusa delarna av filmen, den har utsatts för små mängder framkallare unde agiteringen.

Ikoflex är har väl centralslutare (inte ridåslutare) och spegeln är fast då det är en tvåögd typ. Någon vajsing med det är alltså uteslutet?

??????

Vad är det för dosa som bara framkallar första halvan på filmen, Paterson dosor och andra dosor jag sett framkallar inte övre delen av filmen om man häller i för lite.

Re: ??????

Bofoto2 skrev:
Vad är det för dosa som bara framkallar första halvan på filmen, Paterson dosor och andra dosor jag sett framkallar inte övre delen av filmen om man häller i för lite.

Beskrivningen var kanske lite tvetydig men det var väl det som menades? Att bara halva bilderna var riktigt framkallade?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar