Advertisement

Annons

Det här med skärpedjup...

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Sällström

Aktiv medlem
Jag har ganska nyligen börjat fotografera (har en Olympus C 750 ultra zoom) och lusläser allt jag kommer över kring fotografering.
Jag trodde jag hade begripit det här med bländaren. Att ju lägre bländartal jag har desto mer blurr blir det i bakgrunden (kort skärpedjup).

Nu till problemet. Jag citerar från en bok (Fotoskolan Proffskurs av Jan Olov Westerlund)jag har lånat:
"..Bröllopsfotografen i teckningen har mätt ljuset mot bruden och brudgummen. Brudgummen har en svart frack som ger ett utslag på bländare 4, brudens vita klänning visar på bländare 11. Eftersom kameran är laddad med negativ färgfilm ställer fotografen in på bländare 5,6"

Det som beskrivs ovan har ju ingenting med skärpedjup att göra så jag inser att bländaren på nåt sätt även är inblandad i det här med mörker/ljusförhållanden.

Om jag först skulle fota en svart katt och sedan en vit katt på exakt samma ställe och sätta bländaren på 4 för den svarta katten och bländare 11 på den vita katten. Då skulel väl bakgrunden i de två bilderna bli olika blurriga?
Eller är det så att det blir lika mycket blurr bakom men att bilderna blir olika mörka?

Mycket tacksam för svar här eller hänvisning till artikel på annan webbplats.
 
Du har rätt; bländaren gör två saker:
- Lägre bländartal (= större bländaröppning) ger kortare skärpedjup, men...
- Lägre bländartal ger också större ljusinsläpp.

Om du t ex tar en bild med slutartiden 1/125 och bländare 5.6, och sedan tar samma motiv med samma slutartid, men med bländare 11 så kommer den andra bilden att bli mörkare. När man använder en mindre bländare (större bländartal) så måste man kompensera det med en längre slutartid, eftersom den mindre bländaröppningen släpper in mindre ljus.

Du har alltså två verktyg för att justera hur ljus bilden ska bli: bländaren och slutartiden.
 
Bländaren är hur mycket ljus som släpps in.
Slutaren bestämmer under hur lång tid det släpps in.

En större bländare ger mer suddig bakgrund, altså ett kortare skärpedjup.

Här finns en handledning, ABC om Foto av Karl-Åke, men den länken verkar vara ur funktion.

http://www.karl-ake.com/
Under faq ska den ligga iaf.
 
Tack!

Tack för era svar.

Jag var lite luddig i min tidigare fråga.
Jag har förstått att bländaren väljer hur mycket ljus som ska släppas in och att tiden talar upp hur länge bländaren ska vara öppen.

Det jag menade i exemplet med den vita och svarta katten var att om jag fotade dessa med olika bländare (4 i ena fallet och 11 i det andra) så skulle de självklart även ha olika lång slutartid. Då kommer väl bilden att bli lika mörk i båda fallet men bakgrunden vara olika blurrig?
 
Re: Tack!

Linda Sällström skrev:

Det jag menade i exemplet med den vita och svarta katten var att om jag fotade dessa med olika bländare (4 i ena fallet och 11 i det andra) så skulle de självklart även ha olika lång slutartid. Då kommer väl bilden att bli lika mörk i båda fallet men bakgrunden vara olika blurrig?

Mja, fast egentligen inte! Du har rätt ifråga om skärpedjupet, men tänk på ljusmängden. Om det ena motivet är mörkare, och du kompenserar för detta genom att öppna bländaren mer (4 istället för 11), så är det inte självklart att du ska ha en annan slutartid, eller hur?
Du har ju redan kompenserat för det mörkare motivet genom att öppna bländaren! Om du vill ta de båda bilderna med samma skärpedjup däremot, dvs med samma bländaröppning, DÅ måste du justera slutartiden så att den blir längre för det mörkare motivet och kortare för det ljusa. Längre slutartid och större bländaröppning gör ju samma sak med avseende på ljusmängden, dvs ökar den.

/Pia
 
svart o vitt?

I nödfall tar du ett mellanvärde av det vita och svarta men här gäller nog "gråkortslösningen",som är beskriven tidigare här i forum.
Om du vill lägga ut några kronor för nyttig information,försök komma över tidningen FOTO:s häfte " systemkameraskolan", ett lättformulerat sammandrag för vetgiriga amatörer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.