Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det här med kvitto...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonn Nilsson

Aktiv medlem
Hej, är "påväg" åt att starta en firma med mitt fotande, men det är än månader kvar dit. Kund påpekade att hon vill skriva ordentligt kvitto efter porträttfotograferingen, men är inte det endast aktuellt ifall man har ett företag? Ifall jag av nån anledning "måste" skriva kvitto så förklara gärna varför och vad som ska vara med på det isåfall.

haha kanske inte.. men frågan var ju ifall det ens är lämpligt att skriva kvitto utan företag.. :)

HaHa? Om du framöver F-skattar så ska du bokföra varje inkomst du gör på via ditt företag. Jag har bara fakturakunder men med kvitto så ska det vara paginerat dvs numrerat. Tills du skaffat F-skatt och momsar kan du väl skriva kvitto på ett papper till den du får ersättning från? Förstår inte bekymret.

haha kanske inte.. men frågan var ju ifall det ens är lämpligt att skriva kvitto utan företag.. :)

Självklart skall du alltid skriva ett kvitto. Det har inget att göra med om du har ett företag eller ej. Kvittot är ett skydd för din kund, som visar att han har betalat för en tjänst eller vara.
Med din inställning känns det lite tveksamt om du kommer att klara dig som företagande fotograf. Förstår du inte att nöjda kunder är enda sättet att överleva, det räcker inte att du själv är nöjd?

Du har väl F-skattesedel, om du utför tjänster som du tar betalt för och då skall du väl också skriva ett kvitto så du vet vad du skall deklarera för inkomst.

nej han har inte f skattsedel om jag förstår han rätt när han skriver att han ska starta eget företag men det är månader bort. Att starta ett företag tar inte alls lång tid enskild firma går hur snabbt som helst att starta. Om han kör jobb utan f skattsedel så kan kunden åka på att betala sociala avgifter osv. När jag började fota för länge sedan innan jag hade eget företag så sålde jag bilder o gjorde uppdrag för tidningar o dom betalade sociala avgifter o skatter för mig som en anställd för ett kort uppdrag men det blev bökigt så jag drog igång firman på en gång istället då.

När man kör företag så lämnar man bara faktura o slipper kvitton.

ts skrev detta

Jonn Nilsson skrev:

beror på om du inte tänkt ta upp det så är det olämpligt speciellt om du skriver ett kvitto med din adress o personuppgifter på men jag anser att det är bara att rätta in sig i ledet o dra igång en enskild firma o göra rätt för sig då slipper du dessa (bekymmer) med kvitto ;)

Min inställning...? Klart jag skrivet ett kvitto ifall jag bör göra det, och givetvis för att kunden frågade om det, men det var liksom inte det min fråga gällde, tackar för alla svar, använder en vanlig kvittomall :)

Skriva kvitto ska man göra oavsett man har företag eller är privatperson. Du ska spara en kopia för din egen del. Eftersom du är privatperson så behöver du inte skriva dit moms utan det viktiga är datum, vad för vara som sålts. Bra om det finns adress, personnr, telefon ifall det kommer granskas, men det tror jag inte är ett krav.

Med vänlig hälsning

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar