Annons

Det här med att ändra priser

Produkter
(logga in för att koppla)

pennywally

Aktiv medlem
Hej!

Tänk er följande scenario.

Ni har gjort ett jobb för en kund. Fotograferingen tar en timme. Du har sagt att efterarbetet "troligen" kommer ta ca en timme. Du fakturerar så två timmar och allt är väl.

Sen ringer kunden och ger dig ännu ett uppdrag.

Du inser nu att du glömde ta med restiden i förra fakturan, men vill göra det den här gången. Du bor 30 minuter bort och vill alltså lägga på en timme till på fakturan. Sedan visar det sig att efterbehandlingen den här gången tar två timmar. Du har inte gjort upp detta på förhand, utan underförstått kommit överens om samma timdebitering som förra gången.

Då ska du för det här andra jobbet alltså fakturera 2h foto, 1h efterbehandling samt 1h restid. Med samma timtaxa för allting så blir jobbet dubbelt så dyrt som förra gången.

Är detta ett problem? Det tar emot att skicka den här fakturan. Känns som att kunden kommer fråga sig "Hur fan kan han ta dubbelt så mycket betalt för ett jobb som är i princip likadant som förra gången?"

Jag hade inte tagit upp den första restiden som glömdes bort. Första jobbet var avslutat i och med faktureringen. Nästa jobb - lurigt när inget är avtalat men jag hade fakturerat precis som du minus restiden (enligt ovan).

Som vanligt. Vad är mitt uppdrag och till vilket pris? Har du däremot en inarbetad kund, där ni båda två vet hur ni vill ha det - där blir det lätt att det rullar på i samma hjulspår.

Hade nog tagit kontakt med kunden och sagt att efterbehandlingen denna gång var betydligt mer omfattande än första gången (vilken dessutom redan då var mer än 1 timme) och erbjudit att "bara" lägga på en timme extra. Sedan hade jag nämnt att jag missat restid och reskostnader, vilket kommer att kosta xxx kr fr.o.m. nästa jobb.

Är alltid lättare att vara överens innan man skickar en faktura, blir lätt sura miner annars ;)

Man kan ju säga

"Du förresten. Jag ser nu att jag glömde debitera dig för restiden på förra fakturan, men det är inga problem, det bjuder jag på. Men bara så att du vet att det tillkommer från och med den här fakturan."

Instämmer

Jag instämmer i Johans H:s resonemang, det skulle jag som kund se som fullt rimligt.

Man kan ju säga

"Du förresten. Jag ser nu att jag glömde debitera dig för restiden på förra fakturan, men det är inga problem, det bjuder jag på. Men bara så att du vet att det tillkommer från och med den här fakturan."

Tummen upp för det. Bra sätt att få fram det man vill utan att uppröra kunden..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar