pennywally
Aktiv medlem
Hej!
Tänk er följande scenario.
Ni har gjort ett jobb för en kund. Fotograferingen tar en timme. Du har sagt att efterarbetet "troligen" kommer ta ca en timme. Du fakturerar så två timmar och allt är väl.
Sen ringer kunden och ger dig ännu ett uppdrag.
Du inser nu att du glömde ta med restiden i förra fakturan, men vill göra det den här gången. Du bor 30 minuter bort och vill alltså lägga på en timme till på fakturan. Sedan visar det sig att efterbehandlingen den här gången tar två timmar. Du har inte gjort upp detta på förhand, utan underförstått kommit överens om samma timdebitering som förra gången.
Då ska du för det här andra jobbet alltså fakturera 2h foto, 1h efterbehandling samt 1h restid. Med samma timtaxa för allting så blir jobbet dubbelt så dyrt som förra gången.
Är detta ett problem? Det tar emot att skicka den här fakturan. Känns som att kunden kommer fråga sig "Hur fan kan han ta dubbelt så mycket betalt för ett jobb som är i princip likadant som förra gången?"
Tänk er följande scenario.
Ni har gjort ett jobb för en kund. Fotograferingen tar en timme. Du har sagt att efterarbetet "troligen" kommer ta ca en timme. Du fakturerar så två timmar och allt är väl.
Sen ringer kunden och ger dig ännu ett uppdrag.
Du inser nu att du glömde ta med restiden i förra fakturan, men vill göra det den här gången. Du bor 30 minuter bort och vill alltså lägga på en timme till på fakturan. Sedan visar det sig att efterbehandlingen den här gången tar två timmar. Du har inte gjort upp detta på förhand, utan underförstått kommit överens om samma timdebitering som förra gången.
Då ska du för det här andra jobbet alltså fakturera 2h foto, 1h efterbehandling samt 1h restid. Med samma timtaxa för allting så blir jobbet dubbelt så dyrt som förra gången.
Är detta ett problem? Det tar emot att skicka den här fakturan. Känns som att kunden kommer fråga sig "Hur fan kan han ta dubbelt så mycket betalt för ett jobb som är i princip likadant som förra gången?"