Annons

Det går utför med fotosidan.se

Produkter
(logga in för att koppla)

mbn65

Aktiv medlem

Det finns snart inte en enda tråd som inte snabbt eskalerar till personliga påhopp, översitteri, jag vet bättre, alla andra är korkade. Osv osv, det är inte speciellt kul att läsa.

Vad är det som lockar fram allt detta negativa ur folk här? Titta på www.d70sverige.net här finns en hjärtlig och hjälpsam ton precis som det var här för ett tag sedan.

Att det dessutom har börjat kosta pengar att få del av vissa reportage mm. gör ju inte saken bättre.

Jag har bevakat fotosidan.se dagligen under ganska lång tid och tycker att det har varit givande men nu, efter den senaste tidens negativism som har speglat fotosidan.se har jag mer och mer funderat på att avregistrera mig.

Något måste hända! (tycker jag). Eller skall det kanske vara så här? En kanal för besserwissers, surkartar, jag vet bättre, du har fel osv.

Mvh/ Magnus Brynhagen

Jag håller inte alls med.
Tycker att FS är en fantastisk site där folk gärna hjälper varandra med allt från objektivval till hur man river väggar.. :)

Sedan förekommer det en del påhopp i en del trådar men det positiva med FS överväger.

Jesper

tycker att ditt inlägg går i stil med det du just gnäller på. Det klagas hejvillt, tioitopp är väl att fotosidan blivit tråkig, har för mycket kattbilder, för mycket barnbilder, för mycket gnällspikar, tråkmånsar, hemmabilder. Det är ju det man blir trött av att läsa. Så varför inte starta upp en rolig o inspireraden tråd istället, däe man kan ta fram lite trevliga saker. Typ att fotosidan är en källa med med hur mycket inspiration som hellst, där man både kan fundera över alltifrån vad som gör en bild dålig, till att bara njuta av alla bra bilder som finns här. Det här är forumet där man kan få hjälp med sina panikartade misstag på 10 minuter (ex när jag skulle rengöra sensorn mitt i ett reportage och tryckte på sensorrengörning på kameran medan intervjuen pågick (mycket logiskt eller hur?!). och det tog hur lång tid som hellst... Och efter en halvtimme var den ännu inte klar. Då fick jag snabbt hjälp här - 'stäng av kameran så stänger luckan sig...'))

Så härmed tycker jag att vi gör om denna tråd från negativ till possitiv! Kom på tre bra saker/situationer där fotosidan gjort just er glad för en stund!

Mina tre:
1. Massor av fina bilder som man kan inspireras av när fotandet känns grått.
2. ovan nämda sensorhistoria (+ mer hjälp jag fått när mina hjärnceller inte alls varit på allerten)
3. Glädje när man hittar sin bild bland bilderna i bildväljaren!

för länge sedan sovdax! // mari

Ja, kanske hårdrar jag det lite men jag tycker tonen här har försämrats avsevärt.

Det finns fortfarande en stor del medlemmar som är positiva och lämnar konstruktiva idéer, förslag, råd…

Men jag vidhåller att tonen här har, i många fall blivit sjaskig det senaste året.

Maa skrev:
tycker att ditt inlägg går i stil med det du just gnäller på. Det klagas hejvillt, tioitopp är väl att fotosidan blivit tråkig, har för mycket kattbilder, för mycket barnbilder, för mycket gnällspikar, tråkmånsar, hemmabilder. Det är ju det man blir trött av att läsa. Så varför inte starta upp en rolig o inspireraden tråd istället, däe man kan ta fram lite trevliga saker. Typ att fotosidan är en källa med med hur mycket inspiration som hellst, där man både kan fundera över alltifrån vad som gör en bild dålig, till att bara njuta av alla bra bilder som finns här. Det här är forumet där man kan få hjälp med sina panikartade misstag på 10 minuter (ex när jag skulle rengöra sensorn mitt i ett reportage och tryckte på sensorrengörning på kameran medan intervjuen pågick (mycket logiskt eller hur?!). och det tog hur lång tid som hellst... Och efter en halvtimme var den ännu inte klar. Då fick jag snabbt hjälp här - 'stäng av kameran så stänger luckan sig...'))

Så härmed tycker jag att vi gör om denna tråd från negativ till possitiv! Kom på tre bra saker/situationer där fotosidan gjort just er glad för en stund!

Mina tre:
1. Massor av fina bilder som man kan inspireras av när fotandet känns grått.
2. ovan nämda sensorhistoria (+ mer hjälp jag fått när mina hjärnceller inte alls varit på allerten)
3. Glädje när man hittar sin bild bland bilderna i bildväljaren!

för länge sedan sovdax! // mari

Jag vill inte bli betraktad som en gnällspik. Anledningen till att jag skrev detta inlägg är att jag tycker att det synd att tonen i forumen har hårdnat och jag önskar av folk att de kunde försöka vara positiva och inte som i många fall dela ut snytingar till höger och vänster.

Det finns många nybörjare här som har frågor som kanske är basala för många men kanske inte för alla. Då tycker jag att man kan hjälpa till i stället för att förklara att frågan är korkad.

Lyckligtvis är de flesta hjälpsamma medan en del hellre vill visa sig duktiga.

Det jag menar är att jag tycker att tonen i forumen har gradvis blivit hårdare.

Jag har inte sett några inlägg ang. detta tidigare (har i och för sig inte letat heller), men om diskusionen käns onödig så lägger jag gärna ner den, det kanske bara är jag som överreagerar.

Peace

[email protected] skrev:
Men jag vidhåller att tonen här har, i många fall blivit sjaskig det senaste året.

I de trådar jag varit inne i under året kan jag inte se något sådant. Det jag kunnat se sedan jag registrerade mig här i slutet av 2001 är att det idag snackas oerhört mycket mer märken & prylar och att trådarna är mer enkelriktade mot teknik och krigande mellan märken och val av metoder m.m. Detta återspeglas i alla dessa "vilken kamera ska jag välja"-trådar som kommer från nybörjarna som ser detta "krig".

Detta är min bedömning och jag har hängt med & kan inte på något sätt säga att jag gjort så mycket för att förändra det hela, jo lite har jag väl försökt göra genom att tona ned märkeshysterin som ibland är total...

Med det ökade antalet medlemmar så smyger det sig säkert in lite mer tråkigheter men jag tycker absolut inte att det har blivit värre under den senaste tiden utan har sett värre saker för några år sedan än något jag sett under det senaste året, har bl.a. sett en medlem gå mycket långt innan den till slut stängdes av.

Vad jag däremot vet är att man genom åren får en liten mättnad av forumet här, man blir less & tycker att det mesta är skit på nåt sätt. Endera det du tycker eller att det blir för mycket av nåt specifikt typ teknik eller möjligtvis katter bland bilderna?

När man känner så så tar man lämpligtvis en paus från FS.

//Larsa, som tagit paus & funderar på det igen...

Senast ändrad:
[email protected] skrev:

Det finns snart inte en enda tråd som inte snabbt eskalerar till personliga påhopp, översitteri, jag vet bättre, alla andra är korkade. Osv osv, det är inte speciellt kul att läsa.

Vad är det som lockar fram allt detta negativa ur folk här? Titta på www.d70sverige.net här finns en hjärtlig och hjälpsam ton precis som det var här för ett tag sedan.

Att det dessutom har börjat kosta pengar att få del av vissa reportage mm. gör ju inte saken bättre.

Jag har bevakat fotosidan.se dagligen under ganska lång tid och tycker att det har varit givande men nu, efter den senaste tidens negativism som har speglat fotosidan.se har jag mer och mer funderat på att avregistrera mig.

Något måste hända! (tycker jag). Eller skall det kanske vara så här? En kanal för besserwissers, surkartar, jag vet bättre, du har fel osv.

Mvh/ Magnus Brynhagen

Att det har börjat kosta pengar att ta del av vissa reportage har jag inga större problem med, till viss del för att jag är betalande medlem. ;)

I övrigt kan jag däremot hålla med dig, det känns som att det har blivit lite hårdare. Jämför man däremot med dpreviews forum (åtminstone Canon 10D, 20D, etc) så är det som en ljummen sommarbris här, så jag vet inte om det är SÅ farligt. Kanske speglar det tidsandan på något sätt?

Har förmodligen varit inne för lite på Dpreviews forum men de gånger jag varit inne så har jag bara tyckt att den digitala hypokondrin varit mycket värre än här på FS, har inte gett mig mycket...

Som sagt, kanske har läst för lite?

[email protected] skrev:
Något måste hända! (tycker jag).
Använd gärna den funktion vi har för att uppmärksamma oss och forumvärdarna på de trådar, bilder mm som du tycker ballar ur, där man gör sådana påhopp etc - nämligen "Rapportera inlägget".

Det kommer väldigt lite forumrapporter. Vi har tydliga regler på vad som är OK och inte, och vi tar folk i örat också om man träder över dem. Men inget forum med våra volymer kan ha värdar som hinner läsa allt; ni måste ge oss tips.

Det är en separat diskussion egentligen, men vi ser iallafall inte ekonomin i att köpa in artiklar och sedan ge bort dem. Gör du? Alternativet är att "lusa ner" med irrelevant reklam och det tycker vi inte är så kul.

Ang "teknikkrigen"; tja där är det inget nytt under solen - det har varit med oss sedan vi började och forumet "vs" var det flera år sedan vi skapade just för att förpassa märkesdiskussionerna dit. Det märks kanske inte lika mycket då för det var betydligt färre som skrev också - men för mig känns det då inte alls som det tilltagit om man ställer det mot "befolkningstillväxten" på FS.

Men det jag kan fråga mig är varför man ens är inne och läser i dessa forum och trådar om all teknik och märken när man inte står ut med det? Det är ju så lätt att hoppa över och ta en annan tråd med annan inriktning. Eller starta en själv. Eller kolla och kommentera bilder istället.

Nej, nej, nej jag kan inte alls hålla med.
Jag hänger i en hel del forum eftersom jag har en hel del skilda intressen och det finns inget som är lika kamratligt som fotosidan.

Folk blir avstängda i parti och minut i många av dom forumen jag är inne på...har det nånsin hänt här...?...tror inte det...

Ge exempel på nån tråd som du tycker är full av påhpopp och översitteri.

Jag tycker inte att dpreview eller photo.net är några föredömen jämfört med fotosidan.

Dessutom har forumvärdarna, poolvärdarna och redaktionen en god koll på vad som händer och sker. De gör ett bra jobb.

Utan att försvara korkade eller kränkande inlägg så kan det vara så att man ibland blir klumpig utan att egentligen mena illa. Ironi t.ex är mycket svårt och bör undvikas. Det kan leda till misstolkningar och "tankeläsning" och så är karusellen igång.

Mvh J O

Jag kan hålla med om att en del trådar urartar till en massa personliga påhopp med väldigt tråkiga inlägg, vilka man dessutom skulle rapporterat till redaktionen. Ett par anledningar till att jag inte har gjort så är att jag inte alltid har tänkt på den möjligheten och att jag i första hand tycker att den som blir påhoppad ska rapportera själv om den känner sig utsatt. Om en tråd urartar på detta sätt så slutar jag att bevaka/läsa den eftersom den blir ointressant.

Ett annat fenomen i forumen som jag däremot fashineras av är hur snabbt vissa trådar avviker från ämnet och börjar handla om helt andra saker än vad trådstartaren ville diskutera.

Visst är de hårt på fs ibland... syrliga kommentarer både i forumen och bland bildkritiken.
Ironi och en massa undermeningar... är övertygad att väldigt många ser och vet precis vad jag talar om.
Sen vet jag minst två som kommer att komma med syrliga kommentarer just till mitt inlägg här,
samma sak varje gång jag öppnar truten.
Folk som inte kan sköta sitt eget utan ska ha en hackkyckling, inget ovanligt fenomen. Men ack så tröttsamt.

Så jag förstår precis vad Magnus Brynhagen talar om.
Sen lägger jag mej inte i om vissa artiklar kostar pengar eller inte, de får dom gärna göra för mej.
Man brukar ju säga att de är bättre med kvalité, och jag förmodar att artiklarna är bra nog att dom är värda en slant.
Kostar ju liksom pengar att köpa en tidning också, så de tycker jag är ok.

Förändra Fotosidan?
Den enda människa jag kan förändra är mig själv.
Min förändring kan påverka andra.
Det heter systemteori inom psykologin.
Jag lär mig mycket av fotosidan och en del om dem som skriver ofta.
Med vänlig hälsning
Hans

Alla forum brukar spåra ut förr eller senare, det är ett mänskligt fenomen och har inget med en viss sida att göra.

Som regel händer det när sidorna börjar bli för populära.

Det fanns en tid då eforum var ett bra ställe också, nu är det en plats för just besserwissers och gnällspikar.

Folk känner sig anonyma och trygga framför sina datorer, det är därför lätt att formulera sig på ett sätt som man aldrig skulle komma på tanken att göra annars.

Gip skrev:
Nej, nej, nej jag kan inte alls hålla med.
Jag hänger i en hel del forum eftersom jag har en hel del skilda intressen och det finns inget som är lika kamratligt som fotosidan.

Medhålles, tycker det ballade ur mer förut.

/Johan

Härom dagen hittade jag ett forum, där debatten spårade ur rejält. Då drog jag i nödbromsen. Därför borde nog forumvärdarna hålla inläggen på is, läsa genom och godkänna dem innan vi andra får ta del av dem. Jag tycker att alla trådar i alla forum här på Fotosidan ska handla om foto och inget annat. Det gäller att hålla sig till ämnet. Om någon här får lust att diskutera något annat, kanske Fotosidan kan länka till något annat forum helt utanför Fotosidan.

[email protected] skrev:

Mvh/ Magnus Brynhagen

Jag håller verkligen inte med dig!

Jag upplever snarare utvecklingen på senare tid tvärt om! Jag tycker diskussionerna har blivit lugnare, medlemmarna har blivit bättre på att lyssna på argument, färre personliga påhopp.

Personligen är jag väldigt glad just för att jag upplever att fotosidan har "svängt" in på den goda stigen igen!

Magnus Brynhagens tips om ett bra forum tycks bara gälla ägare av Nikon D70. Det kom jag fram till efter att ha "spionerat" på den sidan.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto