Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det går ju inte att utlösa eller hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag tror att jag redan vet svaret på min frågeställning, mer eller mindre, men jag vill bara kolla med er också;

Jag köpte precis en SB-900 och tyckte att nu var jag smart för att nu kan jag ju ta med den "on location" och utlösa den med CLS. Man sparar lite pengar på samma gång. Men nu när jag kollar på stativet, blixthållaren och paraplyet som jag vunnit på Tradera (inte kommit än) så tänkte jag till.

Med CLS så måste ju mottagarfönstret vara vänt mot kameran. Och jag kommer ju har ett transparent paraply som jag blixtrar igenom - och om jag t.ex vill ha paraplyet bakom modellen eller i vissa vinklar. Ja då kommer ju mottagarfönstret hamna åt andra hållet - bort från mig.

För dessa fästen går ju inte att snurra runt eller hur? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=370899

Så jag kommer ju inte kunna utlösa blixten utan måste köpa radiosändare, eller hur?

Med andra ord så blir det inga sparade pengar. :S

Fredrik
 
Hmm, nja, beror lite på:

1. Du kan montera blixten även bakvänt i blixtskon om det hjälper line-of-sight. Du kan ju alltid rotera huvudet på SB-900 mot paraplyet ;)
2. Kör du on-location inomhus så klarar många gånger CLS att styrblixten studsar på väggar och tak.
3. Utomhus så klarar kameran D300 inte av några längre sträckor då den måste konkurrera med solljuset.

Lösningar:

1. Kabel mellan kamerans blixtsko och blixten, har själv skaffat en 7,5 meter lång för detta ändamål.
2. SU800 alt. ytterligare en SB-900 på kameran för att få kraftigare styrblixt
3. Radiotriggers

Kör själv med SB-900:eek:r och är helnöjd :)
 
Ja det var det jag funderade på också. Om man kan vända på blixten ibland. Det där med spegel hade jag inte ens trott att det funkat så det var ju ett tips.

Vad fick du ge för en sån lång sladd? Antar att det blev mindre än två Pocketwizards = drygt 4 000 kr =)

SU800 är inget jag skulle köpa utan då skulle jag lägga pengar på radiosändare.

Jag får se hur det blir när jag fått hem stativsetet. Det har gått en vecka nu sedan aktionen på Tradera och jag börjar få en krypande känsla om att ha blivit blåst...

Fredrik
 
Ja det var det jag funderade på också. Om man kan vända på blixten ibland. Det där med spegel hade jag inte ens trott att det funkat så det var ju ett tips.

Vad fick du ge för en sån lång sladd? Antar att det blev mindre än två Pocketwizards = drygt 4 000 kr =)

SU800 är inget jag skulle köpa utan då skulle jag lägga pengar på radiosändare.

Jag får se hur det blir när jag fått hem stativsetet. Det har gått en vecka nu sedan aktionen på Tradera och jag börjar få en krypande känsla om att ha blivit blåst...

Fredrik


Man talar om line-of-sight mellan kamera och blixt mest för att beskriva ett eventuellt problem, men i verkligheten går det ut på att blixten måste kunna se styrblixtarna från kameran, och inomhus hittar de runt ganska hyggligt - det är inte nödvändigtvis så skitnoga. Du kan antagligen ha blixten stirrandes rakt in i ditt paraply och det kommer ändå att fungera hyggligt. Det är först när det man tänkt sig iverkligen nte fungerar som man kan börja fundera på om sikten är fri osv.

Innan du kastar ut pengar på larvigt dyra PocketWizards ta en till på Elinchrom Skyport. PocketWizard har bättre prestanda och fler finesser på papperet, men av det man använder och behöver de till är Skyport lika bra och kostar bara runt 1500:- för ett par. Det blir särskilt värdefullt när du inser att du vill ha mer än en sändare (en till ljusmätaren, en till till kamera 2 osv...) och en mottagare till var och en av alla blixtar du har, och du kommer att köpa flera...
 
Innan du kastar ut pengar på larvigt dyra PocketWizards ta en till på Elinchrom Skyport. PocketWizard har bättre prestanda och fler finesser på papperet, men av det man använder och behöver de till är Skyport lika bra och kostar bara runt 1500:- för ett par.

En undran, kan man styra ljusstyrkan på en speedlight med Skyport eller blir det begränsat till synkning? Kan man stänga av en blixtgrupp?
 
Nej, du kan inte styra styrkan på en speedlight med Skyport, varken före eller under exponeringen, däremot kan den förstås ändra inställningarna för styrka på deras bättre studioblixtar om man kanske har eller skaffar sådana också.

Däremot kan man dela upp sina blixtar i fyra grupper där man sedan kan välja att utlösa vilken som helst av dem eller alla på en gång. Dock kan man inte välja två eller tre grupper av de fyra, utan någon av dem eller alla.

Jag tror inte att PocktWizard har den funktionen på II eller Plus, däremot har säkert de senaste modellerna där man även kan få ttl-funktion en typ av grupper genom att kameran i sig har den funktionen. Det är kanske inte helt samma sak men i alla fall liknar det...
 
Måste bara lyfta varningens finger för alla dessa hållare om det är gjorda av metall eller aluminium, absolut inga stift på blixtfoten får komma i kontakt med hållaren då kan det bli kortslutning i blixten
För säkerhets skull lägg dit eltejp botten där stiften riskerar att få kontakt med hållaren.
 
Innan du kastar ut pengar på larvigt dyra PocketWizards ta en till på Elinchrom Skyport. PocketWizard har bättre prestanda och fler finesser på papperet, men av det man använder och behöver de till är Skyport lika bra och kostar bara runt 1500:- för ett par. Det blir särskilt värdefullt när du inser att du vill ha mer än en sändare (en till ljusmätaren, en till till kamera 2 osv...) och en mottagare till var och en av alla blixtar du har, och du kommer att köpa flera...

Ja. Jag önskar att jag kunde köpa Pocketwizard men för samma pris som två Pocketwizards så får jag nästan En Elinchromsändare + 2 mottagare och en begagnad SB600. Så jag får lägga ha-begäret åt sidan och försöka använda den rationella delen av hjärnan. =)
 
Vad fick du ge för en sån lång sladd? Antar att det blev mindre än två Pocketwizards = drygt 4 000 kr =)

Beställde från USA, slapp tull och moms (antagligen pga lågt värde) och frakt på 20 USD, fördelat på tre kablar. Motsvarar ungefär 400-450 kr ;)

Såg just nu att Lastolite tydligen säljer en 3 meter för drygt 500 kr.

En Nikon original är endast 1,5 meter och kostar drygt 800 kr.

SU800 är inget jag skulle köpa utan då skulle jag lägga pengar på radiosändare.

Tänkte ungefär samma men en extra SB-900 istället för SU800. Då kan man ju få blixt samtidigt ;)
 
Som lekman med risk att göra bort mig undrar jag stilla:

Varför skulle man vilja använda en sladd när det finns radiosändare? Känns som stor risk att man snubblar på den och river hela studio plus att sladden är jobbig när man fotar... Finns det några fördelar? Vilka i så fall? Är det bara för att man vill kunna köra en blixt på kameran samtidigt?
 
Som lekman med risk att göra bort mig undrar jag stilla:

Varför skulle man vilja använda en sladd när det finns radiosändare? Känns som stor risk att man snubblar på den och river hela studio plus att sladden är jobbig när man fotar... Finns det några fördelar? Vilka i så fall? Är det bara för att man vill kunna köra en blixt på kameran samtidigt?

Radiosändarna har vissa nackdelar, bland annat:

1. De blir väldigt opålitliga i miljöer där det finns gott om PMR-utrustning. (Mina pocketwizard blev i princip oanvändbara på en större Motocrosstävling där det fanns hundratals PMR-enheter)

2. Du kan befinna dig i en miljö dör du inte FÅR använda radio.

3. Pris. CLS-kompatibla radiolänkar kostar tusentals kronor. En kabel från en tredjepartstillverkare kostar några hundralappar.


(Dock, jag kan ha en blixt monterad samtidigt som min radiotranceiver, så jag förstår inte riktgit vad du menar med din sista mening?)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.