Annons

Det finns inga dumma frågor, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

samgnu

Ny medlem
Hej!

Första inlägget på det här forumet. Jag köpte en Pentax k-x i förra månaden och jag blir bara mer och mer kär för varje gång jag plockar fram den. Köpte även ett fast objektiv, närmare bestämt Pentax SMC 50mm f/1.4 och är grymt nöjd.

Nu till mitt problem. Jag köpte nämligen ett billigare telezoom objektiv idag och hoppades kunna experimentera lite med detta ikväll. Objektivet jag köpte är Tamron AF 70-300 mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2. Men nu när jag plockat upp allt och försöker montera objektivet så går det inte att låsa fast det? Det passar perfekt i kamerahuset men när jag skall vrida runt själva objektivet så tar det bom stopp. När jag bytt mellan mina pentax objektiv så glider de bara runt tills det klickar fast. Har jag missat något? Eller kan det vara så att det är objektivet det är fel på?

Skall tilläggas att jag har inte försökt med våld eller tagit i med nån större kraft. Jag vill ju inte förstöra något.

Jag försökte googla fram om någon hade haft liknande problem men jag kunde inte hitta något så nu förlitar jag mig på er expertis.

Hoppas att det bara är nått riktigt dumt och lätt jag missat.
 
dumt svar...

Hoppas att du inte tar illa vid, men har du jämfört de olika fattningarna på objektiven intill varandra så att du inte har fått ett utan Pentax-fattning?

Jag har haft flertalet olika objektiv och fabrikat och aldrig varit med om det du beskriver..... bara på andra hållet då låsningen inte fungerat.

Ta gärna en bild och lägg upp i forumet.

//Henric
 
Jag har inte testat, men Nikonobjektiv lär passa bra i Pentax bajonett, men utan att låsa. Låter lite som ditt problem. Men står det pentax på kartongen / objektivet så är antagligen något fel med fästet.
 
Även om det står Pentax på kartongen kan ju det som ligger i vara något annat.

Men kolla i stället på det bakre objektivlocket, där står vilken fattning det är på locket och då bör det ju rimligen vara samma på objektivet - om locket passar...
 
Hoppas att du inte tar illa vid, men har du jämfört de olika fattningarna på objektiven intill varandra så att du inte har fått ett utan Pentax-fattning?

Jag har haft flertalet olika objektiv och fabrikat och aldrig varit med om det du beskriver..... bara på andra hållet då låsningen inte fungerat.

Ta gärna en bild och lägg upp i forumet.

//Henric

Jag tar inte alls illa upp.

Jag kan inte se några skillnader med undantag för en liten plastkant som finns på Tamron-objektivet, kan inte se någon likadan på något utav mina andra objektiv. Men jag kan inte se något den skulle kunna ta emot på i huset. Som någon annan föreslog så kollade jag locket till objektivet och där står Pentax, precis som på kartongen.

Tog några snabba bilder, hoppas det kan ge er något. (tamron tv, pentax th.)
Plastkanten jag nämnde är på vänster sida på de här bilderna, man ser den bäst på bild2.
 

Bilagor

  • objektiv2 002.jpg
    objektiv2 002.jpg
    96.9 KB · Visningar: 588
  • objektiv2 006.jpg
    objektiv2 006.jpg
    86.8 KB · Visningar: 590
Byte?

Tog några snabba bilder, hoppas det kan ge er något. (tamron tv, pentax th.)
Plastkanten jag nämnde är på vänster sida på de här bilderna, man ser den bäst på bild2.

Visst är det rätt fattning. Däremot är det inte så lätt att se plastkanten på bilderna.
Det nog enklast att ta kontakt med butik/säljare för så inga garantier försvinner innan ingrepp görs.

Meddela gärna resultat.

//Henric
 
Jag kontaktar handlaren imorgon.

Det jobbiga är att jag inte är ledig förrän i slutet av nästa vecka och det är ju alltid tråkigt när man inte kan använda det man nyss köpt. Men det är alltid skönt att få andras input innan man tar kontakt med handlaren. Kul om man kommer dit och ska lämna in ett objektiv och så tittar han konstigt på mig och lyfter bort nått extra skydd eller nått.

Tack för all hjälp, jag återkommer med resultat.
 
Du kan nog ta i ganska så hårt, tryck lite hårdare och ta i lite mer ( inom rimliga gränser förstås). Det är ganska stabila grejer.
 
Troligen en skruv som sticker upp för mycket, i så fall skall du lämna tillbaka objektivet. Det enda jag kommer på som du kan testa är att ställa kameran i MF innan du försöker sätta på objektivet, då skjuts fokusaxeln in i kameran ifall det är den något hakar upp sig på. Men även om det är det felet tycker jag du skall byta ut det.
 
Ursäkta att det dragit ut på tiden.

Jag fick lämnat in objektivet och precis som föregående talare gissat så var det en skruv som stuckit upp för mycket. Objektivet har jag fått tillbaka och nu fungerar det som det ska.

Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.