Annons

Det finns fortfarande några riktigt bra handlare

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hej.

Tänkte berätta en solskenshistoria om en omtänksam (affärsmässig?!) fotohandlare.

Motljusskyddet till min Nikkor 80-400 gick i bitar häromdagen och jag ringde min vanliga handlare. Vet att dessa plastbitar är ohemeligt dyra. Knappt 500 spänn för lite plast. (man kanske skulle byta bransch).

La en beställning för jag behöver ju skyddet och det fanns givetvis inte på lager. Döm om min förvåning när handlaren ringer efter kort tid och meddelar att dom har ett begagnat på lager på annan ort och att jag kan få det till halva priset. Jag bryr mig inte ett dugg om det är nytt eller begagnat då det i alla fall blir repigt efter en kort tid så jag accpeterar glatt erbjudandet. Att ett handlare idag med dagens pressade marginaler lägger ner denna extra tid för 250 kr känns mycket omtänksamt.

Vill de fysiska handlarna överleva så gäller det att ge lite mer än vad internethandlarna kan erbjuda. Det handlar inte bara om pris. Det handlar om den totala upplevelsen och som i detta fall få kunden att känna sig viktig.

Mankan

Alltid trevligt när handlare visar omtanke om sina kunder. En hel del engagemang för en i sammanhanget liten summa. Servicemedvetna handlare börjar bli allt mer sällsynt idag. Som motvikt till din posistiva upplevelse kan jag berätta om när jag fick en felbeställd telefon från CDON. Jag beställde en modell men fick en annan, skickade naturligtvis tillvbaka den omgående. Men då plötsligt var den jag beställt ursprungligen slut i lagret vilket inte var fallet från början. I ren irritation avbokade jag ordern och begärde de förskottsbetalade 5000 kr tillbaka. Fick ett mail med duktigt krångliga anvisningar för returen, lite konstigt egentligen. Det borde ju räcka med att ange kundnummer och produktnummer. Dessutom skrev de en förklaring om att mina pengar kunde ta upp till en månad att få återinsatta på kontot. Självklart ingen ursäkt eller beklagande över att man levererat fel produkt från början. Jag skrev tillbaka ett syrligt mail om att det blev en hel del besvär från min sida pga något som från början var deras fel. Eftersom jag handlar rätt mycket DVD-film, ca 10 000 kr senaste året från dem så tyckte jag att lite kompensation kunde vara på sin plats. Fick efter några dagar ett mail tillbaka där man bad om ursäkt, samt en rabattkod på hela 29 kr, deras ordinarie fraktsumma som de har kampanj på både nu och då.

Språktips

Mankan G skrev:
Hej.

Motljusskyddet till min Nikkor 80-400 gick i bitar häromdagen och jag ringde min vanliga handlare. Vet att dessa plastbitar är ohemeligt dyra. Knappt 500 spänn för lite plast. (man kanske skulle byta bransch).

Mankan

off topic som f..n
Om man vill tala om att något är dyrt så skriver man med fördel "nästan 500 spänn" .
Det låter lite dyrare än "knappt 500 spänn"

F.ö.
Härligt med handlare som bryr sig

Re: Språktips

Enicar skrev:
off topic som f..n
Om man vill tala om att något är dyrt så skriver man med fördel "nästan 500 spänn" .

F.ö.
Bra poäng, Fredrik Lindström skulle bli stolt över dig.

Re: Språktips

Enicar skrev:
off topic som f..n

F.ö.

Nu är jag en positiv person i grunden som tror gott om alla och allt = Naiv kanske :)

Med min positiva inställning så låter det bättre med "knappt 500 spänn" än snordyra "nästan 500 spänn" och därmed så känns det bättre även om det fortfarande lika djävla dyrt för lite plast

För det fina med plast är ju att det uppstår och formar sig ur tomma intet helt av sig själv utan att nån behöver lägga ner tid på det... *ironi*

Mvh
Maverick

Re: Re: Språktips

Mankan G skrev:
Nu är jag en positiv person i grunden som tror gott om alla och allt = Naiv kanske :)

Med min positiva inställning så låter det bättre med "knappt 500 spänn" än snordyra "nästan 500 spänn" och därmed så känns det bättre även om det fortfarande lika djävla dyrt för lite plast

Helt OK
Jag trodde att du tyckte det var rätt dyrt för den där plastbiten. Därav min kommentar.

Bra att det löste sig till ett hyffsat pris i alla fall

Maverick skrev:
För det fina med plast är ju att det uppstår och formar sig ur tomma intet helt av sig själv utan att nån behöver lägga ner tid på det... *ironi*

Mvh
Maverick

Du, jag är tämligen bevandrad i detta ämne. Är fullt medveten om vad verktyg och formar till denna typ av produkt kostar. Även medveten om kostnader för R & D inom produkttillverkning etc och det gör egentligen bara saken ännu värre.

Att legotillverkaren, Nikon Japan, Nikon Europa, Nikon Svenska och leverantören samt sist men inte minst farbror svenska staten ska sina vinster gör givetvis inte plastbiten billigare.

För dessa "nästan 500 spänn" som plasten kostar kan jag få bra mycket mer avancerade produkter. Tyvärr passar dom inte på min 80-400 så jag får helt enkelt acceptera priset.

Ofta häpnar jag faktiskt över hur billiga produkterna vi köper idag egentligen är. Men som sagt inte i detta fall. Den kan inte kosta många ören att tillverka. Nu skall jag väl ändå vara glad. Nikon har andra motljusskydd till de längre teleobjektiven som kostar mycket mycket mer....

Ett annat exempel på överpris på reservdelar/tillbehör har jag ifrån printervärlden. Jag arbetade på en av de större tillverkarna/leverantörerna för en tid sedan. Musen till en rip (en standard Win XP PC men med en unik mjukvara ) gick sönder och behövde ersättas. När vi insåg vad kunden skulle behöva betala för en standardmus så häpnade vi. Det var en gammaldags tvåknappsmus med sladd helt utan extra finnesser. Inte ens en USB mus.

Vi skulle enligt våra prislistor ha drygt 2000 kr av kunden + plus moms!!!!. Behöver jag tillägga att vi struntade i denna mus och köpte en annan ute på staden för 79 spänn eller något i den stilen.

paul innergård skrev:
Alltid trevligt när handlare visar omtanke om sina kunder. En hel del engagemang för en i sammanhanget liten summa. Servicemedvetna handlare börjar bli allt mer sällsynt idag. Som motvikt till din posistiva upplevelse kan jag berätta om när jag fick en felbeställd telefon från CDON. Jag beställde en modell men fick en annan, skickade naturligtvis tillvbaka den omgående. Men då plötsligt var den jag beställt ursprungligen slut i lagret vilket inte var fallet från början. I ren irritation avbokade jag ordern och begärde de förskottsbetalade 5000 kr tillbaka. Fick ett mail med duktigt krångliga anvisningar för returen, lite konstigt egentligen. Det borde ju räcka med att ange kundnummer och produktnummer. Dessutom skrev de en förklaring om att mina pengar kunde ta upp till en månad att få återinsatta på kontot. Självklart ingen ursäkt eller beklagande över att man levererat fel produkt från början. Jag skrev tillbaka ett syrligt mail om att det blev en hel del besvär från min sida pga något som från början var deras fel. Eftersom jag handlar rätt mycket DVD-film, ca 10 000 kr senaste året från dem så tyckte jag att lite kompensation kunde vara på sin plats. Fick efter några dagar ett mail tillbaka där man bad om ursäkt, samt en rabattkod på hela 29 kr, deras ordinarie fraktsumma som de har kampanj på både nu och då.

Har oxå haft bekymmer med CDON - fick dubbla fakturor för spel som inte fungerade m.m.. Slutade med att jag anmälde dom ARN, någon ordning får det vara...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar