Annons

Det första jobbet

Produkter
(logga in för att koppla)

alexaD

Aktiv medlem
Dags för första jobbet, men nervositeten har inte riktigt börjat sätta sig in. Jag har lite frågor till folk som är mer erfarna när det gäller jobb.

Det är så att jag ska plåta en vårbal för 15åringar nu på lördag. De har sagt till mig att vara där i ca 3h och ta bilder på kalaset, sedan payment och leverering. Men som fotorookie har jag några frågor...


- Hur mycket ska jag ta för sitt första fotojobb? (kollat BLF men vill inte KÖPA en prislista av dem, trotts allt första jobbet och man vet inte hur stabiliteten för mer jobb ser ut)

- När och hur använder jag blixten? (På konserter har jag hört att man inte ska använda blixt, men nu inomhus vid middag och dans då? Använder jag blixt ute när alla göra entré?)

- Hur ser efterbehandling ut? (Retucherar jag dem eller inte?)

- Hur rekommenderar ni att man gör överlämning av bilder? (flera cdskivor med bilderna eller bara en? ska kunden få köpa fler om bara en och isåfall till vilket pris per skiva?)

- Klädsel för fotograf till en bal? (Kavaj med laid-back stil eller ska man klä sig som folket gör på balen gör med kostym?)

- Vilken rätt till bilderna har dem efter att de köpt dem?

- Hur ser det ut med PLU och upphovsrätt?

Jag har redan tänkt åka dit en halvtimme innan för att lära mig stället och kolla vilka spots man ska stå på vid fotografering.

Som rookie är jag tacksam för svar och skriv gärna mer än mindre!
 
nu är jag inte pro (än) men så här gör jag när folk kommer till mig med liknande uppdrag.

Kom i tid! jävulskt viktigt. Gärna lite tidigare än utsatt tid så att du kan scouta området och se vilka vinklar + gluggar funkar och testa att ta lite bilder för att se hur blixten beter sig i lokalen.

Om du använder blixt så kör den som en upplättnings blixt på 1/4, 1/8 eller 1/16 kraft och vinkla den snett upp i taket (ca 45grader).
Om du är utomhus och det är motljus så kan du köra med en lätt upplättnings blixt mot gästerna 1/16 eller 1/32 kraft.

Du vill inte blaffa på med en blixt rakt i ansiktet på folk, de blir bländade och sura. Speciellt servitörer blir det.

Det finns flera anledningar till att man inte använder blixt på koncerter, dels så kan man riskera att blända artisterna om man är för nära och inte vet vad man gör och sen tar blixten bort mycket av det ambienta ljus som finns på scen och bilderna blir kalla och tråkiga. Kör med hög ISO, runt 1600 eller 800.

Om du fottar i RAW (vilket jag förutsätter) så ska du inte ge dem RAW filerna. Du ska ge dem filerna i en storlek som ni kommer överens om i ett för kunden vettigt filformat, JPEG, PNG, TIFF eller vad kunden nu tycker är kul.

Försök få med allt på en skiva, blir det mer än en skiva så blir det mer än en skiva.

Du bör nog pressa ut ett index kort (givetvis efter att du sållat bort de sämsta bilderna) och be kunden välja vilka bilder som de vill ha. Vet inte riktigt vem du fotar åt och vad avsikten med användningen med bilderna är. Det kan variera hur man gör, de riktiga proffsen här kannog ge dig mer tipps.

Som fotograf på en bal, ska man igentligen vara klädd som gästerna, tanken är att du inte ska synas. Nu är detta ju inte precis GA balen eller Nobel middagen så fråga arrangörerna vilken stil du ska hålla och påpeka att om du måste hyra frakk/smoking så får de stå för kostnaderna. Kan tänka mig att propert klädd i vanlig kostym räcker för en "fjortis" bal.

Ni skriver ett avtal där det stipuleras vilka rättigheter de har för användning av bilderna.
Du är fotograf så du äger Upphovsrätten till bilderna.

Du bör kontrollera så att färgerna stämmer och att bilderna ser bra ut. Om de bara ville ha snapshots hade de själva kunnat punda runt med en coolpix eller nått och fotat. Du ska ju givetvis ge dem så välexponerade och komponerade bilder som möjligt. Kontrollera att färgerna inte sticker och att kontrasterna är ok. Är det som så att de vill ha extremt bra bilder för nått speciellt så kan jag tänka mig att du kan få göra lite doge/burn och airbrushing men jag tvivlar på det i det här fallet.

Priset vet jag faktiskt inte vad jag hade tagit, beror på olika faktorer. Känner du folket eller inte och känner du att du är så pass bra att du kan ta betalt för din tjänst utan att skämmas så ska du givetvis ha pröjs.
Tre timmar, tja ta en 1000-1500kr.Fråga dem vad de hade tänkt sig att beta för dina tjänster, är du tillräckligt bra på att ta bilder så har de nog inget problem att betala den summan. Nu vet jag inte om du bara har en beställare eller om varje gäst på balen ska ha bilder. Om varje gäst ska ha bilder så kan du ta 250kr per skiva med bilder i JPEG i en kvalitet som ger bra pappers kopier upp till A4.

Men är du säker på att du ska ta betalt och inte göra en Time for Prints deal med dem? De får bilder som funkar som 10x15 kopier och på webben och du får använda bilderna som referens jobb i din portfolio. Det är vad jag gör nu när jag ska bygga upp min portfolio.

Tja det var mina tankar på ämnet...

Lycka till och hör av dig om hur det hela gick!

Chris
 
Update

Balen var i fredags och jag blev kickad innan jag fått jobbet. De sa att jag skulle få 300 spänn för jobbet. Då skulle jag ta bilder och sen lägga dem på en hemsida där alla som vill kunde få ladda ner dem.

Jag sa att jag ville ha mer pengar och erbjöd även att retuchera bilderna, men tydligen var inte det tillräckligt bra för dem så de fixade det på ett annat sätt sa de. Men men... That's life och jag vill inte börja att ta alldeles för lite betalt.
 
Re: Update

That's life och jag vill inte börja att ta alldeles för lite betalt.
Å ena sidan helt rätt och riktigt, å andra sidan så kan man ibland behöva sälja sig lågt för att arbeta upp ett namn. Det kanske inte genererar så mycket pengar, men det kan leda till fler jobb, fler människor ser ditt namn o.s.v.
 
3 timmar en kväll plus efterarbete för 300 spänn! Gissar att det var svart som avsågs, men trots det: Ett rent skambud! Du gjorde helt rätt som nobbade!
 
Svart och retuch på alla bilder skulle ske i efterhand...

Hörde i efterhand att den andra fotografen blivit av med kamera, objektiv och allt.. :/ tur i oturen för både mig och fotografen
 
Danyael_X skrev:
Tre timmar, tja ta en 1000-1500kr.
3 timmars tid en lördag för 1500 kr är inte mycket pengar om man vill ha mat på bordet.

Sen tillkommer tid för transport och efterarbete.

Nä de vill inte ha ngn fotograf.

300 spänn! att de bara har mage att erbjuda så lite pengar.
 
Min reaktion är att det är mycket bättre att antingen jobba gratis eller ta vettigt betalt. Allt däremellan blir konstigt.

Gör jag ett uppdrag gratis/ideellt så vet alla vad som gäller och ingen kan gnälla och det är ingen konstigheter med svarta pengar eller någonting. Det är jag som bestämmer och jag får goodwill.

Tar jag betalt så har jag gett mig in på den professionella marknaden och då anser jag att det ska vara vita pengar (det är kul med sjukvård och skolor) och en timpeng som går att leva på. Och i detta fall kan kunden ställa krav på mitt jobb.
 
Ett alternativ kan ju vara att komma överens med dom om att göra det gratis och lägga ut bilderna på sin egen hemsida. Då kan dom hänvisa till den istället.

Dom som vill se bilder får göra det. Du får en massa besökare till din hemsida som förhoppningsvis leder till nya jobb.

Fördelarna är att du får värdefull erfarenhet, "kunden" som en bra referens och kanske en hel del nya jobb.

Nackdelen är att det blir gratisjobb för din del (beroende på hur man värderar erfarenhet).

Nu är det för sent för den här gången, men jag skulle iaf gjort så.
 
Jag förstår inte vad det skulle ge för jobb.

En väg kan vara att man säljer bilder till de som vill ha, som har blivit fotograferade. Men då måste man också kunna göra vettiga kopior.

Men jag skulle fortfarande ta 1500 för min tid på plats. Å andra sidan försöker jag inte heller bli proffissionell fotograf på ngt sätt.
 
Stina.D skrev:
Min reaktion är att det är mycket bättre att antingen jobba gratis eller ta vettigt betalt. Allt däremellan blir konstigt.

Gör jag ett uppdrag gratis/ideellt så vet alla vad som gäller och ingen kan gnälla och det är ingen konstigheter med svarta pengar eller någonting. Det är jag som bestämmer och jag får goodwill.

Tar jag betalt så har jag gett mig in på den professionella marknaden och då anser jag att det ska vara vita pengar (det är kul med sjukvård och skolor) och en timpeng som går att leva på. Och i detta fall kan kunden ställa krav på mitt jobb.

Går efter den linjen jag också. Vid ideellfoto så får de använda bilder om de anger Foto: Mikael Syväjärvi, growingart.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.