Annons

Det första jobbet

Produkter
(logga in för att koppla)

alexaD

Aktiv medlem
Dags för första jobbet, men nervositeten har inte riktigt börjat sätta sig in. Jag har lite frågor till folk som är mer erfarna när det gäller jobb.

Det är så att jag ska plåta en vårbal för 15åringar nu på lördag. De har sagt till mig att vara där i ca 3h och ta bilder på kalaset, sedan payment och leverering. Men som fotorookie har jag några frågor...


- Hur mycket ska jag ta för sitt första fotojobb? (kollat BLF men vill inte KÖPA en prislista av dem, trotts allt första jobbet och man vet inte hur stabiliteten för mer jobb ser ut)

- När och hur använder jag blixten? (På konserter har jag hört att man inte ska använda blixt, men nu inomhus vid middag och dans då? Använder jag blixt ute när alla göra entré?)

- Hur ser efterbehandling ut? (Retucherar jag dem eller inte?)

- Hur rekommenderar ni att man gör överlämning av bilder? (flera cdskivor med bilderna eller bara en? ska kunden få köpa fler om bara en och isåfall till vilket pris per skiva?)

- Klädsel för fotograf till en bal? (Kavaj med laid-back stil eller ska man klä sig som folket gör på balen gör med kostym?)

- Vilken rätt till bilderna har dem efter att de köpt dem?

- Hur ser det ut med PLU och upphovsrätt?

Jag har redan tänkt åka dit en halvtimme innan för att lära mig stället och kolla vilka spots man ska stå på vid fotografering.

Som rookie är jag tacksam för svar och skriv gärna mer än mindre!
 
Vet du, prislistan från BLF är väl värd varenda krona. Där finns svaren på alla dina frågor. MEN, den riktar sig till folk med reggad firma. Jag vet inte om du har det eller inte. Jag har det inte, så det där med vad man ska ta betalt är svårt. En klok man sa en gång att ju bättre man är, desstå mer ska man ta betalt. "Är du Gud, ska du ta sjukt mycket betalt"

Leverans av bilder på en cd bör väl räcka, så kan de sedan få kopiera den själv. Låt den ingå i priset. Bilderna är DINA, det är du som tagit dem. Dvs får de inte manipulera dem på något sätt, om de inte har inhämtat ditt tillstånd. Dock så kan du ju sälja rätten till bilderna om du vill, men ta då ordentligt betalt. Jag skulle inte göra det, utan de får köpa kopior av dina orginal så att säga.

Hur fotar du? I RAW? Då behöver inte efterbehandligen bestå i mer än att du ställer in alla värden så som du vill ha dem. Sen kanske skärpa upp bilderna lite i photoshop.

Klädsel..du kanske inte bör komma i blåställ eller riddarrustning, annars har det väl inte så stor sexuell betydelse?

Det där med blixten kan jag inte hjälpa dig med..är rätt så kass själv =)

Rätten till bilderna är som sagt var din (om du inte säljer den) och vad gäller PUL så vet jag inte riktigt, de har väl gjort om den lite, så man inte behöver inhämta tillstånnd längre?
 
Senast ändrad:
Jag vet ej vilka bilder som du är tillsagd att ta och leverera på cd.

Skall du ta parbilder? Eller är det bara mingelbilder som skall tas?

Rek av platsen skulle jag ge mer än 30 minuter.

Blixt kommer du att behöva använda.

Skall CD-skivan säljas med bilder eller skall det anpassas personligen till de enskilda paren.

Ponera att det är 50 par 15-åringar som är på balen. Hur mycket tror du dessa är beredda att betala för en CD-skiva med bilder?

Om CD-skivorna är den "enda" inkomsten för kvällen så bör du ja ta lagom mycket för den, men inte för mycket så kidsen väljer att piratkopiera den istället.

Jag skulle ta 50-100 kr/CD vilket ger 5000 för kvällen och där du efteråt fixar till bilderna på basic-nivå dvs tar bort skräpbilder och beskär bilderna som du vill ha dem. Ev justera nivåer om det blev lite fel under kvällen.

Om det inefattar parfotografering så skall du vid detta tillfälle ta upp beställningar på CD'n med namn och adress - sedan skickar du CD´n hem till dem med räkning eller erbjuder dem att betala på plats.

// Maxe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.