Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det blir lång slutartid med hot shoe

Produkter
(logga in för att koppla)

BadankanR1

Ny medlem
Har precis satt upp en nyinköpt hemmastudio, bakgrund, två externa blixtrar med tillbehör bla en hot shoe. När jag har satt på den på min canon eos 350d så blir slutartiden längre. Spelar ingen roll vilken inställning jag har, typ porträtt, sport, eller "den gröna fyrkanten",mm. Någon som vet hur man åtgärdar det lättast? Bilderna på min dotter blir ju väldigt suddiga då hon inte sitter still ;-)

Har precis satt upp en nyinköpt hemmastudio, bakgrund, två externa blixtrar med tillbehör bla en hot shoe. När jag har satt på den på min canon eos 350d så blir slutartiden längre. Spelar ingen roll vilken inställning jag har, typ porträtt, sport, eller "den gröna fyrkanten",mm. Någon som vet hur man åtgärdar det lättast? Bilderna på min dotter blir ju väldigt suddiga då hon inte sitter still ;-)

Provat med att ställa in tiden manuellt? Låter du automatiken bestämma exponeringstiden kommer du att få en lång exponeringstid oavsett vilket program du väljer. Vad du sätter i tillbehörsskon saknar här betydelse. Att den anslutningsadapter med mittkontakt som du tydligen använder gör bara att blixten utlöses, men den styr inte exponeringstiden på något vis.

Om du kollar i kamerans bruksanvisning så hittar vilken exponeringsti som är den kortaste som du kan använda. Ligger troligen på 1/180 sekund - 1/200 sekund. Ställer du in kameran på 1/160 sekund så lär du vara garderad. Sedan får du ställa in bländaren manuellt också. Då har du användning för histogrammet. Tag en testexponering och kolla på kamerans skärm om histogrammet ser bra ut. För ljus bild, blända ner. För mörk bild öppna bländaren mer. Ganska snart har du lärt dig var du skall börja när det gäller bländarinställningen.

Hoppas att du har överseende med att jag inte använder de engelskspråkiga benämningarna. Jag är en så gammal stofil att jag föredra att använda svenska uttryck så långt det är möjligt.

Skulle tro att din kamera känner att du satt något på blixskon och tror att det är en blixt. Därför drar den ned tiden till 1/60-200.
Jag kan rekomendera att du läser i instruktionsboken och kolla vad som gäller för just din kamera. Sedan tror jag att Manuella inställningar är att föredra vid studio foto.

Tack för era svar!
Jättebra att du svarar på svenska :) Är lite trög på de engelska orden...
Självklart var det som ni båda har svarat: Inga problem när jag valde manuellt!
Tack igen!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar