Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dessa småkameror och touch

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Har en EOS M och den retar mig säskilt nu när kylan tågar in.
Alldeles för litet hus så alla knappar sitter tätt, alldeles för små knappar och ovanpå det så är de flesta inställningar touchaktiverade.
Hur gör ni bäst hanteringsmässigt så här års ni som har pyttekameror. Finns säkert massor av erfernhet gällande detta problem.
Varma vantar är oftast tjocka så de man inte känner knapparna, desstom så blir det ett skit att använda touchen,

Tips på hantering och tunna varma vantar sökes!

/Stefan

Tunna och varma vantar brukar inte vara egenskaper som sitter i samma vante.
Men jag inser ju att det här problemet är mindre när kameran är större. Dessutom blir man lite varmare bara av att bära omkring en 1DX...

Jag har(eller hade då jag verkar ha förlagt dem) neoprenehandskar där jag kan få ut tumme och pekfinger genom små öppningar. Tror de är tänkta för fiske eller jakt. Så kolla på nån sport eller jaktbutik.

Det var en bra idé Torbjörn! Ska kolla.
Ja Anders, man blir varm av att bära en 1DX. Särskilt av ångesten av att ha sprängt familebudgeten hahaha ;).
Problemet för mig är när jag fotar nattetid, dels så ser jag inte knapparna, dels så är det svinkallt ute. Kameran är fast på stativ och man är ute länge och fotar och promenerar inte mycket mellan varje foto.
Ta av sig vantarna hela tiden är inte så lyckat heller.

/Stefan

Förr sålde Biltema neoprenhandskar med små hål i några av fingrarna, så man kunde sticka ut fingertopparna. De var tänkta för fiskare, som behövde pilla med småsaker ibland, men annars behövde varma handskar, även om de blev våta.
Vet inte om de fortfarande finns i sortimentet.

Det du sätter fingret på (bokstavligen talat) är resultatet av allt mindre kameror och det faktum att användningsområdet blir begränsat av praktiska skäl. "Fickformat" och touch säljer bra men blir helt värdelöst så fort det blir lite mer krävande fotografering. I synnerhet när temperaturen droppar och man behöver klä sig.

Vissa saker kan och skall inte göras mindre. Lättare möjligen men inte mindre.

Ang knappar och mörker så är det en fråga jag ställt mig oändligt många gånger...finns det ingen tillverkare som kan peta in belysning i knapparna? Eller finns det hos någon?

Det är nog bara att inse att det inte räcker med att ha bara en kamera om man är hobbyfotograf 2013. Var o varannan kamera har ju touchpanel, små/obefintliga reglage och en del saknar tom. sökare.
Det är ungefär som att äga ett enda par skor.
De flesta kameror är bra på sitt sätt men på olika.

Det är ju oftast användarvänligheten som är kompromissen med de mindre kamerorna.
Den lilla skillnaden mellan "några rattar och knappar" mellan t.ex. 700D och 70D är ju av stor betydelse för hanterbarheten.
7D funkar enligt min erfarenhet väldigt bra med "vanliga nollgradershandskar", dock kan jag vid nattfoto sakna belysning på knapparna.

Vid användning med stativ tycker jag dock att det är stor fördel med liveview samt möjligheten att se alla inställningar på den bakre skärmen.
"pekskärmshandskar" är nog ett bra val. Det borde även funka med en sån där pekpenna gjord för smartphones och surfplattor, och den kanske t.o.m. funkar för att trycka på knapparna? Varför inte sätta fast den i en snodd tillsammans med fjärrutlösaren?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar