Annons

DEP-mode..hur väl fungerar det i praktiken?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Det är kul när ens kamera efter ett par år fortfarande kan överraska. Jag har förstås vetat att mitt hus har en funkton som heter DEP, men jag har liksom inte brytt mig om att ta reda på vad denna funktion egentligen innebär. Rutinmässigt har jag istället kört på AV eller M.

Det ska sägas att den DEP-funktionen jag talar om inte är av samma slag som den A-DEP man finner i tex EOS 30/33, 10D mfl.

Men igår tittade jag i min tyska manual och fann till min glädje att det handlar om att kameran beräknar hyperfokalavståndet. DEP står alltså för Depth-Of-Field. Jättesmart tycker jag eftersom det inte alltid är så lätt att bedöma skärpedjupet med skärpedjupskontrollen. Dels för att sökarbilden blir mörk och dels för att man i vissa situationer använder en fysisk ställning som gör det jobbigt att under en längre stund koncentrera sig på när en liten detalj i bakgrunden blir tillräckligt skarp eller suddig. Dessutom är det ofta jag upplever min syn som "dimmig", vilket naturligtvis också försvårar bedömningen av skärpedjupet.

Och när det gäller att beräkna själva hyperfokalavståndet ute i fält är det inte alltid så lätt heller. Personligen tycker jag alltså att det här med DEP-mode verkar väldigt lovande i teorin. Jag har testat funktionen lite på skoj inomhus, dvs utan att exponera. Således har jag inte sett hur resultatet har blivit. Så frågan är..är DEP användbart i praktiken? Gör den vettiga bedömningar?

Ett tips som jag har sett angående användandet av DEP är att övergå till manuell fokusering och M-mode efter det att kameran har beräknat hyperfokalavståndet (eller skärpedjupet). Vidare bör man i M-mode blända ned ytterligare ett steg. Det låter klokt tycker jag.

Det hade varit kul att höra era åsikter om denna DEP-funktion som sitter i hus som exempelvis EOS 1V, EOS 3 och EOS 1D!


/JP
 
Senast ändrad:
Funktionen fungerar mycket bra och är guld värd med nya objektiv som inte har skärpedjupsskala. Faktisk undrar man hur man överhuvudtaget kan fotografera landskap och dylikt utan denna funktion med sådana objektiv. Nedbländningskanppen är ju meningslös - sökaren är för dålig/mörk för kritisk bedömning. Skärpedjupstabeller är inte heller enkelt då objektiven har för dåliga avståndsskalor. Så hur gör man utan DEP?

För bästa resultat bör man precis som du säger blända ner ett steg extra. Man kan köra Av också om man vill efter att ha avläst bländare och kopplat om till manuell fokusering.
 
Ahh..det låter ju trevligt att du tycker DEP fungerar bra Olle. Då får jag helt enkelt ta och testa funktionen framöver!

Som du säger blir sökaren ganska mörk och det blir då svårt att göra korrekta bedömningar av skärpedjupet. En annan sak är att glasögonbärandet ställer till en del problem. Dessa blir skitiga och immiga, vilket gör att det kan vara svårt att se ordentligt. Att då istället bara kunna sätta DEP-punkterna och få skärpedjupet serverat på ett fat är väldigt tacksamt.. :=)
 
Japp DEP är, till skillnad från A-DEP, mycket användbart. Att Canon varit "snikna" och bara gett nyare modeller (konsument) A-DEP istället för DEP är för mig en gåta. Men på EOS 30/33 så finns det faktiskt DEP, bara det att den inte är förskjutningsbar (som på 5 och 100 t.ex.)

Däremot har 10D A-DEP... sorgligt..

Men som sagt.. ett mycket bra redskap för kontroll av skärpedjupet är det.
 
Jeppe skrev:
Men på EOS 30/33 så finns det faktiskt DEP, bara det att den inte är förskjutningsbar (som på 5 och 100 t.ex.)

Däremot har 10D A-DEP... sorgligt..


Okej..hade för mig att 30/33 precis som 10D enbart hade A-DEP. Men Jeppe..vad menar du egentligen med "inte förskjutningsbar"? Tolkar det som att man inte kan ändra bländare utan att behöva gå över till M/Av/Tv-läge!?

Är det någon skillnad på DEPen jag har i min EOS 1V jämfört med de som används i tex EOS 5, EOS 3 etc eller beräknas skärpedjupet på ett identiskt sätt?

Om jag har förstått det rätt beräknas inte hyperfokalavståndet fullt ut egentligen, utan istället läggs alltid skärpepunkten på 7/17 delar mellan DEP 1 och DEP 2.

En sak som jag förundras över lite är att DEP-funktionen inte verkar ha fått hänga med i den nya 1D MkII. Och finns den egentligen på den kommande 1Ds MkII?
 
Senast ändrad:
Precis så Jonas. Man kan alltså inte ändra bländare i DEP-läget på EOS 30/33, utan man måste komma håg och byta till Av/Tv.

Jag vet faktiskt inte om det skiljer på DEP-programmen mellan kamerorna, men logiskt sett så borde det inte göra det, eftersom fysikens lagar är samma oberoende av huset.

Min gissning på att DEP är bortplockat från 1D mk II är att den inriktar sig mer till sport och journalist, vilka sällan ändå inte har tid (eller behov) av att avgränsa skärpedjupet.

På 1Ds Mk II finns dock inte heller funktionen DEP, så mitt resonemang faller lite.

Kanske är det så att det är mindre och mindre använt iom det digitala intåget?
 
Jeppe skrev:


Min gissning på att DEP är bortplockat från 1D mk II är att den inriktar sig mer till sport och journalist, vilka sällan ändå inte har tid (eller behov) av att avgränsa skärpedjupet.

På 1Ds Mk II finns dock inte heller funktionen DEP, så mitt resonemang faller lite.

Kanske är det så att det är mindre och mindre använt iom det digitala intåget?

Det var den tanken som slog mig också när det gäller 1D MkII.

Även om tiden skulle finnas att faktiskt använda sig av DEP för sport och journalistik, så är risken överhängande att kameran beräknar fram en liten bländare..och därmed långa slutartider. Och det är kanske inte riktigt det man eftersträvar som fotograf inom ovanstående gebit. Men som du säger faller denna förklaring när funktionen inte heller finns i 1Ds MkII:an.

Nä, jag har ingen bra teori om varför Canon har skippat DEP på de nya professionella DSLR:erna. De har väl helt enkelt glömt bort att funktionen existerade.. ;=)
 
Senast ändrad:
Dep finns inte heller på EOS3 eller någon EOS1, läste för länge sedan att Canon tyckte att proffs inte behövde den funktionen (eller borde inte behöva). För proffsen kan räkna ut det ändå.
 
defiant skrev:
Dep finns inte heller på EOS3 eller någon EOS1, läste för länge sedan att Canon tyckte att proffs inte behövde den funktionen (eller borde inte behöva). För proffsen kan räkna ut det ändå.

Öhhh... Jag har ingen aning om vad skillnaden är mellan DEP och A-DEP egentligen, men EOS 3 och EOS 1 HAR skärpedjupsautomatik (DEP). I alla fall i 3:an är den dock utan möjligheter till förskjutning, men jag tycker det funkar hyfsat ändå.

/Ingo
 
DEP finns på alla avancerade EOS-modeller inkl 1, 1N, 3, 1V osv. Den kom först på EOS 650. När sedan den "professionella" EOS 620 släpptes saknades DEP. Canon sa då att "proffsen behöver det inte" men sanningen var att programminnet i processorn inte räckte till.
Att DEP saknas i de senaste digitalhusen beror säkert på att funktionen inte är tillräckligt noggrann för den höga upplösning som dessa hus ger.
 
defiant skrev:
Dep finns inte heller på EOS3 eller någon EOS1,

Det var ju just i min 1:a som jag upptäckte DEP:en. Därav startandet av tråden.. :=)

Även hos 1V är funktionen ICKE förskjutningsbar. I och med att beräkningen försvinner efter ett antal sekunder tycker inte jag att det gör någonting faktiskt. Det går väldigt smidigt ändå, speciellt om man slår över till Av.
 
En till faktor som gör funktionen lite mer knepig för DSLR-kameror är det faktum att det egentligen inte finns något skärpedjup, oavsett bländare. Visst, bakgrunden blir 'skarpare' nedbländat men helt skarpt blir det inte. Framför datorn har man säkert åsikter vad som är oskarpt, även om kameran räknat ut det själv. Kanske en anledning att skippa funktionen helt på proffskamerorna?

Tyckte själv det var en superfunktion när jag köpte min 650 -88 men har själv bara använt funktionen EN gång...typ.(för att testa)
 
Nja, yrkesfotografer får väl ändå förmodas vara en grupp som inte sitter och förförs av bilder i 100% på bildskärm. Är syftet detsamma med bilderna så kan ju skärpedjupet behandlas på samma sätt. Skärpan har aldrig varit lika bra i skärpedjupsområdet som i skärpeplanet, det gäller både film och digitalt.
 
forstheim skrev:
Det var ju just i min 1:a som jag upptäckte DEP:en. Därav startandet av tråden.. :=)

Även hos 1V är funktionen ICKE förskjutningsbar. I och med att beräkningen försvinner efter ett antal sekunder tycker inte jag att det gör någonting faktiskt. Det går väldigt smidigt ändå, speciellt om man slår över till Av.

låter som om jag får gå och damma av min gamla 3:a kan vara fel av mig, jag har itne använt funktionen sedan min 650, och är ganska säker på att min 1DMKII inte har funktionen..
 
Jag SKULLE kunna räkna upp alla modeller och vikla avarterna är... men jag har mattetenta snart ;)..

Vi kanske bara kan enas om att det finns på vissa modeller :)
 
Jeppe skrev:
Jag SKULLE kunna räkna upp alla modeller och vikla avarterna är... men jag har mattetenta snart ;)..

Vi kanske bara kan enas om att det finns på vissa modeller :)

Du kan få uppskov så länge Jesper. Uppräknandet av vilka avarterna är kanske du istället kan ta efter mattetentan..!? ;=))

Nejdå, jag är överens med dig om enandet! :=)
 
Linmajon skrev:
En till faktor som gör funktionen lite mer knepig för DSLR-kameror är det faktum att det egentligen inte finns något skärpedjup, oavsett bländare.
/B]


Jag kanske har missförstått vad du menar, men definitionen av skärpedjup ändras inte av att bilden registreras av en elektronisk bildsensor istället för av en film.

PD
 
Jaha..nu har jag troligtvis upptäckt en annan väldigt positiv sak med 1V:n (vilket borde vara samma på alla andra kamerahus i buLb-läget). Det verkar som om att huset förbrukar minimalt med ström när man kör i buLb-läget. Kan det stämma?

Jag har annars haft tankar på att införskaffa ett annat hus för enbart nattfotografering med tanke på batteriförbrukning vid långa exponeringar. Någonstans i bakhuvudet har jag dock haft för mig att man skulle kunna köra med 1V:n utan strömförbrukning. Jag har tidigare tittat i min tyska (är ingen tyskaexpert ska sägas..) manual men inte sett något om det. Jag har också sökt på nätet utan framgång.

Men för en liten stund sedan såg jag att det faktiskt står så här i manualen: "Bei Langzeitbelichtungen verbraucht die Kamera fast keinen Strom".

Det där med "fast" (dvs "nästan ingen") undrar jag lite över. Hur mycket är egentligen "nästan ingen" strömförbrukning? En nattexponering kan ju i vissa fall vara flera timmar lång, vilket kanske gör att strömförbrukningen ändå blir ganska betydande!?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.