Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den ultimata blixtfotoutrustningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
De ultimata blixtfototillbehören?

Eftersom jag har slitit ut mina gamla blixtparaplyer och behöver köpa nya så har jag surfat runt på diverse sajter och letat nytt. Och man kan ju lugnt säga att det finns en uppsjö av prylar därute. Allt från softboxar, paraplyer och beauty dish, till filter, raster barn doors och snootar.

Därför börjar jag fundera över den ultimata blixttrustningen när man som jag använder tre vanliga kamerablixtar (strobist) för att ta blixtbilder inomhus och i olika miljöer. Och då menar jag alltså inte blixtarna, utan tillbehören runtikring.

Vad skulle du säga är en lämplig kombination för att man ska ha det som behövs. En praktisk utrustning som gör att man kan variera sig och sätta olika slags ljus. Ett slags ”must have” i blixtfotosammanhang?

Hittills har jag använt ett svart paraply med vit insida, ett svart paraply med silvrig insida, ett vitt paraply, en reflexskärm (silver och guld), en hemmagjord snoot och några färgfilter.

Kan väl också tillägga att jag främst syftar på porträttfotograferig.
 
Senast ändrad:
Det känner jag till! Men tack ändå! :)

Jag är mer ute efter konkret input från alla som blixtfotar. Vad är den ultimata utrustningen, den som räddar en i alla lägen (lite överdrivet)?

:)

Om du vill ha 100% säkerhet så hyr in en fotograf!

Om du vill exprimentera själv så får du först tala om hur mycket pengar du har på kontot och hur mycket av dom du kan tänka dig att växla in till fotoprylar.
 
Om du vill ha 100% säkerhet så hyr in en fotograf!

Om du vill exprimentera själv så får du först tala om hur mycket pengar du har på kontot och hur mycket av dom du kan tänka dig att växla in till fotoprylar.

Jag behöver inte hyra in någon fotograf eftersom jag själv är en fotograf! :)

Däremot är jag ingen klassik studiofotograf utan mer en allmänfotograf (med väldigt blandade uppdrag). Men eftersom jag trots allt tar en hel del blixtbilder så tänkte jag det skulle vara kul att höra från riktigt vana och rutinerade blixtfotografer vilka prylar de anser är en bra kombination i sammanhanget om man ska investera i en schysst basicutrustning som klarar det mesta.

Som sagt, vad står på blixtfotografens "måste ha lista"? Och då menar jag alltså inte blixtaggregat och så vidare, utan runtikringutrustning som paraplyer, snootar, raster, osv.

Tilläggas kan att jag själv är långt ifrån okunnig på området, men det är alltid kul med input från andra som kan ännu mer.

Budget är egentligen inte relevant. Idag kan du komma över det mesta till rimliga priser.

:)
 
En del fotar i svartvitt med mycket känsla och konst andra fotar mer fashion/mode. Jag fotar mest det sistnämnda och använder ofta en Orbis ringblixt ihop med min SB800 som jag då alltså kör i TTL-läge.

Ringblixt har den fördelen att det inte blir några "fula" skuggor bakom modellen när denna/e befinner sig nära väggar eller andra föremål. Ringblixten är vidare enkel att handha och kräver inget stativ. Man har m.a.o full rörlighet. Det finns en "hållare" som extra tillbehör om man behöver det. Man kan antingen använda inbyggda fjärrutlösarn till sin SB800, en TTL-kabel eller radiosändare som skickar eTTL. Eftersom pengar är ditt minsta problem så köp en radiosändare "hot shoe" inbyggd och som klarar av eTTL. Det är det allra smidigaste och man slipper sladdar och "missfire" som det annars kan bli med Nikon's eget inbyggda system p.g.a att utrustningen skymmer. På kvällen funkar Nikon's system bra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.