Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den slutgiltiga guiden till IR-fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Deadmeat

Aktiv medlem
Nu är det så fiffigt att jag har sökt och sökt och återigen SÖKT efter en grundläggande beskrivning om hur faen man tar schyssta IR-bilder. Jag har en Nikon D50 och jag har ett Hoya IR-filter.
Jag begriper mig inte på hur folk får sina bilder snygga.

Jag vill bara veta ungefär EXAKT, i detalj, hur man gör för att komponera sin egna, snygga IR-bild från scratch. Jag har en ny kamera i ena handen, och ett filter i den andra. Sen då?

Jag har inte hittat någon tutorial alls som förklarar allt från början till slut, och det finns en miljon människor som frågar samma sak som jag. Jag är jättenyfiken på det här.

Tack :)

Mitt arbetsflöde med IR filter:

Skruva på filtret, ta en bild på en gräsfläck med vitbalans på auto i P(programläget), gå in i menyn och välj "välj egen vitbalans" när man trycker det kommer sista tagna bilden upp, den ser helt svart ut, när det är gjort säger kameran "använd egen WB" eller liknande.
Vrid reglaget för vitbalans till "egen"...

Rigga kameran på ett stativ och ta av filtret och komponera bilden som du vill ha den och fokus på oändligt (eller i närheten av det) eller där du vill ha skärpan.
Montera filtret och använd RAW(för att behålla så mycket data som möjligt), manuell exponering för bäst resultat.
Jag använder bländare 8-11 och justerar tiden mha exponerings hjälpen och överexponerar ca 2 steg.
Slutartiden har legat mellan 20-120s.

Använd lägsta möjliga Iso och brusreducering för så lite brus som möjligt.

Aktivera spegeluppfällning och självutlösaren för minimalt skak.

När bilden är i datorn:
I råformatsomvandlaren(Raw shooter essentials) justerar jag bara toning (tint).
I photoshop elements leker jag sen med nyans/mättnad reglaget(färga) lager(frilägger himmlar mm) i olika färger.
Elements har inte kanalmixer som en del använder.

Så ser det ut när jag(som är novis på ämnet) leker med IR.

Såg precis dina bilder, och om du är novis på ämnet som du säger, så har jag en bit kvar. Haha.

MEN! Det var det bästa svaret jag någonsin fått. Precis vad jag sökte :) TACK!

Roine ska också ha tack för länkarna :)

Lite hjälp om du vill bryta dig fri från stativet och bege dig till de handhållna tidernas IR-rike: KLICK!

(en tråd jag startade om modifierade kameror)

Tänk på att om man skaffar ett IR-filter som skär av högre upp än 720nm (som R72), så är det inte säkert att kameran registrerar någon bild alls. Testade mitt Xnite 1000nm filter med EOS 5D och det blev inget, bara en grå bild. Den fungerar extremt bra med min Fuji S9100 som modifierats för IR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar