Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den sekundära bröllopsfotografens blixtfunderingar.

Produkter
(logga in för att koppla)

BjornEdstrom

Aktiv medlem
Hej!

Min kusin har frågat mig snällt om jag inte kan fotografera på hennes bröllop. Javisst! svarade jag då, utan att riktigt tänka på vad jag gett mig in på. Fördelen är att jag inte är huvudfotograf utan min uppgift är att ta "roliga" okonvetionella bilder som den primära fotografen inte kommer att göra. Nackdelerna är att jag aldrig varit på ett bröllop tidigare, och inte har möjlighet att reka på plats i förväg för att titta på ljusförhållanden och dyl. Jag har därför några frågor i kategorierna etik och teknik.

Till att börja med så skulle jag veta vad jag får och inte får göra. Jag har läst på det här forumet att man inte får använda blixt under själva vigseln. Är det något mer? Får man använda blixt överallt annars? Är det några specifika tillfällen man inte bör fotografera? Jag har givetvis sökt här och att jag skapar en egen tråd är mest för att de andra trådar handlar om tips för primära fotografer.

Vidare: Jag har en glad SB800 som bara väntar på att få användas under det här evengemanget. Jag fotograferade brorsans student/bal för ett par veckor sedan och upptäckte att den inbyggda blixten på Nikon D70 inte var tillräcklig och resultaten blev så tråkiga. Har ni några tips hur man bör använda blixten i bröllopsmiljöer? Jag har hyffsad koll på att få till exponeringar med vita/svarta kläder redan men då jag nästan aldrig använt blixt tidigare så är detta en ny variabel som kan gå fel. Kan man bracketa med blixt utan att objekten blir bländade? :)

Sist men inte minst, den roliga frågan: Har ni något tips på vad man kan fotografera? Den primära fotografen kommer redan ta kanonkort på vigseln och bilder på ringar och sånna saker, så det traditionella är redan ordnat.

Tack så hemskt mycket!

gällande blixt och vigsel så är det oftast så att man kan använda blixt vid in- och utgång (då brudparet brukar röra på sig ganska snabbt) men ej vid själva ceremonin.
under själva vigseln är det svårt att störa själva brudparet (man är helt inne i vad som händer och försöker greppa det, och märker inte av ens om kyrkan slås i spillror av en bomb) men desto lättare att irritera präst och gäster.

hög iso och brusreducering i efterhand är vad som brukar gälla för mig.

tror inte det finns några specifika tillfällen som inte får fotograferas men ibland kan det vara känsligare än annars.
jag brukar dock undvika vissa situationer ifall att.
som tex. när bruden klär om, jag undviker oftast att ta bilder när det är som minst kläder på.
eller i fordonet om brudparet inte vill ha mig där (jag frågar först om det är okej).
ibland åker dom lite hit och dit å då brukar jag kolla om jag kan åka med vid andra tillfället så dom har fått vara själva först.

grattis till blixten!
jag har faktiskt aldrig funderat på om man kan bracketta med extern blixt. prova!
ett annat bra tips är att köra på AA (finns det på 800'an?) eller TTL, plussa på lite i blixtkompenseringen på blirren (TTL kan behöva lite mer än AA) och vänd blixthuvudet snett uppåt/bakåt (om väggar och tak är hyfsat ljusa och ofärgade).
det kan ge så här mjukt och fint blixtljus.

glöm inte att du kan kombinera fönsterljus med blixtljuset.
fönsterljus i ansiktet och blixtljus på håret. ingen färgkorrigering har behövts.

och glöm inte att du kan köra med lång slutartid och röra en hel del på kameran för häftiga effekter.
det går bra ävem med vinklad blixt.

har du mycket minneskort?
fotografera då allt!
och gärna från en vid-sidan-av-position.
eftersom dom nu redan har en huvudfotograf så har du möjlighet att plåta allt däremellan eller från en annan vinkel.
stå inte bakom fotografen (det kan gnisslas lite då från denne) men komplettera gärna med utsnitt eller helhetsbilder (låt fotografen vara med på nån bild för dokumentär känsla).
plåtas dom var för sig, ta kort på den som blir avbytt precis vid avbytet.
den här är ett sådant exempel.

har dom barn? plåta dom som bara den!
ofta blir dom ganska trötta vid vissa tillfällen. eller gör roliga miner.

ja, jag vet det finns fler tips, men nu blev jag lite trött och måste avsluta och nanna kudden.
jag fortsätter om jag har tid en annan dag eller låter någon annan fylla i luckorna åt mig. ;o)

Vilket bra svar, och vilka fina fotografier! Rörelsebilden är grymt fräck. Blixten är utlöst i slutet av exponeringen där va? (Det känns uppenbart och därför är det förmodligen fel :))

Det här med ISO har jag inte experimenterat så mycket med. Kan jag sätta den på ett fast värde inomhus, säg 400, och sedan glömma bort den och hoppas på det bästa? Jag gillar sådana inställningar.

Förresten, vad är AA?

Återigen, tack för ett bra svar!

BjornEdstrom skrev:
Vilket bra svar, och vilka fina fotografier! Rörelsebilden är grymt fräck. Blixten är utlöst i slutet av exponeringen där va? (Det känns uppenbart och därför är det förmodligen fel :))

Det här med ISO har jag inte experimenterat så mycket med. Kan jag sätta den på ett fast värde inomhus, säg 400, och sedan glömma bort den och hoppas på det bästa? Jag gillar sådana inställningar.

Förresten, vad är AA?

Återigen, tack för ett bra svar!
tack!
nej, sätter jag blixten på andra ridån så vet jag inte längre vad jag har i sökaren när blixten väl går av.
jag låter den alltid vara på första ridån så jag vet vad jag plåtar. ;o)
sen skakar jag på kameran utav bara den.. folk brukar höja en aning på ögonbrynen när dom ser mig...
dom tänker nog "är det där den superfotografen dom pratade om? det ser mer ut som supArfotografen...*

när jag plåtar inomhus med blixt brukar jag sätta iso 100-200 för att få så långa tider som möjligt och fortfarande ha en dominant blixt.
har man väl fått in en bra inställning kan man mycket väl köra på den hela kvällen med förutsättning att inte omgivningens ljus förändras mycket.

AA betyder auto-apereture (automatisk bländare) och den betydelsen lärde jag mig häromdagen. ;o)
funkar bättre än TTL ibland.

ANNONS