Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den optimala studion

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria F

Aktiv medlem
Hej!

Har sökt i gamla inlägg men inte hittat det jag är ute efter. Jag är nyfiken på hur "den optimala studion" skulle se ut. Nu tänker jag mig inte själva ljussättningsutrustningen utan mer den övriga inredningen.

Jag letar nämligen lokal och kikar just nu på en där studiodelen skulle bli 5,5 m bred och 11,5 m lång. Lokalen behöver renoveras och därför finns chans att göra den "optimal".

Vilket golv är bäst? Laminatgolv eller äkta trä, plastmatta eller modern "heltäckningsmatta"?

Vilken färg på väggar? Vit, grå eller svart?

Motivera gärna varför du skulle välja det ena framför det andra. Ex. "Laminatgolv är bra när man ska tejpa fast bakgrundspappen, matta gör att pappret "bucklar" lite". (OBS! Detta är en påhittad motivering även om den kanske stämmer).

Har du andra bra tips på vad man kan göra när man har så pass hyggligt med utrymme?
Tacksam för alla synpunkter och idéer.

/Maria

Jag skulle chansa på betonggolv och allt grått, lite lite mörkare grå. Allt för att ljuset ska studsa så lite som möjligt.

Jokes skrev:
Jag skulle chansa på betonggolv och allt grått, lite lite mörkare grå. Allt för att ljuset ska studsa så lite som möjligt.

Trägolv är väl skönast för både fotograf och modell att gå på. Eller?

Sen finns det väl inte bara en optimal studio. När jag var praktikant på Allers fotostudio menade de att det var viktig att man kunde köra in en lastbil i en av deras studios åtminstone...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar