Annons

Den bästa kompaktkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeckson

Medlem
Är ddt någon som har tips på en kompaktkamera i toppklass? Har provat Samsung S1050, men den slukar batterier alldeles för fort, och Casio Exilim EX-v8 ger inte så skarpa bilder som jag trodde.

Jag vill ha en kompaktkamera som har högt ISO (men utan så mycket brus!), och som fotar bra i olika miljöer, även dåligt ljus. Sen sätter jag värde på bra zoom (över 5x optisk).

Alla tips mottages tacksamt!

Det finns ingen som är "bäst". I alla fall inte på allt. Men botanisera bland Fujis sortiment, vetja. Jag har kollat lite bland dom och är uppriktigt sagt lite imponerad.

Bra källa till info om du själv vill bedöma kvaliteten: www.cyberphoto.se! Kolla på testbilderna på de kameror du fastnar för.

Finns det inga testbilder trots att kameran funnits på marknaden ett tag så finns det ett budskap i det. Den är ofta ett lågvattenmärke. Du kan ju roa dej med att kolla hur många kameror från Kodak och Casio som har testbilder.

Bland testbilderna finns det en som jag tycker är speciellt intressant: Den av bordet med en massa grejer på tagen på ISO 100. Den finns för de allra flesta. Färgåtergivningen kan du inte jämföra mellan kamerorna men väl upplösning och bildbrus. Öppna bilden, maximera den och spana runt på detaljerna. Kolla ex.vis på handgreppet på kamerahuset på bilden. Tagen med en sämre kamera ser det ut som en halkig svart plastyta. Med en bättre ser man att det är en greppvänlig latexyta.

Och dom brukar ha rätt i betygen "bra köp" och "toppklass".

Finns inga kompakt kamera som är bäst utan man får välja efter det egna behovet.

Själv så undviker jag alla kompakt kameror som inte har RAW format och själv har jag en Leica Dlux3 (Panasonic LX2). Det enda jag saknar till den kameran är en blixtsko.

RAW formatet har räddat flera mycket bra bilder för mig.

Sen tycker jag ofta att bilder från digitalt är rätt trist så jag kör fortfarande med film ett tag till.

// Fredrik

Jag äger en Fujifilm F31fd och den (tillsammans med Fujifilm F30) får nog anses vara bruskungar bland små kompaktkameror. Dom finns tyvärr inte att köpa längre, då dom ersatts av något sämre modeller (vad gäller brus) tack vare för många pixlar, men en ny intressant sak värd att vänta på som heter Fujifilm F100 ska tydligen vara på gång. Den lovar tydligen gott!

/K

Ser verkligen bra ut på pappret. Vi får väl vänta in tester på bildkvalitén. Men klart intressant liten pryl!

Om specarna bara håller till 50% av vad den lovar, vore det ändå en sådan jag skulle vilja ha i fickan.

/K

Entligen har Robin kommit med nåt vettigt....

Robin Gyllander skrev:
Vilka jävla idioter fuji är 12 mp. De skulle hållt fast vid 6 och ha fin kvalite.

Beat my F10!?????

En pytte-kompakt skall vara auto!!! Va' fan skal man ha manuella inställningar till, när tummen är större enn kamran?
Har man en tumme över; stoppa den nåt annan stans!

Hmmm. fujicanon borde akta sej, innan David kommer med ett pekfinger.....(tummarna är upptagna)

Senast ändrad:
Det finns ingen kompaktkamera som uppfyller alla dom kraven, och det beror på att dom alla har en för liten sensor.

Bästa kompromissen jag kan rekomendera är Ricoh Calipo GX 100.

/kent

Jag har ISO400 som standardinställning på min Fuji F31. Lite brus i 100% förstoring, men en kvalitets-A4 är det absolut inget problem att skriva ut.

Innomhus skruvar jag upp till ISO800 med gott resultat (eller ibland ISO400 med slow synk blixt).

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar