ANNONS
Annons

Delvis svarta bilder med D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Lena W

Aktiv medlem
Har letat, men inte hittat någon tråd om detta.

Har en Nikon D200 med ett Compact Flash Extreme IV. Vet inte om det är tokigt med kameran eller med kortet. Kortet formateras före varje fotosession. Känner någon igen detta fenomen och kan förklara:

Den senaste gången jag fotade blev c:a sju bilder förstörda. En stor del av bilderna blev svarta till fyra femtedelar, precis som om jag kört på med blixt med för kort tid, vilket jag inte hade.

Två av bilderna kördes inomhus med blixt på lång synk, resterande bilder utomhus utan blixt.

De utan blixt avfyrades utan trådutlösare och de med blixt med trådutlösare.

De utan blixt avfyrades med gaffling i ett svep, (kameran klarar ju 5 bilder per sekund).

När jag tittar på nef-bilderna i Windows filhanterare som miniatyrer, ser det inte galet ut, men när jag plockar upp bilden i Camera Raw och i Elements 5 syns felet och felet visar sig också om man använder bilden i en HDRI.

EXIF-data visar att tiden var en femtedels sekund.
 

Bilagor

  • galen bild.jpg
    galen bild.jpg
    38.3 KB · Visningar: 432
Brukar kunna vara en av tre orsaker:
1. Kortet felaktigt.
2. Kortet inte formaterat i kameran.
3. Felaktig kortläsare. Har du en vanlig kortläsare kan du testa med att använda kameran för att få in bilderna.
 
Som jag skrev formateras kortet innan varje session.
Jag använder inte kortläsare utan tömmer från kameran.

Jag ska köra idag igen och se hur det blir. Det är tur att jag tar fler kort på varje vy, så man har nåt att luta sig tillbaka mot...
 
Vilken usb-kabel använder du?
Hur ser bilderna ut i kameran - är de hela där?

Man kan få problem om man använder en dålig USB-1.1 kabel (när D200:an använder USB 2.0) - fel som visar sig ungefär som dina bilder - efter överföringen.

Använder du den medföljande USB-kabeln är den givetvis certifierad för USB 2.0, och felet är något annat.
 
Bilderna är OK i kameran, men även OK i Windows filhanterare som nef. Använder den kabel som kom med min D200.

Detta började helt plötsligt i förra veckan. Mitt Extreme IV 8 gig är två veckor gammalt och problemet har jag inte haft med Extreme III med samma USB-kabel. Ska snart kolla bilderna i Elements, för att se hur dagens omgång gick...

Tack för all hjälp!


//L
 
Lena W skrev:
Bilderna är OK i kameran, men även OK i Windows filhanterare som nef.

Det du ser i kameran och i Windows är de miniatyrbilder (små jpeg) som ligger inbäddade i den riktiga bilden. Du ser alltså inte "huvudbildens" bilddata.

Men att miniatyrerna är hela innebär att felet inte sitter i slutaren eller sensorn -- då hade ju även miniatyrerna påverkats på samma sätt som huvudbilden. Så kameran fångar hela bilden, men sedan går det snett någonstans. Nästa steg är att försöka lista ut om felet uppstår när kameran skriver på kortet eller när datorn försöker läsa kortet.

Bästa tipset är ju att försöka läsa samma bilder i en helt annan dator, blir det samma fel där så är förmodligen filerna på kortet trasiga och då ligger nog felet i hur kameran skriver dem.
 
Jag hade samma problem med en D80. Det visade sig att det var minneskortet som felade.
Om du har något annat kort så prova med det.
Mvh Pelle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.