ANNONS
Annons

Deltaproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Fick för mig att köpa på mig en massa Ilford Delta 400 efter alla lovord. När jag framkallade den första rullen blev den smått överframkallad (fel på termometern?). Det har hänt med TriX nån gång utan att det gjort så mycket. De här bilderna fick ett förskräckligt grovt korn. Visserligen ganska snyggt, men jämförbart med TriX pressad två steg i Rodinal. Framkallaren jag använde var Stena Metalls SD76 (D76-kopia). Har jag blivit bortskämd med TriX slarvtolerans eller har jag valt en kass framkallare? Tycker att jag är ganska noggrann med tid o temp. Tacksam för råd.

Låter lite märkligt. Jag har aldrig haft problem med Delta 400 som jag brukar framkalla i D76 i 21 grader och 10 minuter. Hur länge framkallade du)

/Magnus

Ilfotec

Jag får underbart fint korn när jag framkallar Delta 400 i Ilfotec under 8 minuter i 20°C (fast det står 9 min i faktabladet på flaskan, konstigt nog).
Rodinal och HC110 ger mig grövre korn och för hårda kontraster.

Jag framkallar Delta 400 i Ilfosol S, samma tid som rekommenderas... 9 minuter eller vad det nu är. Kornet blir fint, men den blir lite kontrastlös... Jag ska testa att förlänga tiden lite nästa gång och se om det inte blir bättre då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar