Annons

Dell 2209WA = tyst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Osscam

Medlem
Är det nån som sitter med bildskärmen Dell 2209WA och som kan vittna om hur mycket den låter? Kommer precis från ett mycket misslyckat försök med en Samsung 2350. Den var knäpptyst på max brightness och lät helt galet mycket när man drog ner ljusstyrkan. Ett monotont huvudvärksframkallande surr som inte gick att undvika. (Sen var det TN-panel, vilket kan diskuteras, jag vet...)

Jag måste ha en skärm som är tyst. Är denna det? För då känns det som ett bra köp med tanke på hur bra recensioner den fått.

Tack på förhand!

// Per

Sitter framför en sådan just nu, knäpptyst sånär som på datafläkten och hunden som smäller sitt tuggben i vardagsrumsgolvet.

Jag har haft skärmen i snart ett halvår nu och tills för några veckor sedan tyckte jag att skärmen var knäpptyst. Men då byggde jag en ny dator som skulle vara riktigt tyst och nu hör jag faktiskt skärmen.

Skärmen verkar ha väldigt starkt bakgrundsbelysning. Dagtid eller på en välbelyst arbetsplats spelar det kanske inte så stor roll, men är belysningen dämpad blir det jobbigt.

För att kunna kalibrera den någorlunda bra var jag tvungen att dra ner brightness till 8-10 och då låter den, tyvärr. Man kanske inte reflekterar över detta och tror att ljudet kommer från datorn, men testa att ställa ner brightness och sedan stänga av skärmen. Tyst. Ska återigen påpeka att det minsta ljudet från nån datorfläkt eller liknande kommer att överrösta ljudet från skärmen.

Men kontentan är att skärmen låter väldigt lite och jag störs inte av det så länge jag inte har näsan en decimeter från skärmen, vilket jag sällan har :)

Men visst är det lite tråkigt för en tyst-dator-freak som jag att det är skärmen som man stör sig på.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto