Annons

Delkin Archival Gold DVD-R ej kompatibla?

Produkter
(logga in för att koppla)

bsod

Aktiv medlem
Jaha, så har jag då kostat på mej ett gäng svindyra Delkin DVD-skivor för back-up av alldeles för många bilder.
Första bränningen gick bra - men vid en kontroll av innehållet - fanns ingenting på den??? Kanske ett misstag av mej.
Gjorde ett nytt försök imorse med en noggrannare kontroll av alla inställningar och nu med Scandinavian Photos vita (lågpris)DVD-R. Det gick utmärkt!!
Nåväl, i med en Delkinskiva igen med exakt samma inställningar som S. Photo-skivan...nähä det gick inte. Tydligen lirar den inte ihop med min ngt ålderstigna dvd-brännare (Pioneer DVR 106D), som dessutom inte går att flasha upp till senaste fimware eftersom den är en OEM av okänt ursprung.
Min fråga är: kan mycket väl tänka mej att byta ut DVD-brännaren till ngt nytt, men till vad? Vilka brännare gillar guld-discar?
För jag inbillar mej ändå att Delkin-skivorna verkar hållbara - eller ska jag besviket lämna tillbaka dom till affären och istället hålla mej til enklare media med sämre arkiveringsbeständighet?
 
Har nu köpt en Pioneer DVR-112D (339:) och, ja, nu funkar det som det ska!
Tänk så smart uträknat av tillverkarna att grejerna inte är kompatibla speciellt länge! Känns ju dumt att pensionera en i övrigt riktigt bra DVR-brännare...
 
Brända cd/dvd-skivor har inte särskilt bra hållbarhet (oavsett fabrikat/kvalitét)om man ska tro den expert som uttalade sig i ett program i P1 som behandlade digitala medias arkivbeständighet. Gjutna dvd däremot (sådana man köper musikskivor på) har mycket bättre hållbarhet. En extern hårddisk torde vara betydligt mera säker som back-up än en bränd dvd-skiva.
 
Hans Larsson skrev:
...Tänk så smart uträknat av tillverkarna att grejerna inte är kompatibla speciellt länge!...
Men - hur skulle de kunna vara det?

Bakåtkompatibla är väl en sak - då gäller det bara att bestämma sig; "Hur långT bakåt bland stenåldersformaten ska denna kunna läsa?".

Framåtkompatibilitet är en helt annan affär - tillverkarna kan rimligtvis bara göra produkten kompatibel med de format som finns på marknaden, eller som är kända att komma på marknaden inom en rimlig tid - resten är ju skrivet stjärnorna.

"Sk-t att inte min vinylspelare klarar CD!".
 
och DVD läsare?

Även om vi nu köper t.ex. dyrare DVD-r typ Delkin för lagring , så undrar jag om det finns kompatibla DVD-läsare om bara 10 år som faktiskt kan läsa dessa DVD-skivor. Nån som tänkt vidare här?
Fredrik
 
Även om vi nu köper t.ex. dyrare DVD-r typ Delkin för lagring , så undrar jag om det finns kompatibla DVD-läsare om bara 10 år som faktiskt kan läsa dessa DVD-skivor. Nån som tänkt vidare här?
Fredrik

Din DVD spelare kan ju läsa en CD från 80-talet,
så där finns nog inga problem.
Men kom med en 5" diskett till en datorverkstad så.....
Möjligen att en "data recovery" firma kan läsa den.

Frågan är om du kan koppla in en DVD eller Blueray brännare
till en ny dator om 10år. Då kanske kidsen inte hört talas om
DVD, blueray och en HD, flashminnen och flashdiskar kanske gäller då.

Men jag är tveksam till att en HD håller längre än bränd DVD/blueray.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.