Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

delar av neg kraftigt överexpo

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus hev

Aktiv medlem
Ännu en gång sätter jag mitt hopp till er på fotosidan!

Jag har ett neg där vissa delar är kraftigt överexponerad, och jag undrar hur jag ska få täckning i dessa partier.

Fotot föreställer en vit blomma som står i jorden, eftersom nästan hela motivit befann sig i skugga exponerade jag efter dem. Det var bara det att de solstrålar som letade sig ner mellan träden och träffade den vita blomman var mycket starkare än vad jag trode, och de delar av blommbladen som träffades av ljuset blev kraftigt överexponerade. Eftersom jag (dumt nog) inte tog någon hänsyn till den enorma konstrast som det var mellan den mörka jorden i skuggan och den vita blomman i solen blev blombladen kritvita vit kopieringen.
Jag har försökt att sänka kontrasten för hela fotot vid kopieringen, men då blir bilden grådaskig. jag har även försökt att sänka kontrasten enbart vid efterbelysningen av blomman, men utan resultat. Eftersom de delar av blomman som är kritvita är relativit små ca 1*1,5 cm vid 20*20 cm förstoring är det svårt att "pricka" in efterbelysningen exakt.
Jag har funderat på om man kanske kan retuschera bort fläckarna, eller om man ska våga sig på att skrapa lite på negativet med en kniv, men inte vågat prova.

Är det någon som har ett förslag? Fotot är tänkt att bli en julklapp, och då jag i övrigt är mycket nöjd med fotot tycker jag att det vore synd att slänga det pga av de 3 vita fläckarna som förstör den totalt.

mvh. marcus
 
Klipp ut en mask av en kasserad bild eller kartong där du kan skära ut precis det som skall efterbelysas.

Lägg masken uppepå, och efterbelys exakt utan krångel med pjatten.
 
Tack för svaret!
jag var kanske lite otydlig i min fråga, det är nämligen så att neget har blivit så kraftigt överexponerat att det överhuvudtaget inte släpper igenom något ljus(jag har gjort testremsor med en belysningstid på över 100 sekunder (den övriga bilden belyses i ca 15s) utan något som helst resultat. Därför funkar dessväre inte din metod, och som jag ser det finns det bara två alternativ:
1) Skrapa negativet så att det släpper igenom mera ljus- det verkar i mina ögon ganska svårt eftersom de partierna som ska skrapas är ytterst små.
2) Retuscher bort fläckarna- verkar inte heller så lätt då jag inte vill ha en gråaktig ton, utan en vit, dock något mörkare än pappersvit.

Vilken medtod rekomenderar ni?
Finns det andra alternativ?
 
marcus hev skrev:
Finns det andra alternativ?
Ett alternativ är att försöka få tillgång till en filmskanner och köra det digitalt. Med stor sannolikhet räcker en skanning för att få ut all teckning ur negget men gör det inte det kan du göra två skanningar och sätta ihop dem sen. Det är mycket enklare att göra sådär extrema lokala justeringar i datorn.
 
Om det är intensiteten i det vita du vill ha bort, ( du skriver att negativet är helt tätt i blomman så detaljer går ju inte att ta fram ). Pröva då med att slöja pappret med en vanlig lampa. Borde gå om du ställer upp fotopappret ett par meter från lampan och tänder någon bråkdel av en sekund. Avstånd och tid kan ju varieras.
Samma typ av förexponering kan man till exempel göra med film för att sänka kontrasten. Egentligen höjer man skuggvärdet, dvs den del av filmen/pappret som är svagt belyst får en liten liten extraknuff och reagerar lättare på exponeringen, samtidigt som de delar av negativet/bilden som blir mest belyst reagerar mycket litet.

Gr.
 
Som Green säjer kan du förbelysa fotoppapperet så att det blir lite känsligare.

Testa med en remsa först, ungefär som när du gör en testexponering, enklast är det om du har en förstoringsapparat utan negativ i.

Blända ned och täck halva papperet med något som garanterat är ogenomskiljligt.

Även om du bländar ner kommer du nog att få rätt korta tider. exponera testremsan.

Framkalla och torka.
Du har nu en teststrip där några fält är helt vita och sedan några som blir mörkare och mörkare.
Du får förmodligen upprepa detta några gånger innan du kommer rätt.

Tag nu ett nytt fotopapper och förbelys det med den tid som inte gav någon svärta på papperet, antingen belyser du hela papperet eller bara dom delarna som är utfrätta.
Exponera degativet som normalt och förhoppningsvis har du "väckt" fotopapperet så att du nu har en gråton i det.

för att göra detta så finns det ett särskilt verktyg för att gör det lite enklare, RH design har en Paperflasher II som underlätter det hela.

Men det går givetvis lika bra utan den.
 
Negativskanning är inte aktuellt så det får bli en förbelysning av pappret istället.
Jag hör av mig om resultatet!
Tack på förhand!

mvh.marcus
 
Jag testade att förbelysa pappret innan kopieringe
som ni tipsade om, och det funkade utmärkt. Det gick att locka fram teckning i många fler detaljer än vad jag trode. Visserligen fanns det delar som inte hade någon teckning, men deras intensiva vitahet dämpades något, vilket medförde en klart bättre bild.

Många tack!!!

mvh. marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.