Annons

Delad användning - vad ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har fått en förfrågan från Svenska Kyrkan vad det kostar med "Delad användning" av en av mina bilder (Skenheligt). De vill använda bilden fritt men inte friköpa bilden.

Jag vill inte ta för mycket betalt så att jag skrämmer iväg dem, men samtidigt vill jag ju inte vara för billig heller.

Jag har blf:s prislista men där står bara timersättningen vid "delad användning".

Tacksam för tips.

//Bee
 
Svenska kyrkan har ofantligt mycket pengar så tycker du kan ta rejält betalt, eller så får dom köpa den för olika ändamål specificerade, ska dom bara ha en liten bild på hemsidan så kan man ju kanske inte ta så mycket, ska den tryckas i tidningar över hela Sverige mm så kan man ju ta mer.
 
Jag funderar på att ta 15.000 plus moms och då får de använda den fritt. Men då är den inte friköpt utan det är "delad användning" som gäller.
Sedan får jag väl förhandla om de tycker det är för dyrt.
//Bee
 
Jag är fortfarande sur över hur en välkänd hotellkedja, eller rättare sagt marknadschefen för ett hotell som ingår i en kedja som har över 9200 anställda och omsätter 6,2 miljarder NOK, behandlade mig när jag försökte sälja en bild till dem för ett par år sen.

Jag ringde upp marknadschefen på hotellet och berättade att jag hade en bild jag trodde att de kanske skulle kunna vara intresserade av att köpa, och bad att få maila en lågupplöst bild till påseende. Han gjorde då klart för mig att de enda bilder de köper är inklusive alla rättigheter, vilket jag tyckte kunde vara okej.

Jag mailade bilden, han svarade omgående att det kunde vara intressant och undrade också vad jag ville ha för bilden. Efter att ha surfat runt i forumen här kom jag fram till att ett pris på 4000:- plus moms för en friköpt bild absolut inte var högt i jämförelse med andra summor som nämns i diverse trådar, snarare skitbilligt. Jag föreslog alltså detta, och hade kanske i ärlighetens namn förväntat mig en prutning, men priset kändes ändå okej för mig.

Det svar jag fick gjorde mig lite.... förvånad:

"Känns för mycket. Vi återkommer om vi ändrar oss."

Surt...
 
.... Efter att ha surfat runt i forumen här kom jag fram till att ett pris på 4000:- plus moms för en friköpt bild absolut inte var högt i jämförelse med andra summor som nämns i diverse trådar, snarare skitbilligt. Jag föreslog alltså detta, och hade kanske i ärlighetens namn förväntat mig en prutning, men priset kändes ändå okej för mig.

Det svar jag fick gjorde mig lite.... förvånad:

"Känns för mycket. Vi återkommer om vi ändrar oss."

Surt...

Jag tycker det låter väldigt billigt! Alldeles för billigt!

Jag fick 16.000 kr för en bild jag sålde till Bredbandsbolaget för tre år sedan så det är därför jag tänkte försöka med 15.000. Jag pratade med BLF och när jag pratade om 12.000 så lät det som om det var för billigt med tanke på att Svenska kyrkan är stor och antagligen kommer att använda bilden i olika utföranden. Bara en halvsidesbild som skall använda EN gång i en annons i en tidning med en upplaga på 250.000 kostar enligt prislistan mer än 8.000:-.

Det är en svår balansgång! Känner mig väldigt osäker. Jag är också orolig över att få samma svar som du fick.

//Bee
 
Kan man inte göra som med nyhetsbilder, ringa en konkurent? Typ Vakttornet eller Livets Ord och höra vad dom skulle betala för bilden?
 
Jag tycker det låter väldigt billigt! Alldeles för billigt!

......

Det är en svår balansgång! Känner mig väldigt osäker. Jag är också orolig över att få samma svar som du fick.

//Bee

Jovisst är det åt helsicke för billigt! Nu får jag väl på skallen, men jag hade iofs kunnat tänka mig att gå ner i pris också. Men jag fick ju inte ens chansen att förhandla. Han bara avslutade samtalet oerhört snabbt och det är nog det som stör mig allra mest.
 
De som har mycket pengar hara det eftersom man håller hårt i dem. Det är aldrig lätt att klå miljardärer på en aldrig så liten slant!

Sedan är det ju så att köparna vet vem man köper av. Är det inte en professionel säljare (heltidsfotograf) så prutar man hårt. Är det en ren amatör så vet man att de vanligtvis nöjer sig med en mindre slant.

Svenska kyrkan har ofantligt mycket pengar så tycker du kan ta rejält betalt, eller så får dom köpa den för olika ändamål specificerade, ska dom bara ha en liten bild på hemsidan så kan man ju kanske inte ta så mycket, ska den tryckas i tidningar över hela Sverige mm så kan man ju ta mer.
 
Får säga att man samtidigt blir lite förvånad för hur mycket pengar vissa kan få för en bild, 15000 kr för en bild känns väldigt mycket med tanke på vad många bra fotografer det finns idag , visst låt oss säga att det KRÄVS att att man har en jäkla massa resor, mycket arbetstid & så men 15 papp ? vilka andra yrken tjänar man 15 K på så kort tid ?
 
Får säga att man samtidigt blir lite förvånad för hur mycket pengar vissa kan få för en bild, 15000 kr för en bild känns väldigt mycket med tanke på vad många bra fotografer det finns idag , visst låt oss säga att det KRÄVS att att man har en jäkla massa resor, mycket arbetstid & så men 15 papp ? vilka andra yrken tjänar man 15 K på så kort tid ?

Hade det varit så väl att jag får 15.000 för varje bild så hade ingen varit gladare än jag, men det var ett engångstillfälle. Rik blir man inte som fotograf, mest jobb faktiskt - fast ett kul sådant;))

//Bee
 
Hade det varit så väl att jag får 15.000 för varje bild så hade ingen varit gladare än jag, men det var ett engångstillfälle. Rik blir man inte som fotograf, mest jobb faktiskt - fast ett kul sådant;))

//Bee

Men samtidigt blir man lite förvånad över hur olika en bild kan vara värd, om den ska användas i litet format på en hemsida eller i stor utsträckning blir ju inte jjobbet för bilden man tagit annorlunda ?

Tänk om bilmekanikern tog 30 ggr mer betalt av en som pendlar 40 mil om dagen än för en som kör till affären på söndagar :)

Tycker fotoyrket känns väldigt.. utanför (i brist på annat ord) när det gäller rättigheter, priser mm.
 
vilka andra yrken tjänar man 15 K på så kort tid ?

Det beror ju på hur man räknar. Om man räknar med att det tar i snitt 1/60 sekund att exponera en bild så är det ju en hög timpenning. Om man räknar med att man kanske säljer en bild om året till den kostnaden så är det inte så mycket. Om man räknar in sina utgifter för utrustning och omkostnader, skatt och pension, är det inte heller så mycket. Sen finns det ju ett konstnärligt värde och hela köret, hur många bilder i klass med Bees skenheligt har du tagit de senaste dagarna?
 
Hade det varit så väl att jag får 15.000 för varje bild så hade ingen varit gladare än jag, men det var ett engångstillfälle. Rik blir man inte som fotograf, mest jobb faktiskt - fast ett kul sådant;))

//Bee

15 lakan är absolut ingen orimlig summa för fri användning i redaktionella sammanhang. Kanske till och med låg, men det handlar ju om att få den såld också.

Det handlar ju om att någon vill betala en engångssumma för att sedan kunna publicera bilden hur mycket som helst under en begränsad period. Den som verkligen förlorar på att sälja sina bilder med fri användningsrätt är alltid fotografen. Kunden förlorar bara om de sedan inte använder bilden.

/Johan
 
Oj, vilket pris hade du tänkt föreslå om dom ville friköpa bilden helt? 50000kr exkl moms?

Anledningen till att dom inte vill friköpa den är ju för att de uppenbart inte har en stor budget för att köpa in lösa bilder.

Mejlar du och föreslår 15000kr exkl moms kommer du inte bara antagligen inte ens få ett svar men också få din "offert" fastsatt på kylskåpsdörren i deras fikarum.


Utgå inte från den här tråden för att prissätta, hittills har inga frilans- eller yrkesfotografer svarat. Hur kan man tycka att en sån summa är rimlig för en bild i en tid när alla går ut ur Svenska kyrkan, och som jag antar har fler utgifter än att köpa bilder?

Vill dom ha en sån bild kan de enkelt anlita en yrkesfotograf för att ta en likadan eller finare bild enligt deras önskemål för en mindre summa pengar (även om man räknar med reseersättning osv), faktiskt.


Bilden du sålde för tre år sedan känns inte relevant i sånna här sammanhang. Du vann en tävling med den och läste antagligen här på Fotosidan att du inte skulle låta de publicera den gratis osv, det gör inte dig till frilansfotograf, dags att gå vidare tycker jag.



/Erik,

som hoppas att alla förstår att jag inte försöker provocera, och faktiskt frilansar som fotograf men då behöver arbeta i nästan två dagar för att få ihop summan det pratas om här.
 
Bilden du sålde för tre år sedan känns inte relevant i sånna här sammanhang. Du vann en tävling med den och läste antagligen här på Fotosidan att du inte skulle låta de publicera den gratis osv, det gör inte dig till frilansfotograf, dags att gå vidare tycker jag.

Nu vet jag inte vad du fick det ifrån att jag bara sålt en bild och sedan kallar mig frilansfotograf? Jag skrev att jag sålt en bild i den prisklassen. Jag har ett eget företag inom fotografering/webdesign/grafisk formgivning. När det gäller fotografering så gör jag en hel del företagsfotograferingar, bröllopsfotograferingar, studiofotografering av både människor och djur, actionbilder utomhus av djur. Så jag tycker det är helt relevant att kalla mig frilansfotograf.
//Bee
 
Erik, jag förstår inte det orimliga i att begära 15 lakan för fri användning i redaktionella sammanhang. Kunden kan vara ikapp på färre än fem publiceringar beroende på storlek, upplaga med mera (jref SFF prisguide). 15 lakan för fri redaktionell användning under exvis ett år är därför billigt.

Däremot kan det vara så att bildköpare och bildsäljare inte gemensamt har definierat vad fri användning innebär. Kanske är det så att köparen har en helt annan innebörd i fri användning, som säljaren i detta fall kanske anser avra en begränsad användningsrätt. Då modifieras kanske priset därefter.


Att du sedan behöver jobba två heldagar för att få ihop samma summa hör inte hit eftersom det Bee nu säljer är en arkivbild.


Att det skulle bli billigare att anlita en fotograf jämfört med att köpa en arkivbild kan jag inte heller hålla med om.

För det första är det extremt mycket arkivbilder som säljs via bildbyråer och fotografer, och detta beror nog på att tillgängligheten gör att priserna faktiskt i sammanhanget är ganska låga. Annars skulle ju inte marknaden leva vidare. Visst kan man argumentera för att stockshots tar andelar, men det är ju inte riktigt på samma skala.

För det andra kan man inte bara räkna kostnaden för fotografering, resor med mera om det handlar om en unik bild som skall tas. Beroende på svårighetsgraden (utan att ha sett Bee's bild) kan den totala offererade arbetstiden överstiga två dagar om vi även räknar in administration, logistik och andra tidstjuvar.


Summa summarum

Bee, tycker du att bilden är värd 15 lakan. Offerera detta. Är kunden snål och vill ha din bild kommer de med ett motbud. Motbudet kan mycket väl vara ett skambud som vi redan läst om i tråden - och då vill du nog kanske ändå inte sälja bort dig själv för billigt eller hur.



/Johan
 
Den är så klart värd vad kunden är beredd att betala givetvis ska man alltid försöka ta så mycket betalt man kan.

Kyrkan är inte direkt fattiga och kan säkert slänga upp 15 för en bild. Själv anser jag dock att den svenska stock marknaden är kraftigt överprissatt, hade jag velat köpa en liknande stockbild så hittade jag många med liknande tema på istock för en spottstyver för frianvändning. Hade jag dock behövt en specifik bild så hade jag gärna betalt en fotograf för att ta en bild enligt de önskemål jag har mot timersättning för jobbet och fullständiga rättigheter till mig som beställare och köpare.

Lycka till med försäljningen, pressa dem på så mycket pengar du bara kan :)
 
Det beror ju på hur man räknar. Om man räknar med att det tar i snitt 1/60 sekund att exponera en bild så är det ju en hög timpenning. Om man räknar med att man kanske säljer en bild om året till den kostnaden så är det inte så mycket. Om man räknar in sina utgifter för utrustning och omkostnader, skatt och pension, är det inte heller så mycket. Sen finns det ju ett konstnärligt värde och hela köret, hur många bilder i klass med Bees skenheligt har du tagit de senaste dagarna?

Jag pratade inte om Just Bee specifikt utan fotografer i allmänhet,
Och tänker nog på ett mer mellanting på det du anger, vist tar det slutar en viss tid men vad lång tid hela jobbet tar är ju en annan sak, som restid mm.
Men då ska man ändå om det handlar om 15K jobbar ett bra tag för den bilden tycker jag personligen.
Sen anser jag att man just för att det är kyrkan ska pressa ur dom så mycket det går.

Och när blandade vi in mina bilder idet hela ?
 
Och då måste jag fråga, visa mig gärna de priser som du tycker är för höga? Allt under 1000 kr för en bild är ju ett hån.

Varför skulle det vara ett hån ? Det kan tom vara rent idiotiskt att ta ut så mycket tom anser jag.


Vad skulle du tycka om din bilmekaniker skulle safta ut 30000 för några timmars jobb med din bil ? eller vilket yrke det än må vara. Att man bara säljer väldigt få är väl ingen ursäkt till att ta sjukligt betalt för en produkt ?

jag hade gärna sålt dom flesta av mina bilder för en hundring :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.