Annons

Dela upp en film i bildrutor

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Har en testfilm som består av 3840x2160 rutor. I LR har jag klickat på skapa bildruta och det läggs bilder i en hög, men jag begriper inte hur jag ska se och komma vidare med dessa bildrutor. Hur öppnar jag högen så jag kan ta med mig bilderna till framkallningsmodulen?

Fast tanken är egentligen att välja alla rutor i filmen som bilder, finns det något sätt i LR eller någon annanstans där hela filmen omvandlas till separata bildfiler?

Har tex sett exempel på att man stackat ett antal tusen bildfiler från en film till en astrobild. Såg att för den bilden användes PIPP, kanske behöver man ha något specialprogram för att lyfta ut bildfilerna från filmen?

 
Senast ändrad:
Ingen aning.

Vad menar du med att filmen ”består av 3840x2160 rutor”?

Rutor associerar jag med ”frames”. Måttet du angivit ser ut som pixlar eller så.
 
Ingen aning.

Vad menar du med att filmen ”består av 3840x2160 rutor”?

Rutor associerar jag med ”frames”. Måttet du angivit ser ut som pixlar eller så.
Jo varje ruta är i 3840x2160 pixlar och om jag har valt 25p så det väl då 250 rutor i en 10 sekunder film antar jag.

Jag har i LR lyckats skapa bildfiler i en hög men kan inte se högen, så det är ju första frågan men jag tror nog inte det finns någon möjlighet i LR att få ut hela filmen i bilder så det får jag nog göra i något specialprogram
 
Jag löste den första punkten, man kan högerklicka på filmen med bilderna på hög och välja skapa hög och därefter välja dela upp så får man ut bilderna som separata filer.
 
Förstår inte heller vad du menar eller vad du försöker göra.
Använd after effect eller premierier där kan du importera och exportera filmer som består av bildsekvenser. Om det nu är det du ska göra.
 
Artikeln är 2 år gammal men bör vara aktuell.
För egen del hade jag använt VLC och anget samma ratio som din films fps, då spar den varje enskild bild om jag fattar rätt.
Bra tråd, för jag har tidigare gjort detta manuellt i Lr för typ 30 bilder...men några hundra bilder vill man automatisera 🙂
 
Artikeln är 2 år gammal men bör vara aktuell.
För egen del hade jag använt VLC och anget samma ratio som din films fps, då spar den varje enskild bild om jag fattar rätt.
Bra tråd, för jag har tidigare gjort detta manuellt i Lr för typ 30 bilder...men några hundra bilder vill man automatisera 🙂
Ska det vara en länk också?
 
Förstår inte heller vad du menar eller vad du försöker göra.
Använd after effect eller premierier där kan du importera och exportera filmer som består av bildsekvenser. Om det nu är det du ska göra.
Det var egentligen två frågor.
1. Jag ville få ut enstaka bildrutor från en film importerad till LR. Detta har jag löst genom att de valda bilderna samlas i en ”hög” och denna hög kan man öppna upp med ”dela upp”

2. Om man ur en filmfil vill ha ut samtliga bildrutor, så vill man inte göra detta manuellt utan att man istället konverterar filmen till bildfiler. Tror inte LR hanterar detta men man kan troligen använda andra program såsom QuickTime, VLC etc. Nu var min avsikt att använda en film på tex en planet och plocka ut varje bildruta och lägga dessa ovanpå varandra dvs stacka
 
Man behöver nödvändigtvis varken dator eller något datorprogram för detta!
(fast det säkert känns bättre för de som använder Lightroom att göra detta där)


Jag tror många kameror, precis som min egen A7 III, faktiskt fixar detta jättesmidigt direkt i kameran nuförtiden.

I min A7 III tar man bara fram den video man vill ta en bild ur och kör fram ungefär dit i videon där bilden ligger. Sedan trycker man bara på "pil ned" med navigationshjulet bak på kameran. Då kommer en meny fram just för detta. Där man kan sedan bläddra med större precision med samma navigationshjul fram till exakt den bildruta man vill ha. Tryck sedan bara en gång till på "pil ned" så ligger bilden där på ditt kort, som vilken annan bild som helst.

Lätt som en plätt och klart som korvspad även för de som saknar videoredigeringsmöjligheter eller inte kan hålla sig tills de kommer hem till datorn.
 
Det var egentligen två frågor.
1. Jag ville få ut enstaka bildrutor från en film importerad till LR. Detta har jag löst genom att de valda bilderna samlas i en ”hög” och denna hög kan man öppna upp med ”dela upp”

2. Om man ur en filmfil vill ha ut samtliga bildrutor, så vill man inte göra detta manuellt utan att man istället konverterar filmen till bildfiler. Tror inte LR hanterar detta men man kan troligen använda andra program såsom QuickTime, VLC etc. Nu var min avsikt att använda en film på tex en planet och plocka ut varje bildruta och lägga dessa ovanpå varandra dvs stacka
1. Jag hade gjort det i after effect öppna filmen, gör en. Ny sequence dra filmen till ny sekvenser för att göra den med samma upplösning och fps. Välj exportera och du kan exportera till png , tuff eller vad du nu vill.

2. Gör samma sak som i punkt 1 och sen importerar du de i programmet för att stacka.

Gör du dessa saker i vlc eller likade s att du kommer få problem med färgerna.
 
Man behöver nödvändigtvis varken dator eller något datorprogram för detta!
(fast det säkert känns bättre för de som använder Lightroom att göra detta där)


Jag tror många kameror, precis som min egen A7 III, faktiskt fixar detta jättesmidigt direkt i kameran nuförtiden.

I min A7 III tar man bara fram den video man vill ta en bild ur och kör fram ungefär dit i videon där bilden ligger. Sedan trycker man bara på "pil ned" med navigationshjulet bak på kameran. Då kommer en meny fram just för detta. Där man kan sedan bläddra med större precision med samma navigationshjul fram till exakt den bildruta man vill ha. Tryck sedan bara en gång till på "pil ned" så ligger bilden där på ditt kort, som vilken annan bild som helst.

Lätt som en plätt och klart som korvspad även för de som saknar videoredigeringsmöjligheter eller inte kan hålla sig tills de kommer hem till datorn.
Tackar, jo det är liknade här, vill man ha några enstaka rutor från en film så kan man få ut detta i kameran med att trycka knapp i och välja enstaka bild. Har Nikon Z6
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.