Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dela upp en bild i flera delar

Produkter
(logga in för att koppla)

civeba

Medlem
Jag har en bild som jag vill skriva ut uppdelat på flera A4-sidor. Bilden har storleken 3072 x 2304 och jag tänkte dela upp den i 9 delar.

Finns det nått exakt sätt att i Photoshop CS dela upp den? Gärna uträknat på delarna och inte efter pixlar eftersom jag skulle vilja göra detta oberoende av storlek på bilden.
 
Ja, det var ett kul litet program. Nu hoppas jag på att hitta ett program eller liknande som bara beskär bilden till flera delar. Någon med mycket Photoshop vana kanske kan beskriva proceduren?
 
Rasterbator rekommenderas

Testade programmet Rasterbator för ett par månader sedan, följde med på en CD till en datortidning.
Gjorde en förstoring, typ 3x2 meter av en kompis som fyllde 40 och satte upp i festlokalen!
Det blev riktigt bra, mycket pusslande dock, typ 63 A4 sidor, ser bra ut på avstånd, men tänk på att det bygger på rasterpunkter varför programmet inte lämpar sig för att montera ihop flera A4 till en "vanlig" foto förstoring.
Men kul är det, rekommenderas.

Anders
 
Kolla din skrivares programvara också, fast det kanske du redan gjort.

Jag vet att jag har eller har haft en bläckstråleskrivare som kunde göra sånt direkt utan att använda andra program.
 
Tog och kollade upp det lite till, min skrivare en Epson SC 680 (ingen värsting dock) har en funktion som heter multipage.

Där kan jag välja ett läge som heter "poster" och får då automatiskt 2*2, 3*3 eller 4*4 sidors utskrift.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.