ANNONS
Annons

Dela med sig eller snåla - en enkel fråga får man tåla

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Jag har en fråga om… ja, egentligen inte om jobb och inte juridik heller riktigt, snarare en rimlighets-/realitycheck, men hoppas att det här ändå är rätt forum.

För ett tag sedan fotograferade jag (och några andra jämte mig) en del någorlunda bildsköna aktiviteter vi hade för oss i anslutning till mitt jobb. Efteråt ville jobbets infoavdelning gärna ta del av bilderna, och det fick de. Det har sedan gjorts en liten fotoutställning med ett urval av bilderna.

Rent juridiskt verkar vi ha rett ut att det är vi fotografer som äger rättigheterna till bilderna. Det råder ingen konflikt om det, och infoavdelningen har varit mycket noga med att be alla om tillstånd.

Sedan har olika avdelningar på jobbet velat använda någon eller några av bilderna till olika ändamål. Hittills har jag alltid sagt ja, med villkoret att de ska ange fotograf.

Foto är för mig en ren hobby. Jag har inget emot om jag kan tjäna lite extrapengar på den, men jag är i en helt annan situation än yrkesfotografen som måste fakturera för sin överlevnad. Jag tycker dessutom att omständigheterna när de här bilderna togs var sådana att det kul att jag alls fick möjlighet att ta dem. Och för mig är det en belöning i sig att folk ser mina bilder och tycker de är bra. (Sagt mellan skål och vägg är flera av dem inte alls särskilt bra och brister en del rent tekniskt, men i sammanhanget hävdar de sig.) Jag är alltså beredd att tillåta ganska mycket användning utan att ställa andra motkrav än att mitt namn syns – mer än om det varit bilder jag tagit helt frikopplat från jobbet som de skulle vilja använda. Men inte hur mycket som helst. Skulle de tex vilja göra reklamutskick eller så med någon av bilderna kanske jag tycker det verkar motiverat att överväga någon ersättning.

Frågan är nu var ni, om ni var i ungefär min situation, skulle dra gränsen för när ni börjar mumla om ersättning.
Det är alltså inte en fråga om när det skulle vara juridiskt möjligt för mig att göra det, utan när det vore rimligt att göra det utan att framstå som dumgirig. Givetvis finns inget entydigt rätt svar, men det vore kul att höra lite åsikter!

... när det vore rimligt att göra det utan att framstå som dumgirig.

En enkel och tydlig gräns är ju när du blir tillfrågad att fotografera, inte att visa bilder som redan är tagna. Då kan du i lugn och ro förklara att du har en kostnad för att kunna ta bilder, både vad gäller dyr utrustning och investerad tid.

Bilder som redan ligger färdiga någonstans är det värre med. Om de går att stjäla, så gör någon det. Om de inte ska gå att stjäla får du nog lägga på en vattenstämpel - och ofelbart kommer någon att bli sur eller tycka att du har storhetsvansinne.

Bilder som du redan har släppt iväg så här långt får du enbart betalt för om du tar en strid för det.

En fråga är ju också om du tog bilderna på arbetstid?
Om du tog dem på arbetstid så kan man ju i någon mån säga att du redan har fått betalt för att ta dem. Som grinig arbetsgivare skulle man iaf kunna hävda det.

Kommer det att bli fler liknande tillfällen eller var detta en tillfällighet. Tänkte att det ju kan vara lättare att i förväg säga något nästa gång i så fall.

Ang din fråga när man kan börja ta upp frågan om ersättning, kan inte ett sätt vara att isf erbjuda arbetsgivaren rättigheten att använda bilderna fritt?

Jag jobbar som lärare på en utbildning med naturvård som inriktning och jag tar en del bilder t ex i samband med exkursioner och fältövningar. Jag låter arbetsgivaren fritt använda bilderna för marknadsföring av skolan/utbildningen. Det är vi båda nöjda med och jag kan om jag vill sälja bilderna för egen räkning trots att jag inte "stämplar ut" medan jag tar bilderna.

(Jag blev sjuk och tappade bort den här frågan. Nu frisk igen!)

Som sagt, jag och arbetsgivaren har ingen konflikt om det juridiska - eller ingen konflikt över huvud taget om bilderna faktiskt. Min fundering var mer i syfte att vara konfliktförebyggande, så att jag har tänkt igenom läget innan några knivigheter eventuellt dyker upp.

Men ja, så länge bilderna används internt eller måttligt externt och man kan hitta mitt namn i anslutning till dem är jag inte inne på att kräva något ytterligare. Min egoboost är en liten belöning i sig.

Som Erland var inne på, om det börjar handla om storskalig extern användning kanske jag tar upp saken. Och då verkar Olas idé om att göra en deal för fri användning enkel och rimlig, såvitt jag kan bedöma.

Tack för svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar