Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dela compaktdigital

Produkter
(logga in för att koppla)

pjotr

Medlem
En fråga.
Har någon av er plockat isär en digitalkamera och använt objektiv med sensor skiljt från resten av kameran men med sladdar emellan. Jag kan tänka mej att man skulle kunna montera in sensor och objektiv på en stång och fotografera i en fågelholk eller sorkhål som man annars inte når.
Eller använda som back-kamera på bilen, sensorn i bakrutan och displayen på instrumentbrädan.
Det finns säkert andra applikationer också.
Skulle vara kul och veta om det går och om någon har gjort detta.

Peter
 
Jag tvivlar på att signalerna direkt från sensorn funkar ihop med förlängda kablar. Sannolikt kommer det att generera mängder med brus. Men vet gör jag inte.

En lämplig utgångspunkt för ett sånt där experiment skulle annars sannolikt kunna vara någon av Coolpixarna med roterbar objektivenhet. Där ligger kanske tillräckligt av signalbehandlingen i objektivenheten för att det skall funka med förlängning, eftersom det uppenbarligen funkar med släpkontakter.

En tredje lösning är att skaffa en separat bildskärmsenhet och koppla till teveutgången som många kameror har. Den lösningen ger en klumpigare kameraenhet men fungerar garanterat.
 
Jag har plockat isär en liten minolta, motorzoomen hade fastnat och kameran ville inte ta några bilder.

Den fungerade när den var isärplockad om man lyckades pilla på alla brytare som sitter innuti.
Att förlänga kablarna till displayen skulle jag inte försöke eftersom det oftast är en plastremsa med många ledare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.