Annons

deklarationsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

abbeman

Aktiv medlem
Hej fotografer!

En tanke slog mig idag, kanske ganska självklar men i vårt samhälle finns ju inga utrymmen att göra fel, eller?

Jag startade ett företag förra året och vid senaste deklarationen lade jag alla utgifter under "övriga avdragsgilla utgifter" i deklarationen (förutom de som översteg 5000kr)

I år har jag beställt en massa foton (från labb). Vissa går till utställningar, andra till påsikt för kunder och vissa säljs naturligtvis direkt.

Ska jag redovisa dessa inköp under utgifter "varor och material m.m.", hur gör ni?

Tacksam för svar / Albin

Möjligen gör jag dig än mer förvirrad men mitt svar är att du självklart ska deklararera kostnader och intäkter på samma sätt som de redovisas i din bokföring. För bokföring har du väl, eller... :).

Har man verkligen ingen koll på kontoklasser och sådant (alla är vi barn i början) så är ett enkelt men handfast tips att knata iväg till närmsta bokhandel och köpa färdigtryckta bokföringsböcker med standardkontona förtryckta. På insidan av omslagen brukar det finnas en uppställning över de vanligaste kontona och som också (antar jag) är desamma som Skatteverket använder.

Hmmm kanske jag som missuppfattat allt (vore ju inte första gången när det gäller bokföring ;) )

Anledning till att jag frågar var att jag blev lärd på skatteverket att jag på inkomstdeklarationen skulle deklarera alla inköp under "övriga avdragsgilla utgifter" då jag bara gjorde inköp som inte skulle säljas vidare, räknades dessa som inventarier eller förbrukningsmaterial.

Om jag däremot skulle börja sälja varor t ex kamerautrusning så skulle jag deklara dessa utrustningsinköp under "varor och material"

Med denna information i bagaget undrade jag då om mina inköp av fotografier skulle deklareras under utgifter "varor och material", vilket när jag nu tänker efter känns mest självklart.

Kan ju tilläga att jag har "enskild firma"

"år har jag beställt en massa foton (från labb). Vissa går till utställningar, andra till påsikt för kunder och vissa säljs naturligtvis direkt."

Det bör föras på konton för varor och material. Avsikten är ju att sälja dessa varor. Det som inte säljs ligger på lagret, vilket inventeras i samband med årsslut. Lagervärdet är i princip inköpsvärdet, och inte det värde de har när du (förhoppningsvis) lyckas sälja varorna.

tack!

Om ni tycker att jag resonerar "luddigt" så beror det på att jag känner mig jä.... "luddig"

Ha en bra dag! / Albin

ANNONS