Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

defishing Pentax 10-17

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte defishat så mycket men läste att man får en bildvinkel som motsvarat 8mm om du fotar vid 10mm med ett fisheye och sedan defishar.

Läste och såg bra bilder om detta på dpreview´s forum.

Senast ändrad:
Ursäkta en fråga från en svenskspråkig. Vad tusan menas med defishing på vanlig hederlig svenska? Eller är det frågan om ett internt kryperat meddelande?

Ber att få tacka. har inte fattat vitsen med att använda utrikiska uttryck istället för svenska. Har fått intrycket att många först väljer ett engelskt ord och endast om det inte finns något sådant väljer ett svenskt ord. Med andra ord, varför vandalisera två språk när det går att använda ett utan att det blir vandaliserat?

Torparfarsan skrev:
Ber att få tacka. har inte fattat vitsen med att använda utrikiska uttryck istället för svenska. Har fått intrycket att många först väljer ett engelskt ord och endast om det inte finns något sådant väljer ett svenskt ord. Med andra ord, varför vandalisera två språk när det går att använda ett utan att det blir vandaliserat?

En vits kan vara att kameravärlden är väldigt global och en internationellt använd term som defishing säger mer än t.ex avfiskning?

Om man söker på ordet avfiskning får man väl mer träffar angående torskfiske än fisheye-zoomar skulle jag misstänka :)

Eller som Gunnar Sträng en gång sade "Jag använder inte utrikiska ord om det finns adekvat svensk vokabulär"

Senast ändrad:
emptylooks skrev:
Taget med K100D @ 11mm F/4 1/10

fisk
http://farm3.static.flickr.com/2333/2324006831_e50e43e564_b.jpg

avfiskad (e lite fisheye effekt kvar men man kan använda mer än vad jag gjorde..)
http://farm4.static.flickr.com/3073/2324828772_366f52b1b5_b.jpg

Eftersom blidvinkeln är större med en fisheye så kan man nog beskära bilden så man inte får så utdragna kanter och ändå få samma bildutsnitt som ett 10mm´s rektangulärt objektiv?

Tack för exemplet Jonas. Det blir en hel del "vidvinkel" kvar raktecknat, ser klart användbart ut.

Det där ser mycket spännande ut. Mycket bildvinkel kvar och utan den groteska kantförvrängningen.

Proxel

Har använt ett program som heter Proxel Lens Corrector för att räta ut bilder tagna med denna lins. Det funkar förvånansvärt bra i ytterlägena. Där stämmer den brännvidd kameran rapporterar med de kalibreringsbilder man tar själv.

I mellanlägena blir det mer slumpartat eftersom kamerans brännviddsrapporter är väldigt grova.(Där det står 12 på objektivet rapporterar kameran 11 mm.)

Jag tyckte nog att det var en del pyssel innan jag fick det att funka med min Mac. Bruksanvisningen är nog bra men över min horisont, Men grabben som gjort programmet mailade en del kompletteringar och sen gick det bra. Man ska installera ett program som heter X11 (finns på disk 2 till Macen) och man ska ta testbilder och dom ska lagras in. (Bilderna behöver inte vara så märkvärdiga, en dörrkarm eller ett dörrblad duger gott.)

Då detta väl var gjort funkade det charmant.Omräkningarna är mycket bra, så raka linjer i motivet blir raka.

Har dessvärre haft en datorkrasch som gjort att jag tappat inlagringarna och har dragit mig lite för att göra om allt jobbet men det ska nog bli av.

Testbild defished

Har en bild som heter Stone Ship Sun Dogs på min medlemssida. Det är bara horisonten som är en rak linje att titta på men alltid nåt.

Försökte klistra in bilden, men den var för stor. Finns i mitt album Blandat Blundat Bländat

Länka?

Vet inte hur man gör. Bilden ligger iallafall bland de sista i albumet Blandat Blundat Bländat.

PS funkar inte för att räta ut fisheye om man vill ha linjerna helt raka. Som syns på din bild så kommer man en bit men där det finns raka linjer att jämföra med syns att man inte kommer vägen.

Beskrivningen till Proxel visar varför. Ekvationerna för vanliga linser och för fisheye är olika.

Proxel finns som demo gratis och kostar inte mycket i användbar version utan vattenstämplar. Mycket klart prisvärd!

Kan användas för att korrigera vanliga linser också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar