Annons

Defekt pixel i D90

Produkter
(logga in för att koppla)

dynaflux

Medlem
Har upptäckt en grön pixel på min D90, den är mer framträdande på vissa bilder men jag har inte lyckats fastställa under vilka förhållande. Ibland syns den knappt eller är grå.

Frågan är: vad går det att göra åt detta? Läste någonstans att det kan räcka med att rengöra sensorn - kan det vara så enkelt?

Hur lång garanti har Nikon på sina kameror och omfattar den såna här fel?

Annars: vad kostar det om jag lämnar in den för reparationer/åtgärd?
 
Jag vet inte vad det kan kosta att få det fixat, men jag vet att det inte är några problem att få en pixelmappning gjord. Dock har Nikon flera veckors köer nu, så vänta om du har möjligheten. Den enda verkstaden som fixar sånt här verkar vara Nikons egen i Solna.

Knappast värt att bry sig eller? En pixel av 12 miljoner ...

Det beror väl på om den alltid är knallgrön? Då är det inte en av 12 miljoner utan en högst unik individ som alltid gör sin närvaro känd ;-)
 
Har upptäckt en grön pixel på min D90, den är mer framträdande på vissa bilder men jag har inte lyckats fastställa under vilka förhållande. Ibland syns den knappt eller är grå.

Frågan är: vad går det att göra åt detta? Läste någonstans att det kan räcka med att rengöra sensorn - kan det vara så enkelt?

Hur lång garanti har Nikon på sina kameror och omfattar den såna här fel?

Annars: vad kostar det om jag lämnar in den för reparationer/åtgärd?

Hej!

Är du i stockholmsområdet är ju lasses kameraservice att föredra de gör många serviceåtgärder utan kostnad alls faktiskt exempelvis en sensorregöring, jag har släckt pixlar hos dom på min D300 och minns inte riktigt men har för mig att det var gratis det oxå.

Hans
 
Hej!

Är du i stockholmsområdet är ju lasses kameraservice att föredra de gör många serviceåtgärder utan kostnad alls faktiskt exempelvis en sensorregöring, jag har släckt pixlar hos dom på min D300 och minns inte riktigt men har för mig att det var gratis det oxå.

Hans

För sent. Lasses Kameraservice stänger nu vid årsskiftet, vilket har varit känt sedan i somras.
http://www.lassesks.se/Upphor.pdf
 
Hej!

Är du i stockholmsområdet är ju lasses kameraservice att föredra de gör många serviceåtgärder utan kostnad alls faktiskt exempelvis en sensorregöring, jag har släckt pixlar hos dom på min D300 och minns inte riktigt men har för mig att det var gratis det oxå.

Hans

Lasses Kameraservice är knappast ett alternativ längre eftersom dom (tyvärr) stänger vid årsskiftet.

Nån hann kommentera före :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.