ANNONS
Annons

defekt jupiter 8???

Produkter
(logga in för att koppla)

Neree

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en fråga som någon som är mer bekant med sovjetiska kameror kanske kan svara på.

I julklapp fick jag en Zorkij 4K av en vän. Kameran är i mycket fint skick och imorgon tänkte jag ta mig ut i fält och prova hur den fungerar.

Jag har dock en fråga.

Med kameran fick jag ett Jupiter-8 objektiv som enligt instruktionsboken ska ha minsta bländaröppning på f22. Nu är det så att min bländarinställningsring inte går längre än till f16. Om jag däremot ställer in bländarringen åt andra hållet så går den längre än till f2 som enligt tillverkaren ska vara den minsta inställningen.

Tror ni att det kan vara så att min Jupiter 8 är felmonterad och att inställningsringen är förskjuten med ett f-stop? Isf är det ju ganska lätt att kompensera. Finns det något sätt att ta reda på detta. Om jag har fel så kommer alla bilder att bli felexponerade.

Jag kan lägga till att bländarringen är helt öppen när inställningen är "borton" f2 medan när den är inställd på f2 så har den börjat slutas. Det är därför jag tror att f2 egentligen är f2,8 osv.

All hjälp uppskattas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar