Annons

defekt fattning Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
har letat i arkivet men inte hittat någon tråd om detta. Då jag är en positiv själ, undrar jag - kan jag verkligen vara den första som råkat ut för detta? Spännande i så fall. Och kanske en följd av otaliga objektivbyten och en ruggigt många adapterexperiment det senaste året.

Vad jag babblar om?
Jo, i dag tappade jag min kameraryggsäck, ingen fara på takåsen, trodde jag, men väl ute i skogen och med blotta trekvarten kvar till novemberskymningen så uppptäckte jag att det var rejält glapp i AF-fattningen på min Dynax 7D. Skruvarna hade lossnat. Kanske på grund av "olyckan" och att jag hade ett (ganska tungt) 80-200 APO G i fattningen.
Nu undrar jag -
vad ska jag göra?
Skruvarna finns kvar, men skruvmejsel saknas.
Ska jag skaffa en mejsel och skruva dit dom själv eller skicka iväg? KÄNNS som att det INTE är några problem att skruva i dom själv, men vill samtidigt inte förstöra någon elektronik.
Någon med erfarenheter?
Kan ju inte vara första gången en fattning går åt skogen, har faktiskt alltid undrat hur sjutton de kan vara så hållbara när de tvingas bära tunga doningar från och till.
Eller kan det vara så att jag är historisk?

Lennart S, eller vem som helst, hjälp mig !

Risken är ju stor att gängorna följde med, skruvar gängar ju inte ur sig på nolltid.
Jag skulle testa att försiktigt gänga i dom igen. Om det känns som om dom griper hyfsat bra så ta ur dom helt, köp locktite (röd tror jag är bäst),
och skruva i skruvarna igen, utan att dra dom så hårt.
Annars är det nog Zieger som gäller.

tack,
men, hänger inte med riktigt, hur kan "gängorna följa med", gängorna sitter ju där de sitter, fattningen har alltså inte lossnat helt utan är bara glappigt, går att fästa objektiv, men de lär ju flöda in ljus då så det blir ju inga direkt bra foton.

Har förvisso planer på att skicka iväg kameran ändå, vill fixa lite andra småsaker samt få den ordentligt rengjord (när den ändå är där).
Har skaffat en Sony A100 som reserv-kamera och gillar den också, även om jag föredrar Dynax 7D (åtminstone med VC-7D). Sonykameran känns lite för mycket leksak för mig, men man vänjer sig kanske. Tycker dock den är väl brusig vid höga ISO.
----
Fast, tillbaka till problemet,
vad för skruvmejsel ska man ha?
och var hittar man en sådan?
Kan absolut ingenting om skruvmejslar.

tacksam för konstruktiva inlägg
som kan hjälpa mig att lösa det här problemet,'
inte "kan du ingenting om skruvmejslar så...",
jag vill veta VILKEN typ av mejsel man skulle ha, inte onödiga pekpinnar. Det här är inte Canonforumet.

Om det handlar om att skruva i två eller tre skruvar så gör jag det hellre själv än skickar iväg det på service, även om jag inte tror det blir så dyrt att fixa detta.
(men det kostar ju att skicka fram och tillbaka och det tar tid. Vill inte vara utan min 7D till jul, även jag gillar att SONY A100 faktiskt har snabbare AF.)

Senast ändrad:
Kanske Phillips 000

Det enkla svaret är väll att du behöver en skruvmejsel som passar till skruven, och vilken passar då? Ja det vet jag inte, men om jag inte redan har en som råkar passa så skulle jag ta med mig kameran till en verktygs-affär och testa.

Skruvarna kan ju va skruvade in i plasten och då är det ju inte så konstigt att gängorna följer med om man drar i skruven tillräkligt hårt.

christianhylse skrev:
hur kan "gängorna följa med", gängorna sitter ju där de sitter
Om skruven utsätts för tillräckligt stor kraft kan gängorna slitas loss antingen från skruven eller från det gängade hålet. I ditt fall finns alltså risken att gängan har slitits bort från hålet i huset, dvs skruvarna har en "lös" gänga i skruvspåret och sitter numera löst i ett runt hål utan gänga. Om det är så hjälper det inte att skruva fast skruven, den kommer bara att gå runt.

ok, david - NU fattade jag vilka gängor som åsyftades. Och ja, du har rätt, om så är fallet blir det ju klurigare, men jag har inte så mycket att förlora, antar jag, på att prova själv. Ska sitta om jag hittar en skruvmejsel, borde väl till och med finnas på ebay (billigt) om man letar lite. Annars har far min kanske en, han är elektriker.
-
ber för övrigt om ursäkt
om jag hade aningen brysk ton
i inlägg riktat mot Magnus Berg, var inte meningen.

Du har faktiskt en poäng. Det kan ju vara så att ett ohändig person (som jag) förstör mer än gör nytta och det vore trist att ha obrukbar 7D.
Ska höra med Zieger vad det kostar, men det borde ju inte vara jättedyrt.
---
Men Göran, OM det är så att gängorna är förstörda,
kan Zieger åtgärda det? .

Senast ändrad:
Men herregud Christian, det finns en butiksvärld utanför ebay.
Vilken ICA-affär som helst säljer små satser med intrumentmejslar för ett par tior.
Köp en sats och känn på skruvarna.
Eller be din fru göra det, eller far, eller grannen.
Har gängorna släppt i godset så ser du det, har skruvarna gett sig så köp nya.
Allt går att laga, frågan är bara till vilken kostnad, helicoil finns i små storlekar eller så gänga man bara upp till nästa dimension.

christianhylse skrev:
Men Göran, OM det är så att gängorna är förstörda,
kan Zieger åtgärda det? .
Den frågan kan bara Zieger svara på. Objektivfattningen är fäst mot en kompositplastdel som bildar hela spegelhuset (Front Frame Assy-delen av Mirror Box Assy). Jag vet inte om denna del fortfarande finns som reservdel, eller om det är ekonomiskt försvarbart att plocka ner kameran i småbitar för att byta ut denna centrala del. Ring Zieger och fråga.

gunnar: finns det en värld utanför ebay? på riktigt??? ;)

det är väldigt jobbigt att gå och leta mejslar på Maxi här i stan, gjorde ett försök i dag, men där fanns inte mycket att hurra för. De hade inte ens LR44-batterier (till den nyinköpa Olympus XA-kameran jag hittade i Röda Korset-butik i dag, 20 kr!!!)

men jag tänker inte ge upp, som sagt - allt går att fixa och om inte så köper man nytt. Fast jag tyckte verkligen om inte kära 7D. Och som jag hade kämpat för att hitta ett VC-7D.

återkommer i ärendet, ska ringa Zieger på måndag.

(apropå LR44-batterier så blev jag så irriterad över att stå i evighetskö på Expert här i stan så jag gick hem och beställde batterier från just ebay, kostade mig 26 kr inkl. frakt för 10 stycken. Har aldrig fattat grejen med att stå och tjafsa med okunnig butikspersonal. Har en kompis som nyligen köpte en Samsung GX-1s, digital systemkamera på just Expert här i stan. Han frågade om kameran kunde använda Pentax-objektiv och expediten sa: "Nej, det tror jag inte". Bara ett exempel av många.)

Senast ändrad:
gunnar: just precis så menade jag.
har ju "lärt känna" kameran i snart två år nu och har verkligen trivts med den, inte minst sedan jag hittade ett VC-7D.
---
fast ja, allt har väl sin tid, trist att det skulle sluta så här dock (om det nu slutar så här), verkar ju inte precis vara ett vanligt fel.
får sälja den till en "händig person", finns gott om "fixa saker och ting-själva"-människor där ute.
Lutar nog litegrann åt att jag skaffar en A700 inom kort, vill bara se lite bildexempel på hur bruset är på hög ISO.
Tänker inte lägga ner typ 2 000 kr på att fixa min 7D, inte en chans, då kan jag sälja den för 1 500 kr i stället. Eller nåt i den stilen. Allt ordnar sig alltid.

Kan inte tänka mig att det ska behöva kosta 2000:- att laga. kolla med urmakare eller annan finmekaniker om Zieger blir för dyrt.
Men ska du skrota den så får du en femhundring för vertikalgreppet :)

ha-ha, vi får inte köpslå om saker här :)
men nej, nej, inte en chans jag säljer vertikalgreppet för bara 500 kr. (även om det börjar tappa i värde nu, jämfört med för något halvår sedan)

Ha ha ha :)
Vi gör såhär, jag lagar din 7D och som ett bevis på din uppskattning får jag...........Gissa vad:)

Nä, nog tramsat, kolla själv först hur skruvar och gängor verkar och sedan ringer du verkstaden och berättar läget.

Gunnar Djerf skrev:
... köp locktite (röd tror jag är bäst),
och skruva i skruvarna igen, utan att dra dom så hårt.
...
STOPP - aldrig LocTite på något som man inte med absolut säkerhet vet ska sitta i all eviughet. Det är att "bränna broar". Vad händer om "man måste lossa dem" av en eller anledning? Det gäller att behålla handlingsfriheten så länge det bara går - första åtgärden kan då inte vara att permanenta en viss lösning.

Skruva i skruvarna försiktigt - håll ett öga på dem i fortsättningen. Återkommer problemet - ring Zieger.

tack alla för ert engagemang !
trodde faktiskt att det var
fler än jag som råkat ut för det här,
men tydligen så verkar fattningar (heter det så?) vara hyfsat stabila.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar